• چهارشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۶:۱۷
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 91052516255
  • خبرنگار : 71150

سعيدلو:ايران و عراق مي توانند نقش بسزايي در تحولات منطقه ايفا کنند

سعيدلو:ايران و عراق مي توانند نقش بسزايي در تحولات منطقه ايفا کنند

معاون امور بين الملل رييس جمهور در ديدار معاون نخست وزير عراق به روابط عميق و مستحکم ميان تهران – بغداد اشاره کرد و گفت: امروز جمهوري اسلامي ايران و عراق از روابط بسيار خوبي در زمينه هاي مختلف سياسي و اقتصادي برخوردارند و تردد مقامات دو کشور بيانگر عزم هر دو کشور بر گسترش هر چه بيشتر روابط است.

معاون امور بين الملل رييس جمهور در ديدار معاون نخست وزير عراق به روابط عميق و مستحکم ميان تهران – بغداد اشاره کرد و گفت: امروز جمهوري اسلامي ايران و عراق از روابط بسيار خوبي در زمينه هاي مختلف سياسي و اقتصادي برخوردارند و تردد مقامات دو کشور بيانگر عزم هر دو کشور بر گسترش هر چه بيشتر روابط است.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي سعيدلو در مذاکرات هيأت هاي عالي رتبه تهران- بغداد که به رياست وي و معاون نخست وزير عراق در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد به نقش و جايگاه ايران و عراق در منطقه اشاره کرد و اظهار داشت:جمهوري اسلامي ايران از اين‌که دولت و ملت عراق توانسته است تا به امروز بر مشکلات خود فائق آيد، بسيار خوشحال است و در اين راستا آمادگي کامل دارد تا همکاريهاي خود را در بخش‌هاي مختلف اقتصادي با کشور دوست و برادر عراق افزايش دهد چرا که افزايش سطح همکاريهاي دو کشور، علاوه برتهران - بغداد به نفع کشورها منطقه است.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران اميدوار است دولت و مردم عراق بتوانند هر چه سريعتر با پشت سر گذاشتن مشکلات به جايگاه اصلي خود در منطقه دست پيدا کند.

معاون امور بين الملل رييس جمهور در ادامه به برگزاري مذاکرات هيأت هاي عالي رتبه اقتصادي ايران و عراق اشاره کرد و گفت: اميدوارم در اين نشست بتوانيم به توافقات خوبي درخصوص افزايش سطح همکاريها و همچنين راههاي تسريع در اجراي توافقات گذشته دست پيدا کنيم.

سعيدلو همچنين با تأکيد بر اينکه تلاش خواهيم کرد تا در اين نشست سطح روابط اقتصادي خود را از سطح فعلي افزايش دهيم، خاطر نشان ساخت: رشد اقتصادي و همکاري هاي ميان دو کشور در طي ماههاي گذشته از رشد خوبي برخوردار بوده است اما با توجه به ظرفيتهاي موجود در هر دو کشور انتظار مي رود سطح همکاريها به جايگاه اصلي خود برسد و اين موضوع علاوه بر افزايش همکاري بخشهاي مختلف اقتصادي، باعث افزايش ارتباطات مردمي ميان تهران - بغداد نيز خواهد شد.

رييس ستاد توسعه روابط اقتصادي ايران و عراق در ادامه، دلايل عدم عملياتي نشدن برخي توافق¬نامه¬ها ميان دو کشور را مورد تأکيد قرار داد و افزود: جمهوري اسلامي ايران براي اجرايي شدن هر چه سريعتر توافقات ميان دو کشور، ستاد دائمي توسعه روابط اقتصادي ايران و عراق را تشکيل داد که در اين ستاد تمامي موضوعات ميان دو کشور مورد بررسي قرار مي گيرد و اميدورام در نشست امروز و پيگيريهاي اين ستاد تمامي توافقنامه هايي که دو کشور به امضا رسانده¬اند هر چه سريعتر عملياتي شود.

معاون امور بين الملل رييس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود به مواضع مدبرانه دولت عراق در قبال مسائل منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: عراق در حال حاضر به عنوان رئيس اتحاديه عرب توانسته است با درايت درخصوص مسائل منطقه تصميم گيري کند که اين امر بسيار حائز اهميت است.

وي با بيان اين‌که جمهوري اسلامي ايران و عراق با همکاري يکديگر مي توانند نقش بسزايي در تحولات منطقه ايفاء کنند، گفت: آمادگي دولت عراق جهت همکاري با جمهوري اسلامي ايران آن هم در زمينه هاي مختلف بيانگر آن است که عراق به تغيير و تحولات منطقه آگاه است و قطعاً افزايش سطح همکاري ميان دو کشور علاوه بر تهران – بغداد به نفع تمامي کشورهاي منطقه خواهد بود.

معاون امور بين الملل همچنين با بيان اين‌که جمهوري اسلامي ايران امروز رتبه هفدهم اقتصادي جهان را در اختيار دارد، گفت: در مسابقات المپيک 2012 شاهد بوديم که ايران توانست رتبه هفدهم را از آن خود کند اين بيانگر آن است که جمهوري اسلامي ايران علاوه بر اين که مي تواند در زمينه هاي اقتصادي کشور عراق را کمک کند، در عرصه فرهنگ و ورزشي نيز مي تواند با عراق همکاري مناسبي داشته باشد.

تسريع در موافقتنامه همکاري ميان دو کشور، موضوع همکاري‌هاي گمرکي ، بانکي ، سرمايه‌گذاري هاي مشترک ميان دو کشور ، افزايش همکاري هاي تجاري و ترانزيتي، بهداشت و درمان و انرژي از جمله مهمترين مباحثي بود که معاون امور بين الملل رييس جمهور در اين دور از مذاکرات به آنها اشاره کرد.

معاون نخست وزير عراق نيز در اين ديدار با تأکيد بر اعلام روابط مستحکم و عميق دو کشور به نقش برجسته جمهوري اسلامي ايران در تحولات منطقه اشاره کرد و گفت: ايران در حال حاضر يکي از قدرتمندترين کشورهاي منطقه است و اميدواريم با تردد مقامات عالي رتبه دو کشور شاهد افزايش سطح همکاري ها ميان تهران – بغداد باشيم.

وي با تأکيد بر اينکه دو کشور از ظرفيتهاي بسيار خوبي براي افزايش سطح همکاريهاي دوجانبه و منطقه اي برخوردارند، تصريح کرد: اميدوارم پس از اين دور از مذاکرات سطح همکاريهاي اقتصادي ميان ايران و عراق افزايش يابد چرا که دورنماي همکاريها و تلاشها ميان دو کشور به نفع تهران - بغداد و کشورهاي منطقه است.

وي در ادامه ضمن قدرداني از حمايت هاي جمهوري اسلامي ايران از عراق جديد افزود: هر گونه فعاليت روزانه در عراق نيازمند همکاريهاي مشترک با جمهوري اسلامي ايران است از اين رو بغداد آماده است تا سطح همکاري اقتصادي خود را با تهران افزايش دهد.

معاون نخست وزير عراق همچنين سطح روابط ايران و عراق را نشان دهنده عمق روابط دو کشور همسايه خواند و گفت: هرگاه اين روابط مورد بحث قرار گرفته شاهد بوديم که روابط دو کشور قابل مقايسه با هيچ کشوري نيست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha