• چهارشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۵:۱۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91052516190
  • خبرنگار : 90089

گزارش حضور چندساعته رييس مجلس در جمع زلزله‌زدگان

گزارش حضور چندساعته رييس مجلس در جمع زلزله‌زدگان

زمين لرزه اخير شمال غرب كشور آنچنان كه رييس‌مجلس مي‌گويد «بستر همدردي و هم‌افزايي مردم و مسوولان بود» يا به عقيده حادثه‌ديدگان «بستر سوءاستفاده‌ محتكران و سوداگران فرصت‌طلب» را فراهم كرد؟

زمين لرزه اخير شمال غرب كشور آنچنان كه رييس‌مجلس مي‌گويد «بستر همدردي و هم‌افزايي مردم و مسوولان بود» يا به عقيده حادثه‌ديدگان «بستر سوءاستفاده‌ محتكران و سوداگران فرصت‌طلب» را فراهم كرد؟

به گزارش خبرنگار پارلماني اعزامي ايسنا به مناطق زلزله‌زده، حوالي ساعت 17 بعدازظهر اولين روز هفته جاري خبر زلزله 6.2 ريشتري شهرستان‌هاي اهر، هريس و ورزقان از شهرستان‌هاي استان آذربايجان شرقي مخابره شد و به فاصله كوتاهي از مخابره اين خبر مردمي كه به دليل در حضور در مزارع در خارج از روستاها مشغول دامداري يا رسيدگي به مزارع خود بودند سراسيمه خود رابه محل سكونت‌شان رساندند اما در كمال ناباوري با ويراني شديد و در مناطقي 100 درصدي خانه‌ها و زيرساخت‌هاي روستاي خود مواجه شدند.

حادثه به حدي جانكاه و تاثرآور بود كه آثار آن حتي پس از گذشت سه روز از آن خرابي‌ها و دربه دري‌ روستاييان از چشم خبرنگاران اعزامي به منطقه و همچنين نمايندگان و مسوولان اجرايي حاضر مخفي نماند.

بازدید رییس مجلس شورای اسلامی از مناطق زلزله زده‌ی آذربایجان

به اذعان استاندار آذربايجان شرقي گستره زلزله منطقه‌اي وسعت چهار هزار و 500 كيلومتري را شامل شده است كه بخش اعظم آن در مناطق صعب‌العبور كوهستاني و در ميان دامنه‌ها و دره‌هاي كوهستاني واقع شده است، امدادرساني در اين شرايط سخت،‌ كاري بس دشوار بود ولي نيروهاي جمعيت هلال‌احمر ستاد بحران كشور، استانداري و فرمانداري استان در كنار مردم محلي اجساد را از زير آوار خارج كردند.

در اين شرايط مجلس شوراي اسلامي در اولين جلسه كاري خود بعد از اين واقعه، وزير بهداشت و درمان و رييس جمعيت هلال احمر را فرا خواند تا با حضور نمايندگان استان آذربايجان شرقي وضعيت امدادرساني به مردم زلزله زده را بررسي كند.

نمايندگان استان نيز به بيان گزارشي از مشاهدات خود پرداختند و حادثه را "وخيم" گزارش كردند.

پس از اين جلسه بود كه لاريجاني به كميسيون عمران ماموريت داد تا از مناطق زلزله‌زده سركشي كند و به ارزيابي اقدامات اوليه و برآورد نيازهاي مالي و اجرايي زلزله‌زدگان بپردازد و گزارش خود را به مجلس ارائه دهد.

اما اين دستور پايان كار نبود و به فاصله يك روز از صدور اين دستور، رييس مجلس شوراي اسلامي به همراه 15 نماينده مجلس و تيمي از رسانه‌هاي مختلف به بازديد از روستاها و مناطق زلزله زده رفت.

رييس مجلس از چهار روستا جيغه، ولي‌لو ، ميرزالو و دامن‌آباد از توابع شهرستان‌هاي اهر،‌هريس و ورزقان بازديد كرد و از نزديك در جريان آخرين وضعيت امدادرساني قرار گرفت.

بازدید رییس مجلس شورای اسلامی از مناطق زلزله زده‌ی آذربایجان

لاريجاني در اين بازديدها ضمن همدردي با مصيبت‌زدگان از مسوولين اجرايي همراه خواست تا كيفيت امدادرساني را به سطحي ارتقاء دهند تا زلزله‌زدگان به جز درد و رنج ناشي از دست دادن خانواده دوستان و بستگان دغدغه‌ ديگري از حيث اسكان و تامين مايحتاج اوليه نداشته باشند.

رييس مجلس در روستاي زلزله زده ميرزالو از توابع شهرستان ورزقان به ميان خبرنگاران آمد و در گزارشي خواستار تامين سرويس‌ بهداشتي و اعزام تيم‌هاي پزشكي به اين منطقه زلزله زده شد.

وي در اين روستا از اسكان ضروري زلزله‌زدگان سخن گفت و تاكيد كرد كه بايد براي اسكان موقت مردم چاره‌انديشي شود چرا كه زمستان زودرس به استان آذربايجان شرقي از مهرماه آغاز خواهد شد و اگر فكري براي اين موضوع نشود گويا فكري براي اضطراب و نگراني زلزله‌زدگان نشده است.

رييس قوه مقننه، اصلي‌ترين درخواست مردم پس از در اختيار قراردادن چادر و مواد خوراكي به آنها را مصالح ساختماني عنوان كرد و با به حق دانستن اين درخواست مردم تاكيد كرد كه اگر به جاي وام بانكي كه توقعات زيادي به وجود مي‌آورد به اين خواسته مردم كه در اختيار قرار گرفتن مصالح ساختماني براي ساختن هرچه سريعتر منازل‌شان است پاسخ داده شود از شدت اضطراب و نگراني‌هاي ناشي از نداشتن سرپناه آن هم در آستانه فصل زمستان به مقدار زيادي كاسته مي‌شود.

زلزله‌زدگان روستای باجه باج از توابع ورزقان - آذربایجان شرقی

اما نمايندگان استان نيز از ساعات اوليه وقوع زلزله به روستاها و شهرستان‌هاي زلزله زده رفته و از نزديك به بررسي چالش‌ها و مشكلات روحي،‌ اجرايي و اقتصادي زلزله‌زدگان پرداختند.

محمدحسين فرهنگي در حاشيه بازديد از ويراني‌هاي ناشي از زلزله به خبرنگارپارلماني ايسنا از نگراني و اضطراب‌هاي مردم براي اسكان خود و دام‌هايشان سخن گفت.

نماينده مردم تبريز افزود: با حضور در مناطق زلزله زده نيازهاي حادثه ديده را شناسايي مي‌كنيم تا در قالب بودجه سالانه بتوانيم آنها را رفع كنيم.

عليرضا منادي ديگر عضو هيات رييسه مجلس نيز به خبرنگار ايسنا گفت:‌ وضعيت مردم در مناطق زلزله ز ده به وضعيت تثبيت رسيده است اما به دليل نگراني از آينده زندگي خود به ويژه در فصل زمستان همه امنيت لازم را پيدا نكردند.

نماينده مردم تبريز نياز به سرويس‌هاي بهداشتي و تلفن همراه را از ضروري‌ترين نيازهاي اوليه زلزله‌زدگان برشمرد.

وي از سوداگري برخي از سوءاستفاده‌گران و برقراري امنيت از سوي نيروهاي نظامي و انتظامي سخن گفت و افزود: سوءاستفاده برخي از افراد در فروش چادر ، مواد اوليه و مواد خوراكي در اين مناطق نيز همانند ساير حوادث مشابه در زمان‌هاي گذشته وجود دارد ولي حضور ارتش و نيروي انتظامي در مناطق زلزله زده كمك خوبي به كاهش ناامني‌هاي موجود بوده است.

منادي امدادرساني به اين مناطق را نسبتا مناسب ارزيابي كرد و افزود:‌عملكرد هلال احمر در ارائه چادر و كمك هاي ضروري نسبتا مناسب است ولي مردم از تنها ماندن طي روزهاي آينده و مواجه با بار سنگيني از مشكلات و مصيبت‌ها ابراز نگراني مي‌كنند، اين مساله در پاره‌اي از موارد موجب شكل‌گيري برخي تجمعات و بيان برخي از سخنان و خواسته‌ها از سوي زلزله‌زدگان شده است اما با پوشش هرچه بيشتر نيازهاي آنان اين مساله نيز رو به كاهش خواهد رفت.

اين عضو هيات رييسه مجلس با اشاره به درخواست مردم مبني بر در اختيار قرار گرفتن مصالح ساختماني گفت: مردم مي‌گويند اگر مصالح ساختماني رايگان در اختيارمان قرار بگيرد، خودمان هرچه سريعتر منازل‌مان را مي‌سازيم از اين رو بايد ابتدا وام‌هاي بلاعوض به مردم زلزله‌زده پرداخت شود و در گام‌هاي بعدي وام با كارمزد چهار درصد در اختيارشان قرار گيرد تا زودتر بازسازي‌ها آغاز شود.

نماينده مردم تبريز خاطرنشان كرد: دولت و مجلس در نظر دارند بودجه‌هاي مناسبي به اين مناطق اختصاص دهند تا زلزله‌زدگان بتوانند منازل و امكانات زيربنايي‌ خود را تاسيس كنند.

روستا‌های زلزله زده‌ی توابع شهرستان ورزقان - آذربایجان شرقی

اما رييس كميسيون عمران كه مامور رسيدگي به زلزله استان آذربايجان شرقي است با اشاره به گزارش اوليه كميسيون تحت امرش به خبرنگار ايسنا گفت: از بدو حضور در مناطق زلزله‌زده تيم هاي مختلفي را به روستاها و مناطق زلزله‌زده گسيل كرده‌ايم تا نيازهاي ضروري و نيازهاي اوليه اسكان موقت زلزله‌زدگان را ارزيابي كنند.

علي‌اكبر آقايي افزود: گزارش نهايي كميسيون عمران پس از جمع‌آوري مجموع گزارش‌ها و جمع‌بندي آنها در كميسيون آماده و به هيات رييسه مجلس ارائه مي‌شود تا براساس اين گزارش‌ها بودجه مورد نياز براي بازسازي مناطق زلزله زده در قالب قانون بودجه تامين شود.

به گزارش خبرنگار ايسنا، موضوع تامين نقدينگي براي سرعت گرفتن امدادرساني و شروع كارهاي اجرايي براي بازسازي روستاها و شهرستان‌هاي زلزله زده در اين سفر از چشم رييس مجلس نيز پوشيده نماند؛ لاريجاني نيز در جلسه ستاد بحران استان آذربايجان شرقي از تصويب متمم بودجه البته پس از رايزني با دولت و در صورت ضرورت سخن گفت.

رييس قوه مقننه، شكل‌گيري همدردي ملي را ويژگي زلزله استان آذربايجان شرقي دانست و از نيروهاي مردمي ، يگان‌هاي نظامي و انتظامي وساير مسوولان اجرايي استان و استان‌هاي همجوار تشكر كرد و خواستار انديشه شدن تمهيدات ويژه‌اي براي جانمايي روستاهاي جديد و كمك به اسكان موقت زلزله زدگان تا به سرانجام رسيدن وضعيت بازسازي منازل زلزله‌زدگان شد.

زلزله استان آذربايجان شرقي پس لرزه‌هاي زيادي را به همراه داشت كه پرقدرت‌ترين آن بعدازظهر روز سه‌شنبه به بزرگي 5/3 ريشتر بود، به اذعان مردم شهر تبريز اين شهر روزهاي دلهره‌آوري را سپري مي‌كند و مردم كه به تدريج خود را براي بازگشت به منازل‌شان آماده مي‌كنند، اين زلزله را موجب بازگشت به پارك‌ها و پياده‌راه‌هاي شهر و استقرار در چادرهاي مسافرتي بيان مي‌كند.

در سطح شهر تبريز كه گذر مي‌كنيم حضور كودكان ، زنان و مردان بسياري در پارك‌ها، پياده‌راهها و فضاهاي باز اطراف اماكن ورزشي به وفور به چشم مي‌خورد و البته تشكيل صف‌هاي طولاني در مقابل فروشگاه‌ها و مغازه‌هاي عرضه چادرهاي مسافرتي نمود بيشتري دارد، ميزان ازدحام مردم در اين مكان‌ها به حدي زياد است كه اغلب فروشندگان از كمبود چادر سخن مي‌گويند، از آنجا كه قيمت‌ اين چادرها تابعي از حجم تقاضا و كاهش عرضه است ، مردم مجبورند چادرهاي مسافرتي را حتي به چند برابر قيمت خريداري كنند.

و خلاصه اينكه زلزله استان آذربايجان شرقي به اذعان رييس مجلس شوراي اسلامي زمينه همدردي بخش اعظمي از مردم و مسوولان با زلزله‌زدگان و البته بستر سوءاستفاده محتكران وسوداگران فرصت‌طلب را به وجود آورده است.

بازدید رییس مجلس شورای اسلامی از مناطق زلزله زده‌ی آذربایجان

افزايش چند برابري قيمت چادر، كنسروجات ، بطري آب و ساير كالاهاي ضروري زلزله زدگان و خانواده‌هاي آنان از سوي سودجويان در ساير شهرهاي استان به حدي مشهود است كه ضرورت توجه بيش از پيش مسوولان اجرايي و قضايي را مي‌طلبد.

گزارش از خبرنگار پارلماني ايسنا: هادي فرهنگ‌زاد

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha