• سه‌شنبه / ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 91051710588
  • منبع : نمایندگی سمنان

/جهاد دانشگاهی، رویش اصیل انقلاب/

جهاد دانشگاهي به دنبال رفع گره‌هاي كور و خلا‌ءهاي موجود در جامعه است

معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي استان سمنان گفت: جهاد دانشگاهي به عنوان يك بازوي اجرايي به دنبال رفع گره‌هاي كور و خلا‌ءهاي موجود در جامعه است.

معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي استان سمنان گفت: جهاد دانشگاهي به عنوان يك بازوي اجرايي به دنبال رفع گره‌هاي كور و خلا‌ءهاي موجود در جامعه است.

حسن رهايي در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهي خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)منطقه سمنان، افزود: با پيروزي انقلاب اسلامي يكي از موضوع‌هاي اساسي مطرح در نظام بحث تشكيل و راه‌اندازي مجدد دانشگاه‌ها بود. اين مسئله دغدغه مهم مسئولان نظام به‌ويژه حضرت امام‌خميني (ره) بود كه به دستور ايشان شورايي به نام شوراي عالي انقلاب فرهنگي تشكيل شد و يكي از وظايف اين شورا ساماندهي دانشگاه‌ها بود. اين شورا براي اينكه بتواند هدف خود را انجام دهد نياز به يك بازوي اجرايي داشت و از دل اين شورا نهادي بيرون آمد به نام جهاد دانشگاهي كه در آن مقطع زماني، وظيفه راه‌اندازي مجدد دانشگاه‌ها و اسلامي كردن فضاي دانشگاه‌ها را برعهده داشت.

وي با اشاره به اهداف و وظايف جهاد دانشگاهي ادامه داد: راه‌اندازي مجدد دانشگاه‌ها در حالي كه هنوز فضاي طاغوتي و عوامل ضد انقلاب در بدنه جامعه كشور به ‌ويژه در دانشگاه‌ها وجود داشت كار سختي بود. شناسايي عناصر ارزشي وانقلابي جامعه براي مديريت دانشگاه‌ها كار مهمي بود كه جهاد دانشگاهي با نيروهاي متعهد و عناصر انقلابي كه در مجموعه خود جمع كرده بود توانست اين وظيفه مهم را به خوبي انجام دهد. به اين ترتيب جهاد دانشگاهي به كمك اساتيد و دانشجويان واجد شرايط، دانشگاه‌ها را راه‌اندازي كرد اما بعد از دو سال كه وزارت فرهنگ و آموزش عالي (وزارت علوم، تحقيقات و فناوري كنوني) شكل گرفت اصل مديريت دانشگاه‌ها به اين نهاد واگذار شد. اين درحالي بود كه تا قبل از آن تمام دانشگاه‌ها تحت نظارت جهاد دانشگاهي به صورت شورايي اداره مي‌شدند. بعد از تشكيل وزارت فرهنگ و آموزش عالي، شوراي جهاد دانشگاهي وظايف ديگري را براي جهاد دانشگاهي در نظر گرفت.

رهايي افزود: در آن مقطع جهاد دانشگاهي به عنوان پلي ميان جامعه و دانشگاه معرفي شده بود و به فرموده امام‌خميني (ره) انقلاب فرهنگي كه معروف به انقلاب دوم است از انقلاب نخست مهم‌تر بود. بعد از پيروزي انقلاب به دليل اينكه در حوزه مديريت اسلامي سابقه چنداني نداشتيم شناسايي نيروهاي ارزشمند، معتهد به انقلاب و پايبند به اصول اخلاقي بسيار مهم بود و مهم‌تر اينكه دانشگاه‌ها به دست چنين كساني راه‌اندازي شود. جهاد دانشگاهي براي مديريت دانشگاه‌ها شيوه‌هاي تازه‌اي تعريف كرد تا دانشگاه‌ها از مسير و هدف انقلاب منحرف نشوند چراكه دانشگاه حساس‌ترين نقطه‌اي بود كه مي‌توانست مورد سوء استفاده عوامل ضد انقلابي قرار گيرد.

وی با اشاره به رویکردهای جدید و افق‌های پیش‌روی جهاددانشگاهی خاطرنشان ساخت: دهه چهارم انقلاب، دهه عدالت و توسعه نامگذاري شده و در اين راستا جهاد دانشگاهي براي خود چشم‌اندازي تعريف كرده و به دنبال چشم‌انداز بيست ساله نظام است.

وي ادامه داد:‌ در دو سال اخير در حوزه‌هاي مختلف فرهنگي و پژوهشي و آموزشی براي خود اهدافي را تعيين كرده كه مهم‌ترين موضوعات آن رسيدن به استقلال علمي است. اينكه ما بتوانيم بر توليد علم بيش‌تر تكيه كنيم تا دانش بومي توليد شود، يكي از اهداف جهاد دانشگاهي در دهه چهارم است.

وی اضافه کرد: يكي از اهداف جهاد دانشگاهي در چشم‌انداز آينده اين است كه بتواند با توجه به مزيت‌هاي نسبي هر منطقه از كشور در حوزه‌هاي مختلف به نوعي قطب ايجاد كند، مثلا در استان سمنان كه توزيع معادن و كوير بيش‌تر مطرح است جهاد دانشگاهي ماموريت پيدا مي‌كند كه در اين حوزه‌ها برنامه‌ريزي كند و براي آينده خود كار تعريف كند و به نوعي گره‌هاي كور هر منطقه را شناسايي كند.

به گفته رهايي، مهم‌ترين مولفه‌هاي چشم‌انداز آينده جهاد دانشگاهي دستيابي به دانش بومي، حركت براي توليد علم، فعاليت‌هاي فرهنگي مبتني بر اصول و ارزش‌هاي اسلامي و انقلابي و تفهيم و ترويج آرا و نظرات امام (ره) در حوزه دانشگاهي به‌ ويژه در ميان دانشجويان است كه در كنار اين موضوعات براي آموزش‌هاي تخصصي و كاربردي مورد نياز جامعه و توزيع اشتغال در حوزه‌هاي مختلف نيز تلاش مي‌كند.

رهايي تصريح كرد: جهاددانشگاهي می‌تواند با پويايی علمي و فرهنگي در جهت نيل به خودباوري، خوداتكايي و تقويت هويت ايراني اسلامي، نقش مهمي را ايفا کرده و با تشخيص به موقع چالش‌ها و نيازهاي علمي، فرهنگي و اجتماعي كشور به ارايه راه‌حل‌هاي هوشمندانه و تاثيرگذار در نظام تصميم سازي كشور در راستاي توليد ملي حركت کند.

معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي استان سمنان با بيان اينكه مقام معظم رهبري امسال را سال توليد ملي حمايت از كار و سرمايه ايراني نامگذاري نموده‌اند، اظهار داشت: يكي از سرمايه‌هاي اصلي هركشور نيروي انساني بويژه نيروهاي متخصص آن جامعه مي باشد لذا شناسايي، پرورش نيروهاي متخصص و ايجاد بستري براي بروز و ظهور توانايي‌هاي علمي آنان مي‌تواند نقش مهمي در استقلال كشور ايفا كند، لذا جهاد دانشگاهي كه بعنوان يك حلقه اتصال بين دانشگاه و جامعه است مي‌تواند با شناسايي، پرورش و ايجاد بستر براي ظهور توانمنديهاي متخصصين ايراني نقش مهمي در توليد ملي و سرمايه ايراني ايفا كند.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha