• دوشنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91051609676
  • خبرنگار : 71234

درگفت‌وگو با ايسنا مطرح شد؛

قطعنامه سازمان ملل عليه سوريه ضمانت اجرايي ندارد/ اين قطعنامه ناامني را تشديد مي‌كند

قطعنامه سازمان ملل عليه سوريه ضمانت اجرايي ندارد/ اين قطعنامه ناامني را تشديد مي‌كند

يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، با تاكيد به اينكه قطعنامه سازمان ملل عليه سوريه الزام‌آور نيست و ضمانت اجرايي ندارد، گفت: اين قطعنامه باعث تشديد ناامني، آتش‌افروزي و اختلافات در سوريه مي‌شود.

يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، با تاكيد به اينكه قطعنامه سازمان ملل عليه سوريه الزام‌آور نيست و ضمانت اجرايي ندارد، گفت: اين قطعنامه باعث تشديد ناامني، آتش‌افروزي و اختلافات در سوريه مي‌شود.

احمد بخشايش در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به قطعنامه اخير مجمع عمومي سازمان ملل عليه سوريه گفت: صدور اين قطعنامه به مداخله نظامي آمريكا مشروعيت مي‌دهد.

وي هدف از قطعنامه سازمان ملل را ايجاد اجماع جهاني عليه سوريه عنوان و اظهار كرد: آمريكايي‌ با تلاش براي صدور قطعنامه سازمان ملل عليه سوريه مي‌خواهند به دنيا وانمود كنند كه به غير از روسيه، چين و ايران، بقيه دنيا همراه با آمريكا و مخالف سوريه هستند، اين تلاش‌ها در راستاي افزايش فشار به دولت سوريه است.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، در توضيح دليل صدور قطعنامه سازمان ملل گفت: با توجه به مخالفت چين و روسيه براي صدور قطعنامه در شوراي امنيت، آمريكا به مجمع عمومي سازمان ملل متوسل شد تا با صدور قطعنامه فشارها را به سوريه افزايش دهد چرا كه مي‌داند براي حمله به سوريه راه به جايي نمي‌برد به طوري كه انتظار مي‌رود تا چند روز آينده دولت سوريه بر كشورش مسلط شود.

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه قطعنامه سازمان ملل باعث آتش‌افروزي و تشديد اختلافات در سوريه مي‌شود، گفت: اين قطعنامه نشان مي‌دهد كه غرب بشار اسد را رها نكرده است و در همين راستا در تلاش است تا با ايجاد اجماع جهاني و كمك به تروريست‌هاي مستقر در كشور سوريه در نهايت به اين كشور حمله كند.

بخشايش در عين حال با بيان اينكه در حال حاضر صحنه جنگ داخلي در سوريه كامل است، گفت:‌ مطمئنا شرايط كشور سوريه بعد از صدور قطعنامه سازمان ملل بدتر از آنچه اكنون است نمي‌شود ولي باز هم معناي اين قطعنامه را مي‌توان به كمك به تركيه، قطر و عربستان براي ارسال سلاح‌هاي بيشتر تعبير كرد.

وي در ادامه توضيح داد: صدور اين قطعنامه نشان مي‌دهد كه كشورهاي غربي اميدي براي سرنگوني بشار اسد دارند تا با كمك تركيه تنش‌ها را در سوريه تشديد كنند.

نماينده مردم اردستان در مجلس همچنين با اشاره به استعفاي كوفي عنان نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه،‌ گفت: بعد از اداره اعتراضات در كشور سوريه، كشورهاي غربي تلاش كردند تا با آوردن كوفي عنان در صحنه اينگونه به جهانيان وانمود كنند كه كشورهاي مصالحه‌گري هستند و مي‌‌خواهند از طريق صلح و پيمان امور را اداره كنند.

وي ادامه داد: در همين راستا ورود كوفي عنان با طرح شش ماده‌اي براي ايجاد آرامش در سوريه همراه بود كه هدف اصلي اين طرح به تعبيري قوي شدن اپوزيسيون و مخالفين بود اما ادامه شرايط بعد از منفجر شدن ماشين حامل فرستاده‌هاي سازمان ملل به سوريه تغيير پيدا كرد.

بخشايش اضافه كرد: بعد از منفجر شدن ماشين حامل اعضاي سازمان ملل در سوريه، فضا از حالت امنيتي به نظامي تغيير پيدا كرد و در اين شرايط دست ارتش سوريه باز شد، البته اكنون از بين دو شهر دمشق و حلب، شهر دمشق در حالت آرامي است و نوبت پاكسازي شهر حلب است.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ادامه داد: در همين راستا يكي از طرح‌هاي شش‌گانه كوفي عنان پرهيز ارتش و گروه‌هاي سياسي از خشونت بود كه با رخ ندادن اين اتفاق و تشديد فضاي نظامي‌گري خود به خود طرح كوفي عنان از هم پاشيد و به همين دليل عنان از سمت خود استعفا كرد.

وي در پايان اظهار كرد: البته هدف غرب از موافقت با حضور كوفي عنان به عنوان نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه آن بود كه به دنيا اعلام كند كه نمي‌توان اوضاع سوريه را از طريق ديپلماسي حل كرد و بعد هم بشار اسد را همچون قذافي با حمله نظامي و منطقه پرواز ممنوع كنار بگذارد. اين شرايط طبق نقشه غرب پيش رفت و كوفي عنان مجبور به استعفا شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha