• شنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91051408386
  • خبرنگار : 71251

پياز در گل مانده ويترين مغازه‌ها شد!

پياز در گل مانده ويترين مغازه‌ها شد!

در حالي كه پياز تا چندي پيش در مزارع جنوبي كشور برداشت نمي‌شد و قيمت خريد آن از كشاورز به كيلويي 50 تومان رسيده بود، اكنون پس از گذشت كمتر از يك ماه و در شرايط مازاد توليد بازار با افزايش يك‌باره قيمت اين محصول تا كيلويي 1200 تومان مواجه شده‌ است.

در حالي كه پياز تا چندي پيش در مزارع جنوبي كشور برداشت نمي‌شد و قيمت خريد آن از كشاورز به كيلويي 50 تومان رسيده بود، اكنون پس از گذشت كمتر از يك ماه و در شرايط مازاد توليد بازار با افزايش يك‌باره قيمت اين محصول تا كيلويي 1200 تومان مواجه شده‌ است.

به گزارش خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، امسال بيش از دو ميليون و 700 هزار تن پياز در كشور توليد شده كه طبق اعلام مسئولان وزارت جهاد كشاورزي 720 هزار تن از اين ميزان توليد، مازاد مصرف تازه‌خوري كشورمان بوده است كه بايد براي جمع‌آوري آن و جلوگيري از زيان كشاورز برنامه‌ريزي مي‌شد اما گويا غير از خريد تضميني اقدام ديگري در اين زمينه انجام نشده است.

اگر اين محصول صادر مي‌شد قيمت خريد آن به شدت كاهش نمي‌يافت و كشاورزان متضرر نمي‌شدند. همچنين اگر اين محصول بسته‌بندي و انبارداري مي‌شد اكنون كه اتمام فصل برداشت مناطق جنوبي به ويژه جيرفت ـ قطب توليد پياز كشور ـ است با افزايش قيمت و خودداري از فروش اين محصول مواجه نمي‌شديم.

اما ناتواني در جمع‌آوري اين محصول باعث شد حاصل دسترنج كشاورزان تا يك ماه پيش در گل بماند و بپوسد و امروز اين محصول در ويترين مغازه‌هاي ميدان تره بار هم نباشد بلكه آن را ذخيره و از فروشش خودداري كنند.

اما به گفته كشاورزان "علت اينكه پياز كم شده و قيمت آن افزايش يافته اين است كه اوج برداشت اين محصول از مناطق جنوبي كشور پايان يافته لذا قيمتش به كيلويي 1200 تومان رسيده است. هرچند برداشت پياز در مناطق استان فارس و خوزستان در حال انجام است اما اين ميزان توليد به اندازه وفور منطقه جيرفت نيست لذا توليد آن مقداري كاهش يافته و قيمت آن را به تقريبا 10 برابر قيمت چند روز پيش رسانده است."

"با توجه به اينكه دو سال پشت سرهم پياز به قيمت تمام شده در اين فصل خريده نشد، كشاورزان امسال در اين فصل پياز نكاشتند و در يك اتفاق نادر پياز در تير و مرداد گران شده است."

برداشت پياز بندري از مناطق چابهار و جيرفت به پايان رسيده و اكنون زمان برداشت پياز اصفهان است اما كشاورزان اين استان به دليل اينكه سال گذشته در اين فصل مشتري و بازار نداشتند، ميزان كاشت اين محصول را كم كردند اما از قضا قيمت اين محصول بالا رفت و اكنون پياز كاشت لرستان كه بايد كيلويي 250 تومان قيمت داشته باشد به چهار برابر رسيده و كيلويي 1100 تا 1200 تومان خريد مي‌شود.

به گفته‌ رييس اتحاديه ميوه و سبزي‌فروشان تهران با توجه به اينكه كشاورزان سنتي هستند و در هر فصلي كه نتوانند محصولشان را عرضه كنند سال بعد در همان فصل نمي‌كارند لذا مي‌توان پيش‌بيني كرد با توجه به افزايش قيمت پياز در اين فصل، تابستان سال آينده شاهد افزايش توليد پياز باشيم.

مهاجران تاكيد كرد: "از اواخر مرداد ماه و اوايل شهريور ماه پياز اصفهان به بازار مي‌رسد و قيمت اين محصول متعادل مي‌شود و پس از آن نيز پياز آذربايجان غربي و سپس پياز تبريزي به بازار مي‌آيد."

علي‌رغم اين‌كه 35 درصد پياز مازاد مصرف در كشور توليد مي‌شود به دليل نبود سيستم انبار‌داري و نگهداري مناسب اين محصول در زمان افزايش توليد به نازل‌ترين قيمت رسيده و به‌طوري كه دسترنج كشاورز در خاك باقي مي‌ماند و حتي ارزش چيدن را هم ندارد در صورتي كه مي‌توان اين محصول را در صورت اوج توليد انبار‌داري و نگهداري كرد تا از افت شديد آن جلوگيري شود و در زمان پس از پايان فصل برداشت قيمت اين محصول با افزايش كاذب مواجه نشود.

طبق اعلام وزارت جهاد كشاورزي براي نگهداري و ايجاد فرصت مناسب براي عرضه‌ پياز در بازار بايد انبارها و سردخانه‌هاي مناسب تهيه كنيم تا در زماني كه اين محصول به قيمت متعادل رسيد در بازار عرضه شود كه اين امر نيازمند 30 ميليارد تومان تسهيلات بانكي و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي است تا در انبارها و سردخانه‌هاي مناسب پياز را نگهداري و در زمان مناسب در بازار عرضه كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha