سند ملي ورود سوختهاي زيستي به سبد انرژي در بخش حملونقل کشور تدوين ميشود.
به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، پيشنهاد تدوين سند ملي استفاده از سوختهاي زيستي در سبد سوختي بخش حمل و نقل کشور از سوي وزارت نفت به رياست جمهوری ارايه شد.
بر اين اساس پيش نويس سند سوختهاي زيستي در سبد انرژي كشور با بهره گيري از نظرات تمامي شركتها وسازمانهاي مرتبط و كارشناسان با محوريت ستاد توسعه فناوريهاي انرژيهاي نو معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري تدوين ميشود.
شرکت بهينهسازي مصرف سوخت، معاون توسعه صنايع پيشرفته سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، مديرعامل سازمان انرژيهاي نو ايران، مدير کل برنامه ريزي انرژي وزارت نفت، نمايندگان وزارت جهاد کشاورزي، مرکز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست و شرکت ملي پالايش و پخش فراوردهاي نفتي از جمله سازمانهاي مرتبط با اين موضوع هستند.
تدوين سند ملي ورود سوختهاي زيستي به سبد انرژي در بخش حمل و نقل کشور در حاليست كه طبق وعده مسوولان قرار بود بنزين اتانولدار ـ هرچند به صورت آزمايشي ـ سال گذشته عرضه شود اما به دليل توافق نكردن بر سر قيمت آن بين توليدكنندگان و شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران به عنوان خريدار و عرضه كننده، تاكنون عرضه بنزينE5 با تاخير رو به رو بوده است.
همچنين كمتر از از دو هفته ديگر با افتتاح اولين پالايشگاه توليد بيوديزل در منطقه با ظرفيت 600 تن در روز، ايران به جمع توليدكنندگان اين سوخت سبز ميپيوندد اما تاكنون وزارت نفت برنامهاي را براي خريد اين سوخت اعلام نكرده و قرار است بيوديزل توليد كشور به پاكستان و افغانستان صادر شود.
به گزارش ايسنا، هماكنون بنزين، گازوييل و سي.ان.جي تشكيل دهنده اصلي سبد انرژي حمل ونقل كشورند كه علاوه بر ورود سوختهاي جديد زيستي، سهم سوختهاي فسيلي نيز تغيير خواهد كرد.
بر اين اساس طبق برنامه پنجم توسعه بايد سهم گازوييل كمگوگرد (ديزل سبك) در سبد سوخت كشور افزايش و سهم بنزين كاهش يابد.
همچنين بر اساس ماده 22 برنامه چهارم توسعه کشور، وزارت نفت مكلف است تا 30 درصد سهم سي.ان.جي را در سبد سوختي خودروهاي کشور افزايش دهد. در حال حاضر سهم اين سوخت در سبد انرژي 25 درصد است.
اگرچه طبق افق چشم انداز 1404 سهمي هم براي ال.پي.جي در سبد انرژي در نظر گرفته شد و حتي وزارت نفت وعده داد كه سهم نيم درصدي اين سوخت را به پنج درصد افزايش دهد اما هم اكنون كمتر از 20جايگاه عرضه ال.پي.جي در كشور فعال است وتاكنون اقدامي براي توسعه عرضه اين سوخت انجام نشده است.
تغيير در سبد انرژي در بخش حمل و نقل تدريجي خواهد بود و تا افق 1404 ادامه خواهد يافت.
انتهاي پيام
نظرات