• سه‌شنبه / ۲۷ تیر ۱۳۹۱ / ۱۵:۱۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 91042716713
  • خبرنگار : 71430

تاكيد بر راه حل سياسي در سوريه در كنفرانس خبري وزيران خارجه اردن و انگليس

تاكيد بر راه حل سياسي در سوريه در كنفرانس خبري وزيران خارجه اردن و انگليس

وزراي امور خارجه اردن و انگليس در كنفرانس مطبوعاتي مشتركي بر ضرورت حل و فصل سياسي وضعيت موجود در سوريه تاكيد كردند و اجراي كامل طرح كوفي عنان را خواستار شدند.

وزراي امور خارجه اردن و انگليس در كنفرانس مطبوعاتي مشتركي بر ضرورت حل و فصل سياسي وضعيت موجود در سوريه تاكيد كردند و اجراي كامل طرح كوفي عنان را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از شبكه خبري اسكاي نيوز عربي، وزراي امور خارجه انگليس و اردن در كنفرانس خبري مشتركي در امان، پايتخت اردن تاكيد كردند كه وضعيت جاري در سوريه بايد به شكل سياسي حل و فصل شود و به هر طريق ممكن خشونت‌ها در سوريه پايان يابد.

ناصر جوده، وزير امور خارجه اردن در اين كنفرانس خبري گفت: ما مذاكرات بسيار خوبي با همتاي انگليسي خود داشتيم و محور مذاكرات بيشتر تحولات منطقه، وضعيت سوريه و مساله صلح فلسطين و اسرائيل بود.

وي با اعلام اينكه بيش از 137 هزار آواره سوري هم‌اكنون در اردن به سر مي‌برند، تاكيد كرد كه اردن از راه حل سياسي براي پايان دادن به خشونت‌ها در سوريه حمايت مي‌كند.

جوده با اشاره به سخنان اخير نخست‌وزير اين كشور كه گفته بود مذاكرات سياسي براي حل و فصل مسائل سوريه ديگر فايده ندارد، گفت: منظور نخست‌وزير اين نبوده كه بايد به گزينه نظامي در مورد سوريه متوسل شويم و مواضع اردن هميشه مراجعه به سياست و ديپلماسي براي حل و فصل بحران‌ها است.

وي ادامه داد: ما هيچگاه نگفته‌ايم كه راه حل سياسي براي وضعيت سوريه ديگر ثمر بخش نيست بلكه تنها خواستار اين هستيم كه رويكرد ما در قبال سوريه بايد تغيير كند.

وزير امور خارجه اردن گفت: براي پايان يافتن خشونت‌ها در سوريه بايد طرح كوفي عنان، فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب به طور كامل اجرا شود اما متاسفانه هنوز اين طرح انجام نشده است.

وي درباره تامين امنيت آوارگان سوري موجود در خاك اردن نيز گفت: ما به طور كامل امنيت آوارگان را تامين مي‌كنيم و به هيچ كس اجازه نخواهيم داد كه امنيت آن‌ها را به خطر بياندازد.

ويليام هيگ، وزير امور خارجه انگليس نيز در اين كنفرانس مطبوعاتي گفت: ما مذاكرات بسيار خوبي با همتاي اردني خود داشتيم و از مواضع اردن در قبال تحولات منطقه تشكر مي‌كنيم.

وي ادامه داد: يكي از محورهاي مهم مذاكرات ما مساله پرونده هسته‌اي ايران بود كه در آن بار ديگر بر مواضع خود را مبني بر اينكه ايران نبايد به هيچ وجه به سلاح هسته‌اي دست يابد، تاكيد كرديم.

وي ادامه داد: تحريم‌هاي زيادي عليه ايران اعمال شده و در صورتي كه ايران به خواسته‌هاي بين‌المللي پاسخ ندهد اين تحريم‌ها افزايش نيز خواهد يافت.

وزير امور خارجه انگليس گفت: از ديگر مباحث مطرح شده با طرف اردني مساله صلح اسرائيل و فلسطيني بود و ما تاكيد داريم كه مذاكرات صلح ميان اين دو هر چه سريعتر بايد شروع شود.

ويليام هيگ ادامه داد: موضع ما در قبال صلح فلسطين و اسرائيل اين است كه دو كشور مستقل با اختيارات كامل بايد در اين منطقه تشكيل شود.

وزير امور خارجه انگليس با اشاره به تحولات سوريه نيز گفت: ما حل و فصل مسائل سوريه از طريق ديپلماتيك را خواستاريم اما به شرطي كه طرح كوفي عنان به طور كامل اجرا شود.

وي ادامه داد: انگليس در شوراي امنيت به دنبال اين است كه قطعنامه‌اي را بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل عليه سوريه تصويب كند تا به طور ريشه‌اي وضعيت جاري در سوريه حل و فصل شود.

وي با تاكيد بر اينكه بايد به هر طريق ممكن از اجراي طرح كوفي عنان در سوريه حمايت كرد، گفت: وضعيت در سوريه بحراني شده و بايد به هر طريق ممكن خشونت‌ها در اين كشور پايان يابد و به منظور اعمال فشار به دولت سوريه نبايد در آينده از هيچ گزينه‌اي چشم‌پوشي كرد.

ويليام هيگ با اشاره به اختلاف‌هاي موجود ميان غرب و روسيه گفت: مواضع ما با روسيه و چين در چارچوب كلي هماهنگ است و تنها اختلاف نظرهايي وجود دارد.

وي ادامه داد: مسكو نيز با اجراي كامل كوفي عنان و انتقال قدرت در سوريه موافق است كه اميدواريم چين و روسيه افزايش خشونت‌ها را در سوريه مد نظر داشته باشند و با اعمال فشار بيشتر عليه دمشق موافقت كنند.

وي در پايان احتمال آغاز جنگ سرد ميان غرب و روسيه را در قبال تحولات سوريه را بعيد دانست و گفت: جنگ سردي در كار نيست چرا كه مواضع دو طرف چندان اختلافي با هم ندارد.

ويليام هيگ با اشاره به آوارگان كشورهاي همسايه سوريه نيز گفت: بايد به هر طريق ممكن از آوارگان سوري حمايت شود و به همين منظور انگليس 17 ميليون پوند براي كمك به آوارگان سوري كه از تحولات جاري در كشورشان گريخته‌اند اختصاص داده است و در صورت افزايش آوارگان، انگليس نيز كمك‌هاي خود را بيشتر خواهد كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha