• سه‌شنبه / ۲۷ تیر ۱۳۹۱ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91042716653
  • خبرنگار : 71089

/كامل/

صالحي: اميدواريم توان غيرمتعهدها براي مشاركت در معادلات جهاني به فعليت برسد

صالحي: اميدواريم توان غيرمتعهدها براي مشاركت در معادلات جهاني به فعليت برسد

رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان اظهار اميدواري كرد كه در دوران رياست ايران بر جنبش غيرمتعهدها، توان بالقوه غيرمتعهدها براي مشاركت فعال و اثرگذار در معادلات جهاني به فعليت برسد.

رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان اظهار اميدواري كرد كه در دوران رياست ايران بر جنبش غيرمتعهدها، توان بالقوه غيرمتعهدها براي مشاركت فعال و اثرگذار در معادلات جهاني به فعليت برسد.

علي‌اكبر صالحي، وزير امور خارجه كشورمان صبح سه‌شنبه در مراسم افتتاحيه كنفرانس علمي بين‌المللي پيرامون جنبش غيرمتعهدها با اشاره به برگزاري اجلاس سران غيرمتهعدها در تهران گفت: غيرمتعهدها جنبشي است كه 5 دهه از زمان تاسيس آن مي‌گذرد زماني كه اين جنبش تشكيل شد جهان به دو قطب شرق و غرب تقسيم شد و تعدادي از كشورهاي آن روز كه نمي‌خواستند به هيچ يك از كشورها وابسته و پيوسته باشند و در مسير سياسي خود حركت كنند تصميم گرفتند كه دور هم جمع شوند و پيماني ببندند و اصول دهگانه‌اي را مطرح كردند كه براساس اين اصول از سياست مستقل پيروي كنند.

او ادامه داد: جنبش غيرمتعهدها توانست براي مدتي در جهت اصول تعيين شده حركت كند اما رفته رفته تلاش جنبش رنگ باخت و نتوانست در عرصه بين‌المللي جايگاهي متاثري داشته باشد. پس از گذشت مدت زماني يكي از قطب‌ها فرو ريخت و دنيا به سمت تك قطبي حركت كرد و جنبش غيرمتعهدها با چالش جدي‌تر روبه‌رو شد و اگر كه تعداد اعضاي اين جنبش افزايش يافت اما چالش آن پا برجا بوده و تا حدودي هم هست.

وزير امور خارجه كشورمان در ادامه اظهاراتش افزود: مدتي است سران جنبش تلاش دارند كه اصول را احيا كنند و با فراخور زمان آن را تكميل كنند. در آخرين جلسه برگزار شده در شرم‌الشيخ، وزيران خارجه "نم" مطالبي را مطرح كرده و جزيياتي درباره اهداف جنبش و نحوه حركت‌بخشي و اثربخشي جنبش مطرح و پيشنهاداتي ارائه شد و قرار است در اجلاس سران به تصويب نهايي برسد.

وي ادامه داد: جنبش غيرمتعهدها 120 عضو دارد تقريبا به تمامي اعضاي جنبش دعوت‌نامه ارسال شده و انتظار داريم كه تعداد قابل توجهي در حد سران شركت كنند. هيچ‌گاه در نشست سران همه رييسان‌جمهور شركت نكرده‌اند و تمامي كشورهاي عضو در اجلاس آتي در رده‌هاي مختلف سياسي و مسووليتي شركت مي‌كنند.

وزير امور خارجه كشورمان خاطرنشان كرد: ‌بي‌شك توسعه روابط با كشورهاي مستقل يكي از سياست‌هاي راهبردي عرصه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران است و برقراري روابط مستحكم با كشورهاي مستقل و غيروابسته و همكاري با آن‌ها بستر لازم را براي تقويت مناسبات و ايجاد هم‌گرايي و همكاري اقتصادي، سياسي و فرهنگي فراهم مي‌كند.

او افزود: در اين ميان جنبش غيرمتعهدها با قرار گرفتن در كانون تحولات استراتژيك جهاني، توان و استعداد بالقوه و فراواني براي مشاركت فعال و اثرگذار در معادلات جهان دارد و مي‌تواند نقش سازنده در صحنه بين‌المللي داشته باشد. ما اميدواريم در دوران رياست ايران بر جنبش غيرمتعهدها اين توان بالقوه به فعليت برسد.

رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان تصريح كرد: ايران به عنوان يكي از كشورهاي مستقل جهان حامي جنبش غيرمتعهدها بوده و پايبندي خود را به اصول و آرمان‌هاي آن به اثبات رسانده و از اين رو سابقه درخشاني در پرونده خود دارد. ارتقاي نقش جهاني اين جنبش در عرصه بين‌المللي با تحقق تساوي حقوق ملت‌ها نياز به تجديدنظر در اصول جنبش در جهت تكميل مباني آن دارد. با توجه به مقتضيات و تحولات جهان معاصر، لزوم تقويت جنبش بر اساس صلح،‌ ثبات،‌ امنيت، معنويت و محبت و تحقق آرمان‌هاي بشري و جلوگيري از تبعيض و بي‌ثباتي وجود دارد.

وزير امور خارجه كشورمان با تاكيد بر بعد معنويت در مديريت جهاني، تصريح كرد: عمده مشكلات مردم جهان در طول يك قرن گذشته به دليل فقدان بعد معنويت و نگاه به تحولات سياسي از منظر منافع و مصالح ملي بوده و بعد معنوي مغفول واقع شده است.

به گزارش خبرنگار ايسنا، صالحي افزود: بي‌توجهي به ظرفيت‌هاي سياسي جنبش غير متعهدها به عنوان نماينده اكثريت كشورهاي اسلامي و استفاده از اين ظرفيت براي حل و فصل مسائل بين‌الملي از جمله ضعف‌هاي مهمي است كه جمهوري اسلامي همواره بر آن تاكيد داشته و دارد.

وي با اشاره به اين‌كه جنبش غيرمتعهدها دومين مجموعه بين‌المللي بزرگ بعد از سازمان ملل در عرصه جهاني است، افزود: بنابراين اين جنبش مي‌تواند بستر مناسبي براي پيشبرد اهداف اعضا باشد. هر چند اين جنبش از نظر تشكيلاتي فاقد ساختار لازم است و بر همين اساس يك دبيرخانه مستمر نداردو تنها يك دبيرخانه موقت در نيويورك وجود دارد.

او اضافه كرد: اميدواريم طرح دبيرخانه دائمي مطرح شود و از اين طريق بتواند اثرگذاري خود را ارتقا دهد. شايد اين امر بتواند باعث تشكيل دبيرخانه شود، البته با توجه به سابقه پنج دهه اين جنبش، اعضا نتوانستند تاكنون چنين كاري را انجام دهند، ولي مورد توجه قرار گرفتن اين مساله مي‌تواند باعث شود كه در آينده دراين باره اقدامي انجام شود.

صالحي در ادامه خاطرنشان: جهان امروز براي مديريت عادلانه و مسئولانه نيازمند تغييرات بنيادين و ساختاري و روش‌مند است و گام برداشتن در مسير نيازمند حضور فعالانه همه ملت‌هاي جهان است. بر همين اساس شعار جنبش غيرمتعهدها امسال مديريت مشترك جهاني است، ديگر وقت آن رسيده كه جهان را در اختيار تعدادي از كشورها نبينيم.

وزيرامور خارجه كشورمان با تاكيد بر اين‌كه جهان بايد توسط اعضاي آن اداره شود، افزود: در همين راستا بايد يك بازنگري در ساختار مديريت جهاني انجام شود به طور يقين اگر كشورها از فرصت برابر برخوردار باشند، ديگر جايي براي جنگ و تضعيف باقي نمي‌ماند. اگر مباني مديريت جهان بر پايه محبت، يكتاپرستي، عدالت و اخلاق باشد، در آينده نزديك شاهد صلح و كرامت انساني و امنيت پايدار خواهيم بود.

وي در ادامه گفت: ملت‌هاي آگاه و آزاد جهان لازم است در يك حركت جمعي و مسوولانه براي مديريت جهاني تلاش كرده تا روش مديريت انبياي الهي را سرلوحه خود قرار دهند.

صالحي با بيان اين‌كه تكليف در بعد معنويت در مديريت جهاني شعار نبوده و بدون مبالغه مطرح شده است. افزود: در واقع تاكيد بر بعد معنويت حقيقتي است كه به تدريج بروز پيدا مي‌كند.

رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان با اشاره به شانزدهمين اجلاس بين‌المللي سران غيرمتعهدها افزود: اين اجلاس در حالي برگزار مي‌شود كه شرايط جهاني دگرگون شده و مسائل و چالش‌هاي تازه‌اي پيش‌روي كشورهاي عضو قرار دارد. جايگاه جنبش در گذشته و حال، جايگاه ايران، تاثير و كاركرد گذشته و چشم‌انداز آينده جنبش از محورهاي مهم پيشروي انديشمندان و صاحب‌نظران روابط بين‌الملل خوهد بود، لذا برگزاري اين اجلاس در تهران فرصت مغتنمي براي جمهوري اسلامي است تا بتواند با برنامه مدون، نقش محوري و سازنده خود را به بهترين نحو اجرا كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha