• یکشنبه / ۲۵ تیر ۱۳۹۱ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 91042514936

مستخدمين‌حسيني در گفت‌وگو با ايسنا:

سه نرخي شدن ارز منطقي نيست/1226تومان قيمت واقعي ارز نيست

سه نرخي شدن ارز منطقي نيست/1226تومان قيمت واقعي ارز نيست

معاون سابق بانك مركزي در مورد سه نرخي شدن ارز اين پيشنهاد را منطقي ندانست و بر تك نرخي شدن ارز تاكيد كرد. همچنين به اعتقاد وي،‌ در حال حاضر قيمت مرجع ارز واقعي نيست.

معاون سابق بانك مركزي در مورد سه نرخي شدن ارز اين پيشنهاد را منطقي ندانست و بر تك نرخي شدن ارز تاكيد كرد. همچنين به اعتقاد وي،‌ در حال حاضر قيمت مرجع ارز واقعي نيست.

حيدر مستخدمين‌حسيني در گفت‌وگو با خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مورد پيشنهاد سه نرخي شدن ارز كه چند روز پيش توسط رييس كميسيون اقتصادي مجلس عنوان شده بود گفت: بحث تعيين نرخ ارز از مهمترين فاكتورهاي اقتصادي است كه در دنياي اقتصاد در كشورهاي مختلف مدنظر قرار مي‌گيرد و تمامي تلاش‌هاي صورت گرفته اقتصاد بر روي نرخ سود يا بهره يا تعيين نرخ ارز است كه بحث قدرت خريد ساير كشورها را تعيين مي‌كند.

وي ادامه داد: حساسيت اين موضوع به آن حد است كه راهكاري در نظر گرفته‌اند تا بتوانند اقتصاد را به صورت پايدار پيش ببرند و آن اين است كه نرخ ارز به گونه‌اي تعيين شود كه شوك ايجاد نكند كه اين به نفع اقتصاد نيست.

معاون سابق بانك مركزي اضافه كرد: در اقتصاد ما ساليان متمادي اثرات منفي ارز چند نرخي را تجربه كرديم. به همين دليل با به كارگيري تمام توان و سرمايه ملي و با برنامه‌ريزي دقيق از اين مرحله مهم تصميم‌گيري خارج شديم و نرخ ارز را يك رقم اعلام كرديم.

مستخدمين‌حسيني اين موضوع را يكي از موفقيت‌هاي سال‌هاي گذشته ذكر كرد و افزود: از سال 81 ارز تك رقمي شد كه اين سال نقطه عطفي بود كه نشان داد با بهره‌گيري از يك نظريه اقتصادي كه با شرايط اقتصادي ما همخواني دارد مي‌توان ارز را تك نرخي كرد و اين روند هم تا پايان سال 89 ادامه داشت.

وي متذكر شد: ولي پس از سال 89 از حالت تعادل خود خارج شد و شاهد اين هستيم كه اكنون ارز را مي‌خواهند چند نرخي كنند.

مهم‌ترين بحث تعدد نرخ ارز، رانت است

اين كارشناس اقتصادي در مورد آثار تعدد نرخ ارز مهمترين مقوله مطرح را موضوع رانت عنوان كرد و افزود: اين رانت موجب مي‌شود كه بسياري از تلاش‌ها در جهت استفاده از نرخ پايين‌تر ارز باشد و افراد مداركي را طراحي كنند كه به كانون‌هاي دولتي براي دريافت ارز دولتي ارائه دهند.

وي خاطرنشان كرد: ما در طول تمام زمان‌هايي كه ارز چند نرخي داشتيم اين اثرات را تجربه كرديم و به همين دليل بايد تمامي توان را به كار گرفت تا اين تصميم موجب پشيماني در اقتصاد نشود.

مستخدمين‌حسيني با درخواست از كارشناسان براي ارائه نظر در اين مورد متذكر شد: در شرايط فعلي اقتصاد ما بيمار است ولي هنوز اين بيمار به اتاق سي.سي.يو نرفته است و نبايد فضا را به گونه‌اي كرد كه اين اتفاق رخ دهد.

وي با تاكيد بر اين‌كه در اقتصاد ايران هيچ زماني نرخ ارز واقعي نبوده است، به سه ديدگاه در مورد ارز در اقتصاد ايران اشاره كرد و گفت: در ديدگاه اول اعتقاد بر اين است كه ارز حاصل از فروش نفت را در محاسبه تعيين ارز دخالت دهيم. اما در ديدگاه ديگر بحث بر اين است كه ارز حاصل از نفت را در نرخ ارز دخالت ندهيم بلكه آن را در ساختار سرمايه كشور مدنظر قرار دهيم و ارز حاصل از صادرات غير نفتي را محاسبه كنيم. ديدگاه سوم نيز تركيبي از اين دو است.

وي تصريح كرد: واقعيت اين است كه ما طي ساليان گذشته بيشتر بر ديدگاه اول تاكيد داشتيم كه البته محاسبه ارز حاصل از نفت در تعيين نرخ ارز اشتباه است و اين كار باعث مي‌شود كه قيمت ارز واقعي را ما نداشته‌ باشيم.

سه نرخي شدن ارز منطقي نيست

معاون سابق بانك مركزي در مورد ارز سه نرخي عنوان كرد: اين تصميم باعث مي‌شود با وجود همه تلاش‌هايي كه در گذشته انجام شده بود تا ارز تك نرخي شود اما مجددا فضا به گونه‌اي شود كه مانند قبل شويم.

وي با بيان اين‌كه به نظر مي‌رسد سه نرخي شدن ارز منطقي نباشد، افزود: در مورد نرخ واقعي ارز هم مي‌توان اشاره كرد كه نرخي واقعي است كه بازار علاقه‌مند است آن را نشان دهد. با توجه به اقتصاد كشور ما، نرخ جهاني طلا و ارتباط بين طلا و ارز خودش مي‌تواند نرخي را تعيين كند كه البته آن نرخ واقعي اين نرخي نيست كه الان به عنوان مرجع است.

وي در پايان تاييد كرد كه نرخ 1226 توماني ارز در اقتصاد ايران واقعي نيست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha