• دوشنبه / ۱۹ تیر ۱۳۹۱ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91041911284
  • خبرنگار : 71251

داستان تكراري هرسال

گلايه نخلداران از تاخير در اعلام قيمت خريد تضميني خرما

گلايه نخلداران از تاخير در اعلام قيمت خريد تضميني خرما

در حالي كه وزارت جهاد كشاورزي بايد قبل از برداشت محصول، قيمت خريد تضميني آن را به توليد‌كنندگان اعلام كند، تاكنون نرخ‌هاي خريد تضميني محصول خرما اعلام نشده است.

در حالي كه وزارت جهاد كشاورزي بايد قبل از برداشت محصول، قيمت خريد تضميني آن را به توليد‌كنندگان اعلام كند، تاكنون نرخ‌هاي خريد تضميني محصول خرما اعلام نشده است.

به گزارش خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در حالي كه از تيرماه برداشت خرما آغاز مي‌شود و بسته به شرايط آب و هوايي هر منطقه اين برداشت تا مهر ماه ادامه دارد، هرساله وزارت جهاد كشاورزي آبان‌ و آذرماه نرخ‌هاي خريد تضميني اين محصول را اعلام مي‌كند در حالي كه خرما دچار بازار دلالي و واسطه‌‌گري شده و عملا هيچ سودي به حال كشاورز ندارد.

سال گذشته به دليل پايين‌بودن نرخ‌هاي خريد تضميني باغداران محصول‌شان را به صورت توافقي فروختند و هيچ‌گونه خريد تضميني انجام نشد اما قيمت‌هاي خريد تضميني باعث مي‌شود نرخ حداقلي بازار تعيين و از سوءاستفاده واسطه‌ها جلوگيري شود تا باغداران هم از دسترنج‌شان عايدي داشته باشند.

امسال نيز باغداران به برداشت محصول‌ نزديك شده‌اند اما هنوز نرخ‌هاي تضميني به عنوان قيمت‌هاي كف بازار اعلام نشده است كه نخلداران از سوء‌استفاده و يكه‌تازي دلالان واهمه دارند.

اين درحالي است كه سازمان مركزي تعاون روستايي انگيزه‌ خريد تضميني را تشويق كشاورزان براي كشت يك محصول و رقم مربوطه مي‌داند كه قبل از كشت قيمت آن اعلام مي‌شود و خريد در فصل برداشت صورت مي‌گيرد.

سالانه حدود يك ميليون تن خرما از نخلستان‌هاي كشور برداشت مي‌شد كه به گفته نخلداران به دليل خشكسالي طي دوسه سال اخير برداشت كاهش يافته و حدود 700 هزار تن خرما از نخلستان‌هاي كشور استحصال مي‌شود كه يك سوم آن ضايع و حدود 350 تا 400 هزار تن براي مصرف داخلي به صورت خريد توافقي از كشاورزان خريداري مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha