• یکشنبه / ۱۸ تیر ۱۳۹۱ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91041810303
  • منبع : نمایندگی سمنان

طرح اخذ عوارض از كشتي‌هاي عبوري از تنگه هرمز حافظ امنيت صنعت حمل و نقل دريايي

نماينده مردم سمنان و مهديشهر در مجلس با بيان اينكه بيش از 60 درصد از منابع نفتي دنيا از خليج فارس عبور مي كند، گفت: كشورهاي مختلفي به همين بهانه و بهانه‌هاي مختلفي اعم از امنيت، سركشي و سرزدن به پايگاه‌هاي خود در حوزه خليج فارس از تنگه هرمز عبور مي كنند و اين تنگه به عنوان يك آبي راه اصلي بين كشورهاي مختلف حاشيه خليج فارس و كشورهاي فرا منطقه شناخته مي شود.

نماينده مردم سمنان و مهديشهر در مجلس با بيان اينكه بيش از 60 درصد از منابع نفتي دنيا از خليج فارس عبور مي كند، گفت: كشورهاي مختلفي به همين بهانه و بهانه‌هاي مختلفي اعم از امنيت، سركشي و سرزدن به پايگاه‌هاي خود در حوزه خليج فارس از تنگه هرمز عبور مي كنند و اين تنگه به عنوان يك آبي راه اصلي بين كشورهاي مختلف حاشيه خليج فارس و كشورهاي فرا منطقه شناخته مي شود.

عليرضا خسروي در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه سمنان، در خصوص طرح اخذ عوارض و ماليات از كشتي هاي عبوري از تنگه هرمز خليج فارس گفت: يكسري كشورهاي حوزه خليج فارس در بحث محيط زيست و وضعيت سلامت خليج فارس به صورت مستقيم دخيل هستند، پيشنهاد ما در مجلس شوراي اسلامي اين بود كه حداقل آن كشورهايي كه با عبور كشتي هاي نفتي و ... خود از اين تنگه به محيط زيست خليج فارس آسيب مي زنند به همان ميزان كمك كنند تا شرايط قبل و ايده آل خليج فارس برگردد.

وي افزود : تا كنون بيش از 60 نماينده موافقت خود را با اين طرح اعلام كرده اند و بسياري از نمايندگان نيز در حال بررسي و كار بر روي اين طرح هستند ،همچنين اين طرح در كنوانسيونهاي مختلف كه كشورمان عضو آنها است و قردادهاي بين المللي مطرح شده است تا مشكلات احتمالي و تداخلات آن برطرف شود.

عضو كميسيون عمران مجلس نهم با بيان اينكه اين طرح به نفع كشورهاي منطقه و حاشيه خليج فارس خواهد بود، افزود: كشورهاي حاشيه خليج فارس خواسته و يا ناخواسته در عوارض و تبعات ناشي از محيط زيست در خليج فارس دخيل هستند و مي توانند روي كيفيت كار، ميزان و نوع و موارد اين برنامه و ريزه كاري‌هاي هاي آن بحث‌هايي را داشته باشند اما در موارد كلي بايد اين طرح را قبول كنند چرا كه به نفع آنها خواهد بود و نبايد روي كليات طرح بحثي داشته باشند.

خسروي با بيان اينكه نظر كشورهاي ديگر و كشورهاي فرا منطقه اي در اين خصوص اصلأ مهم نيست، خاطر نشان كرد: اين طرح يك بحث رايج و مرسوم در دنيا است و در تمامي مناطق جهان اعم از دريايي، هوايي و زميني اين طرح پياده مي شود به عنوان مثال اين طرح در كانال سوئز اجرا مي شود.

وي ادامه داد: كشورهاي فرا منطقه اي فكر مي كنند حوزه خليج فارس و تنگه هرمز محدوده آنها است و منطقه اي است كه مي توانند به راحتي براي سركشي به پايگاه هاي خود از آن عبور كنند و نبايد اين طرح اجرا شود.

نماينده مردم سمنان و مهديشهر در مجلس ادامه داد: با وجود مشكلاتي از قبيل دزدان دريايي و نا امني آبهاي خليج فارس، طرح اخذ عوارض و ماليات از كشتي هاي عبوري از تنگه هرمز مي تواند امنيت صنعت حمل و نقل را فراهم كند.

خسروي تصريح كرد: در كل اين طرح به نفع تمام كشور هاي دنيا و حتي كشورهاي فرا منطقه ای و منطقه اي را در پي خواهد داشت، اين عوارض بايد براي عمران، آباداني و حفظ محیط زیست مناطق ساحلي و حاشيه تنگه هرمز، پاكسازي سطح آبهاي محل تردد كشتي ها و پاكسازي محيط زيست و خدمت رساني به صنعت حمل و نقل دريايي صرف شود.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha