• دوشنبه / ۱۲ تیر ۱۳۹۱ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91041207398

ملازهي: آينده مصر به ميزان تطبيق اخوان‌المسلمين با شرايط بين‌الملل بستگي دارد

ملازهي: آينده مصر به ميزان تطبيق اخوان‌المسلمين با شرايط بين‌الملل بستگي دارد

يك كارشناس مسائل بين‌الملل گفت: بايد وضعيت محمدالمرسي را با شرايط داخلي مصر و منطقه و بين‌الملل در نظر گرفت. در اين صورت به نظر نمي‌آيد كه قدرت آن‌چنان در اختيار وي متمركز شود كه تغييري كلي در سياست‌ها به وجود آيد ضمن اين كه نظاميان در مصر نيز چنين اجازه‌اي نخواهند داد.

يك كارشناس مسائل بين‌الملل گفت: بايد وضعيت محمدالمرسي را با شرايط داخلي مصر و منطقه و بين‌الملل در نظر گرفت. در اين صورت به نظر نمي‌آيد كه قدرت آن‌چنان در اختيار وي متمركز شود كه تغييري كلي در سياست‌ها به وجود آيد ضمن اين كه نظاميان در مصر نيز چنين اجازه‌اي نخواهند داد.

پيرمحمد ملازهي، كارشناس مسائل بين‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: محمد المرسي حداكثر تلاشش را خواهد كرد تا سياست متفاوت‌تري از گذشته در پيش گيرد اما با در نظر گرفتن محدوديت‌هاي بسيار جدي كه داخل كشور وجود دارد اين مسائل پيش نخواهد رفت و به نظر مي‌آيد كه نظاميان تمايل ندارند كه اختيارات زيادي به رييس‌جمهور بدهند.

او ادامه داد: قبل از اعلام نتايج انتخابات، نظاميان اختيارات خود را گسترش دادند به طوري كه برخي تحليلگران اعلام كردند كه رييس جمهور مصر، رييس جمهوري تشريفاتي خواهد بود.

ملازهي گفت: تلاشي كه امروز انجام مي‌شود اين است كه نظام به سمت نظامي پارلماني برود كه در آن نخست‌وزير جهت‌گيري‌ها را مشخص مي‌كند و قدرت دارد نه رييس‌جمهور. اين حركت‌ها بسيار حساب شده است كه المرسي دست‌ِ بازي در سياست‌هاي كلي نداشته باشد. سياست‌هايي كه نظاميان آن را تاييد كرده‌اند و تا حد زيادي با سياست‌هاي آمريكا در منطقه هماهنگ است. همان‌طور كه به نظر نمي‌رسد المرسي و حزب وي بتوانند در پيمان كمپ ديويد تغيير جدي ايجاد كنند، ممكن است مطرح كنند كه برخي اظهارات مدنظر ما هست اما در عمل چندان نمي‌توانند تغييراتي ايجاد كنند.

اين كارشناس مسائل بين‌الملل افزود: تجربه‌اي كه آن‌ها در طول دوران مبارزاتي‌شان كسب كرده‌اند اين است كه توازن قدرت را در مصر مي‌فهمند و وارد مسائلي نمي‌شوند كه حساسيت نظاميان و يا نظام بروكراتيكي را كه در كشور حاكم است، عليه خود تحريك كنند. با در نظر گرفتن مجموعه اين شرايط بايد گفت رييس جمهور اسلام‌گراي مصر ممكن است در جزييات تغييراتي دهد اما در جهت‌گيري‌هاي كلي سياست داخلي و سياست منطقه‌يي در سطح بين‌الملل تغيير جدي به وجود نخواهد آمد.

وي هم‌چنين در مورد سياست‌هاي آينده مصر در قبال مساله فلسطين نيز گفت: با توجه به مناسبات بسيار نزديكي كه جنبش حماس با اخوان‌المسلمين دارد و حمايت‌هايي كه اخوان از جنبش‌هاي فلسطين و سازمان آزادي‌بخش فلسطين مي‌كردند به نظر مي‌آيد كه واكنش مثبتي نسبت به وضعيت فلسطين خواهند داشت، حداقل اين است كه گذرگاه رفح كه در گذشته با فشار اسراييل بسته مي‌شد را بازخواهند كرد. از اين زاويه با وجود نارضايتي‌هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي، دولت جديد مصر تلاش مي‌كند كه به نوعي به فلسطيني‌ها براي طرح كلي صلح و تشكيل كشور مستقل فلسطيني در مناطق اشغالي كمك كند. در اين جهت دولت جديد مصر مثبت عمل خواهد كرد.

ملازهي در عين حال با بيان اين كه هنوز عناصري از كابينه حسني‌مبارك در قدرت مصر حضور موثر دارند، گفت: با وجود اين كه انتظار مي‌رفت كه المرسي كابينه يك‌دستي را به وجود آورد اعلام كرده است كه از همه گروه‌هاي سياسي و حزبي استفاده خواهد كرد. هدف اين است كه بين نيروهاي جديد و نظام قبلي مصالحه‌اي پيش آيد كه مملكت دچار مشكلات جدي نشود. توافقي ميان همه جناح‌هاي قدرت در مصر بر سر نوع حكومتي كه اخوان‌المسلمين مي‌خواهد داشته باشد و رويكردها در مسائل داخلي و خارجي به وجود آمده است.

اين كارشناس مسائل بين‌الملل با بيان اين كه شكافي در جامعه امروز مصر به وجود آمده است توضيح داد: به هرحال حدود 48 درصد راي متعلق به كانديداي نظام قبلي بوده است و 52 درصد براي اخوان‌المسلمين است كه اين ميزان تفاوت زيادي ندارد. جامعه مصر امروز جامعه يك‌دستي نيست و اين مساله مي‌تواند مشكلات بسيار زيادي را براي اخوان‌المسلمين ايجاد كند و آن‌ها را وادار كند كه در مواردي برخلاف خواسته‌شان، سياست‌هايي را در پيش بگيرند كه چندان با ديدگاه‌هاي‌شان به لحاظ ايدئولوژيك هم‌خواني ندارد.

ملازهي تصريح كرد: محمد المرسي خود را رييس‌جمهور تمام گروه‌ها در مذاهب اعلام كرد، بدين معني كه ما 48 درصد باقيمانده را هم پوشش مي‌دهيم و چندان نگران نباشيد كه ما سياستي را در پيش بگيريم كه ديدگاه‌هاي شما را ناديده گرفته نشود. با توجه به اين كه در جامعه مصر اقليت‌هاي مذهبي زيادي وجود دارد اخوان‌المسلمين خطي را دنبال مي‌كند كه تا حد زيادي در تركيه از سوي حزب عدالت و توسعه تركيه تجربه شد.

وي توضيح داد: آن‌ها تلاش مي‌كنند كه اسلام ميانه‌رو را مدنظر قرار دهند و در آن اسلام ميانه‌رو شرايطي را به وجود آورند كه مصر بتواند با دنياي جديد هماهنگ شود و توسعه خود را به لحاظ اقتصادي و فرهنگي ايجاد كند، زيرا ممكن است در بسياري اين تصور وجود داشته باشد كه اگر حزب آزادي و عدالت، محمد المرسي به سمتي برود كه نوعي اسلام راديكال را كه متحدانش از جمله حزب النور به دنبال آن هستند دنبال كند، در آن شرايط جامعه مصر نمي‌تواند به ثبات كافي برسد و در اين صورت نمي‌تواند توسعه پيدا كند و از تكنولوژي و امكان جذب سرمايه استفاده كند.

ملازهي افزود: آينده مصر بستگي به اين دارد كه اخوان‌المسلمين تا چه اندازه بتواند خود را با شرايط بين‌الملل و داخلي خود و مسائل منطقه خاورميانه تطبيق دهند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha