• سه‌شنبه / ۶ تیر ۱۳۹۱ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 91040603536
  • خبرنگار : 71121

سي ان ان:

تحريم چين به دليل خريد نفت از ايران بعيد است

تحريم چين به دليل خريد نفت از ايران بعيد است

چين كه در حال حاضر بزرگترين خريدار نفت ايران در جهان است، تنها كشوري است كه به دليل خريد نفت ايران از سوي واشنگتن به تحريم مالي تهديد شده است.

چين كه در حال حاضر بزرگترين خريدار نفت ايران در جهان است، تنها كشوري است كه به دليل خريد نفت ايران از سوي واشنگتن به تحريم مالي تهديد شده است.

اگر آمريكا، چين را از تحريم‌هاي مالي خود معاف نكند، هر شركت چيني كه به خريد نفت از ايران ادامه دهد از معامله در خاك آمريكا منع خواهد شد. اما تحليلگران مي‌گويند: دولت اوباما احتمالا به جاي پذيرش خطر جنگ تجاري با چين، اين كشور را از تحريم‌هاي خود معاف خواهد كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از شبكه خبري سي ان ان، رابرت مك نلي رييس گروه مشاور انرژي راپيدان گفت: بعيد است كه ما چين را تحريم كنيم و قصد نداريم جنگ تجاري را انتخاب كنيم.

آمريكا و چين مهمترين رابطه اقتصادي جهان را دارند. آمريكا مقادير بسيار زيادي از كالاهاي مصرفي ارزان قيمت چيني را خريداري مي‌كند و چين براي فروش اين اقلام صادراتي به بازار آمريكا وابسته است و يك جنگ تجاري مي‌تواند اين رابطه را به خطر بيندازد.

در حال حاضر تقاضاي چين به انرژي همانند واردات نفت اين كشور در حال افزايش است.

بنا به اعلام گروه "روديوم" كه صادرات نفت ايران را بررسي مي‌كند، چين در حال حاضر روزانه حدود 400 هزار بشكه نفت از ايران وارد مي‌كند.

اين رقم بسيار پايين‌تر از واردات روزانه 650 هزار بشكه‌اي چين از ايران در چند ماه پيش است. گمان مي‌رود اين كاهش به دليل اختلاف بر سر قيمت بين دو كشور باشد نه تمايل پكن به تبعيت از تحريم‌هاي آمريكا.

چيني‌ها علنا تحريم‌هاي آمريكا را غيرقانوني خوانده و آنرا فاقد حمايت‌هاي سازمان ملل مي‌دانند. آنها گفته‌اند كه هيچ ميلي به تبعيت از اين تحريم‌ها ندارند.

آنچه واقعا پشت درهاي بسته بين آمريكا و چين اتفاق مي‌افتد قدري محرمانه است.

برخي مي‌گويند چيني‌ها علنا و اساسا تحريم‌هاي ايران را قبول ندارند ولي در نهايت واردات نفت خود را كاهش خواهند و به سطح مورد انتظار آمريكا خواهند رساند ولي ديگر تحليلگران مي‌گويند: آمريكا در حال برنامه‌ريزي براي معافيت چين از تحريم‌هاي مالي خود(براساس كاهش واردات نفت اين كشور) است ولي نمي‌خواهد تا قبل از آخرين دور مذاكرات با ايران، اين معافيت را اعلام كند.

فرانك وراسترو مدير برنامه انرژي و امنيت ملي در مركز مطالعات بين‌الملل و استراتژيك آمريكا گفت: اگر اين معافيت به گفت‌وگوها با ايران كمك مي‌كند، نمي‌دانم چرا آنها(چيني‌ها) معاف نمي‌شوند.

اما همگان اعتقاد ندارند كه چين بتواند از تحريم‌ها اجتناب كند. تروور هاوسر تحليلگر گروه روديوم گفت: احتمال تحريم‌ چين وجود دارد.

هاوسر افزود: اگر چين درخواست‌هاي آمريكا را ناديده بگيرد و واردات خود را از ايران كاهش ندهد پول نفت وارداتي را از طريق يك بانك كوچك كه با آمريكا تعامل تجاري چنداني ندارد انجام خواهد داد تا تاثير تحريم‌هاي مالي واشنگتن را به حداقل برساند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha