• جمعه / ۲ تیر ۱۳۹۱ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 91040200355
  • خبرنگار : 71402

نااميدي موسس ويكي‌ليكس از موافقت اكوادور با درخواست پناهندگي‌اش

نااميدي موسس ويكي‌ليكس از موافقت اكوادور با درخواست پناهندگي‌اش

موسس سايت افشاگر ويكي‌ليكس اعلام كرد، اين احتمال وجود دارد كه دولت اكوادور درخواست پناهندگي وي را رد كند. اين در حالي است كه جوليان آسانژ براي سومين شب پياپي در سفارت اكوادور در لندن حضور دارد و به دنبال كسب پناهدگي سياسي است.

موسس سايت افشاگر ويكي‌ليكس اعلام كرد، اين احتمال وجود دارد كه دولت اكوادور درخواست پناهندگي وي را رد كند. اين در حالي است كه جوليان آسانژ براي سومين شب پياپي در سفارت اكوادور در لندن حضور دارد و به دنبال كسب پناهدگي سياسي است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، جوليان آسانژ، موسس سايت افشاگر ويكي‌ليكس كه اقدام به انتشار اسناد محرمانه‌اي از دولت آمريكا كرده بود، به يكسري رسوايي‌هاي جنسي متهم شده است و براي رها شدن از حكم استرداد به سوئد، درخواست پناهندگي سياسي به اكوادور داده است.

آسانژ در گفت‌وگو با راديو اي.بي.سي، اظهار كرد: نگرانم كه سرانجام به آمريكا مسترد شوم و در آنجا به خاطر اقدامات افشاگرايانه خود مورد محاكمه قرار بگيرم.

وي در ادامه با انتقاد از دولت استراليا و سوئد اظهار كرد: اين دولت‌ها هيچ كدام براي بهبود شرايط در روند پرونده من تلاشي نكردند. اين احتمال وجود دارد كه درخواست پناهندگي سياسي‌ام به اكوادور شكست بخورد.

سفارت اكوادور در لندن اعلام كرده است كه به زودي درخواست آسانژ مورد بررسي قرار خواهد گرفت. ریکاردو پاتینو، وزیر امور خارجه اکوادور نيز گفته است که کشورش در حال بررسی این درخواست است.

این اقدام آسانژ کمتر از یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که دیوان عالی انگليس در ۱۴ ژوئن درخواست وکلای آسانژ برای از نو به جریان انداختن پرونده استرداد وي به سوئد را رد کرد اما گفت که آسانژ تا دو هفته دیگر به سوئد مسترد نخواهد شد.

دادستانی سوئد از مدت‌ها پیش خواهان آن بوده که انگليس، جولیان آسانژ را در ارتباط با شکایتی در مورد تجاوز و تعرض جنسی در اختیار آن کشور قرار دهد. آسانژ همواره اتهامات وارده به خود را رد کرده و طرح این ادعاها را به انگیزه‌های سیاسی ربط داده است.

دیوان عالی انگليس در اواخر ماه مه، رای به استرداد جولیان آسانژ، موسس سایت افشاگر ویکی‌لیکس به سوئد داد.

هواداران آسانژ نگران آن هستند که پس از استرداد وي به سوئد، این کشور موسس ویکی‌لیکس را در اختیار آمریکا قرار دهد.

جولیان آسانژ ۴۰ ساله ضمن مخالفت با درخواست استرداد خود به سوئد، برای پاسخگویی به این اتهام بدون خروج از انگليس ابراز آمادگی کرده است.

ویکی‌لیکس تاکنون چند صد هزار نسخه اسناد محرمانه دولت آمریکا را به خصوص در زمینه روابط خارجی و دیدگاه‌های مقامات این کشور در مورد مسایل مختلف بین‌المللی منتشر کرده است. انتشار این اسناد و مدارک موجب خشم و سرافکندگی دولت آمریکا شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha