• چهارشنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 91033117831
  • خبرنگار : 90003

«نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نظام توزیع کشور»

«نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نظام توزیع کشور»

«نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نظام توزیع کشور» عنوان سرمقاله روزنامه گسترش صنعت است.

«نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نظام توزیع کشور» عنوان سرمقاله روزنامه گسترش صنعت است.

به گزارش ايسنا صادق داداشی در سرمقاله امروز چهارشنبه نوشته است:

با مروری بر تاریخ تحولات علمی، ملاحظه می‌شود که سیطره نظام توزیع کالا و خدمات در سراسر جهان در حال متحول شدن است.

این نظام توزیعی با توجه به روند فزاینده و رو به رشد جهانی شدن اقتصاد و تجارت، در حال تغییر و بازسازی است. این تغییرات بنیانی نه‌تنها قیمت کالاها و خدمات را متاثر کرده بلکه در حال تغییر ماهیت عرضه و تقاضا در داخل کشورها و حتی تهدید رقابت میان کالاها و خدمات تولیدی در کشورهای مختلف نیز هست. یکی از مهم‌ترین تحولات در این خصوص تغییر و جایگزینی نهادهای توزیعی و تبعات ناشی از این امر است. در گذشته به‌طور عمده تولیدکنندگان، واردکنندگان و توزیع‌کنندگان کوچک و بزرگ، بازیگران اصلی در توزیع کالاها و خدمات بوده‌اند و درنهایت فروشگاه‌های کوچک و متوسط وظیفه عرضه مستقیم کالاها و خدمات به مشتری را بر عهده داشته‌اند.

در حال حاضر نهادهای جدیدی جایگزین بازیگران قبلی در زنجیره توزیع و حتی بخشی از تولید شده‌اند. سطح فعالیت‌ها نیز از سطح ملی ارتقا یافته و برخی از توزیع‌کنندگان زنجیره‌ای در سطح منطقه‌ای یا جهانی نیز فعال بوده و شعبه‌های خود را در اقصی‌ نقاط جهان برای توزیع کالاها و خدمات برپا کرده‌اند. طی سال‌های اخیر در کشورهای جهان توزیع کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به سرعت گسترش یافته است. اینگونه فروشگاه‌ها با بهره‌گیری مناسب از تجهیزات، تحت سرپرستی یک سازمان مرکزی و مدیریت یکپارچه با کارکرد فضایی منظم و مرتبط می‌‌توانند بخش عمده‌ای از مایحتاج عمومی‌ را با قیمت مناسب در ابعاد ملی، منطقه‌ای و محلی تهیه، تدارک و توزیع کنند.

این فروشگاه‌ها دارای کارکردهای مثبتی هستند که مهم‌ترین آنها امکان تخصیص بهینه منابع و نهاده‌های تولیدی و افزایش کارایی، افزایش درآمدهای حاصل از فروش و کاهش هزینه‌های توزیع، کاهش ریسک قیمت و برقراری ثبات نسبی در بازار، افزایش تنوع کالا، خدمات، بهبود قدرت انتخاب و افزایش قدرت خرید مشتریان به دلیل کاهش هزینه‌های جنبی و انحصارهای محلی است.

همچنین افزایش اطلاعات مشتریان در مورد خصوصیات کالاهای عرضه‌شده ازجمله محتویات محصول، تاریخ تولید، تاریخ انقضا و...، اطمینان از بهداشتی بودن محصولات خریداری‌شده، ‌کاهش ترددهای درون‌شهری و به‌تبع آن هزینه‌های حمل‌و‌نقل، شفاف‌سازی فرآیندهای فروش و قیمت‌گذاری کالاها با توجه به ارائه فاکتور، به خریداران که موجب افزایش رفاه و در عین حال افزایش نظارت عمومی مصرف‌کنندگان می‌شود، نیز از دیگر کارکردهای مثبت فروشگاه‌های زنجیره‌ای است.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بهبود بهداشت و سلامت جامعه، افزایش دقت و سرعت نظارت بر کیفیت و رعایت استانداردها و مسائل بهداشتی، بهبود بسته‌بندی کالاها جهت عرضه در این واحدها، امکان انتقال نظرات و انتقادات مصرف‌کنندگان به مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز کمک بسزایی داشته‌اند.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای با سابقه‌ای که در کشورهای توسعه‌یافته و حتی در بعضی از کشورهای در‌حال‌توسعه دارند با آنچه در ایران شکل گرفته‌ است، تفاوت‌های زیادی دارند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha