• سه‌شنبه / ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91033017222
  • خبرنگار : 71251

720 هزار تن پياز؛ مازاد مصرف كشور

پايان تراژدي تكراري سيب‌زميني و پياز با 30 ميليارد تومان اعتبار

امسال بيش از دو ميليون و 700 هزار تن پياز در كشور توليد شده كه 720 هزار تن از اين ميزان توليد، مازاد مصرف تازه‌خوري كشور است كه بايد براي جمع‌آوري آن و جلوگيري از زيان كشاورز برنامه‌ريزي شود.

امسال بيش از دو ميليون و 700 هزار تن پياز در كشور توليد شده كه 720 هزار تن از اين ميزان توليد، مازاد مصرف تازه‌خوري كشور است كه بايد براي جمع‌آوري آن و جلوگيري از زيان كشاورز برنامه‌ريزي شود.

عليرضا پوربصير ـ مديركل دفتر امور صنايع كشاورزي ـ در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) سه راه جمع‌آوري محصول مازاد از كشاورز را خريد تضميني، شكل‌گيري صادرات و انبار‌داري محصول عنوان كرد.

وي با اشاره به انجام خريد تضميني محصول پياز تصريح كرد: خريد تضميني اقدامي مسكن و موقت در اين زمينه است كه تاكنون بيش از پنج هزار تن از كشاورزان خريداري شده است.

پوربصير با تاكيد بر شكل‌گيري صادرات اين محصول براي جلوگيري از زيان كشاورز اظهار كرد: با وزارت امور خارجه هماهنگي‌هايي در حال انجام است و در حال پيگيري براي پرداخت جوايز صادراتي به اين محصول هستيم.

مديركل دفتر امور صنايع كشاورزي تصريح كرد: حدود 35 درصد از پياز توليدي، مازاد مصرف كشور است كه به اين منظور بايد براي نگهداري و ايجاد فرصت مناسب براي عرضه‌‌ اين محصول در بازار، انبارها و سردخانه‌هاي مناسب تهيه كنيم تا در زماني كه اين محصول به قيمت متعادل رسيد در بازار عرضه شود.

به گفته‌ پوربصير اگر حدود 30 ميليارد تومان تسهيلات بانكي و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي تامين شود، مي‌توان انبارها و سردخانه‌هاي مناسب پياز را نگهداري و در زمان مناسب در بازار عرضه كنيم.

وي تصريح كرد: ايجاد انبار و سردخانه براي نگهداري محصول پياز با اولويت سه منطقه هرمزگان، خوزستان و جيرفت اگر راه‌اندازي شوند، مشكل پياز عمدتا حل خواهد شد و داستان تكراري عرضه فراوان پياز و سيب‌زميني در يكسال فروكش خواهد كرد.

سال‌هاست كه مصرف‌كننده و توليدكننده از فراواني توليد سيب‌زميني‌ و پياز در يك سال و كمبود آن در سال بعد رنج مي‌برند و كشاورزان همچنان تاوان نداشتن الگوي كشت و نبود صادرات و انبارهاي مناسب را پس مي‌دهند به طوري كه سال گذشته به دليل افزايش توليد و كاهش تقاضا، سيب‌زميني كه براي توليد هر كيلوي آن 400 ليتر آب مصرف مي‌شود، در خاك ماند و برداشت نشد و امسال اين بلا بر سر پياز آمده و اين محصول زير خاك مانده كه وزارت جهاد كشاورزي وارد خريد تضميني پياز شده و هر كيلو پياز را 105 تومان خريداري ‌مي‌كند كه اين قيمت براي كشاورز نه تنها سودي ندارد بلكه كمتر از هزينه تمام شده آن است لذا انگيزه‌اي براي برداشت اين محصول نيست و دسترنج كشاورز در خاك مانده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha