• جمعه / ۲۶ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۵:۵۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91032615083
  • خبرنگار : 90097

سفیر ايران در ایتالیا: محور کلیدی مذاکرات مسکو، پایبندی به توافقات استانبول 2 است

سفیر ايران در ایتالیا: محور کلیدی مذاکرات مسکو، پایبندی به توافقات استانبول 2 است

سيد محمدعلی حسينی، سفير جمهوری اسلامی ايران در ايتاليا، پايبندی به توافقات به‌عمل‌ آمده در استانبول ـ 2 را محور کليدی مذاکرات آتی مسکو عنوان کرد.

سيد محمدعلی حسينی، سفير جمهوری اسلامی ايران در ايتاليا، پايبندی به توافقات به‌عمل‌ آمده در استانبول ـ 2 را محور کليدی مذاکرات آتی مسکو عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) از رم، سفير کشورمان در ايتاليا، در نشستی با حضور حدود سی تن از خبرنگاران، سردبیران و مدیران مسئول شبکه‌های مختلف تلویزیونی، رادیویی، روزنامه‌های پرتیراژ، هفته‌نامه‌ها و نشريات اينترنتی ایتالیایی، با تشريح مواضع جمهوری اسلامی ایران، مهم‌ترین موضوعات در عرصه‌های مختلف سیاست خارجی، اقتصادی و همچنین مسايل مهم منطقه‌ای ازجمله سوریه و بحرین را تشریح کرد.

در این نشست خبری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ايتاليا در پاسخ به سوال يکی از خبرنگاران در رابطه با مذاکرات مسکو، آن را ادامه روند توافقات به‌عمل‌آمده در مذاکرات استانبول _ 2 ارزیابی کرد و با اشاره به تماس تلفنی اخیر جلیلی، دبیر شورای عالي امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: طرفین ابراز امیدواری کرده‌اند که در مسکو بتوانند براساس پیشنهادهای پنج‌گانه جمهوری اسلامی ایران و پیشنهادهای ۱+۵ به نقاط مشترک دست یابند.

سيد محمدعلی حسینی در ادامه، نشست مسکو را یک فرصت برای حصول توافق راهبردی ارزیابی کرد و گفت: اگر اراده جدی برای برداشتن گام‌های عملی از سوی مذاکره‌کنندگان گروه 1+5 وجود داشته باشد، مذاکرات مسکو ظرفیت خوبی است که می‌تواند ثمرات ملموسی برای طرفین به‌همراه داشته باشد.

وی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری درخصوص حرمت تولید، کاربرد و انباشت سلاح هسته‌‌يي، نظرات صریح و روشن معظم له را به‌عنوان یک گام مثبت از سوی جمهوری اسلامی ایران در مسیر گفت‌وگوها برشمرد و اضافه کرد: جمهوری اسلامی ايران نيز متقابلاً انتظار دارد که طرف مقابل هم بر حق غنی‌سازی اورانیوم برای اين کشور، آنچه در معاهده ان‌پی‌تی برای تمامی اعضا درنظر گرفته شده است، تاکید کند. این اقدام می‌تواند گام سازنده خوبی برای ادامه گفت‌وگوها باشد.

سفیر کشورمان هم‌چنين در پاسخ به سوال برخی از خبرنگاران در رابطه با اوضاع خاورميانه، ضمن تشریح سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در حمایت از روند اصلاحات در سوریه و طرح کوفی عنان نماینده سازمان ملل متحد، به مداخلات برخی طرف‌های خارجی در سوریه اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی از کشورهای منطقه و قدرت‌های بزرگ بین‌المللی از مرزهای مختلف در امور سوریه دخالت می‌کنند و این دخالت‌ها موجب وخیم‌ترشدن شرایط و بروز ناآرامی‌های غیرقابل‌کنترل در این کشور می گردد.

حسينی افزود: وضعیت سوریه به‌قدری حساس است که هرگونه مداخله نظامی خارجی می‌تواند انفجار عظیمی را در منطقه در پی داشته باشد.

حسینی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص وضعیت بحرین و روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه جنوبی را خوب ارزیابی کرد و گفت: البته نسبت به برخی رویدادهای سیاسی در منطقه اختلاف‌نظرهایی وجود دارد .

وی با اشاره به طرح‌های مختلف راهبردی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه و تقویت روابط فی‌مابین افزود: روابط کشورهای منطقه می‌تواند بهتر هم باشد.

حسينی هم‌چنين سیاست مداخله‌جویانه برخی کشورهای منطقه در بحرین را ناکارآمد و به ضرر تمامی کشورهای منطقه برشمرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha