• چهارشنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۸:۲۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91032414412

لاوروف: ايران براي حل موضوع هسته‌يي تلاش مي‌كند/ آمريكا به مخالفان دولت سوريه اسلحه مي‌دهد

لاوروف: ايران براي حل موضوع هسته‌يي تلاش مي‌كند/ آمريكا به مخالفان دولت سوريه اسلحه مي‌دهد

وزير خارجه روسيه گفت: ما مخالف هرگونه تهديدهاي يك‌جانبه هستيم و اين تحريم‌ها در مورد هر كشوري كه صورت گيرد، چه ايران و چه كوبا ما با آن مخالفيم.

وزير خارجه روسيه گفت: ما مخالف هرگونه تهديدهاي يك‌جانبه هستيم و اين تحريم‌ها در مورد هر كشوري كه صورت گيرد، چه ايران و چه كوبا ما با آن مخالفيم.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه كه به منظور ديدار با مقامات كشورمان به تهران سفر كرده است، عصر چهارشنبه در نشست مطبوعاتي مشترك با صالحي، وزير خارجه ايران، گفت: اگر جامعه بين‌المللي موضع جدي داشته باشد كه در قطعنامه‌هاي شوراي امنيت انعكاس مي‌يابد، امر مشخصي است، اما تحريم‌هاي يك‌جانبه تاثير مثبت ندارد.

او تاكيد كرد: موضع واحد جامع بين‌المللي در قطعنامه‌هاي شوراي امنيت مشخص است. اجرا نكردن اين قطعنامه‌ها از نظر ما درست نيست گرچه معتقديم اگر تصميمي به صورت جمعي گرفتيم، نبايد جداگانه اقدام كنيم.

لاوروف هم‌چنين درباره سفر به ايران گفت: اين ملاقات به ما كمك خواهد كرد به صورت بهتر براي مذاكرات 1+5 و ايران در مسكو آماده شويم.

وزير خارجه روسيه، در مورد اظهارات كلينتون درباره محكوم كردن روسيه به تحويل سلاح‌هاي نظامي به سوريه گفت: بعد از اظهارات كلينتون، نماينده پنتاگون اعلام كرد كه اين‌طور نيست. قراردادهاي ما مربوط به سيستم‌هاي پدافند هوايي است و ما هيچ‌گونه مقررات بين‌المللي را نقص نمي‌كنيم و قراردادهايي كه ما با سوريه داريم، مربوط به سيستم‌هاي پدافند ضدهوايي است و ما هيچ‌گونه خطوط بين‌المللي را نقص نكرده‌ايم و هيچ‌گونه سلاح خلاف بين‌المللي را به سوريه تحويل نداده‌ايم. برخلاف ايالات متحده آمريكا كه به مخالفان دولت سوريه اسلحه تحويل مي‌دهد كه مي‌شود از آن‌ها براي مبارزه با دولت سوريه استفاده كرد.

وي هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش كه روسيه تا چه اندازه از بشار اسد حمايت مي‌كند؟ اظهار كرد: مواضع ما در حمايت از بشار اسد يا هر فرد ديگري نيست. بله ما از سرنوشت مردم سوريه و دولت آن نگران هستيم. نمي‌خواهيم سوريه از عمد بپاشد، كشوري كه از نظر مذهبي و قومي ساختار بسيار پيچيده‌اي دارد. نمي‌خواهيم منطقه از اين جهت صدمه ببيند. لاوروف افزود: برخي‌ها سناريوهايي را اجرا مي‌كنند كه مي‌خواهند مدل ليبي را در سوريه پياده كنند. بحران ليبي هنوز پيش روي ما است و با آن روبه‌رو هستيم. هنوز اتباع خارجي در ليبي در رنج هستند، از جمله يكي از اتباع روسيه كه بازداشت به سر مي‌برد و اين خلاف قطعنامه سازمان ملل و حكم مصونيت اين اتباع است. شوراي امنيت بايد به اين حادثه واكنش نشان دهد.

او تاكيد كرد: ما از هيچ كس و هيچ رژيمي حمايت نمي‌كنيم و بلكه ما از مردم سوريه حمايت مي‌كنيم.

وزير خارجه روسيه گفت: ما آمادگي داريم يك نشست بين‌المللي درباره سوريه كه قرار است در مسكو برگزار كنيم، در شهر ديگر نيز برگزار كنيم. مواضع ما و ايران در مورد سوريه مشترك است، ما خواهان حمايت همه بازيگران و طرف‌ها و نيروهاي سوريه از اجراي طرح كوفي‌عنان هستيم. اكنون ما شاهديم كه تلاش‌هايي انجام مي‌شود كه طرح كوفي‌عنان را با شكست مواجه كنند. چند روز پيش حمله‌هايي به مدارس و ساختمان‌هاي اداري سوريه انجام شد. ما تاكيد داريم هرگونه خشونت بايد متوقف شود.

وزير خارجه روسيه افزود: اگر جامعه بين‌المللي طرح كوفي‌عنان را يك‌طرفه درك كند، با مسووليت كامل اعلام مي‌كنم كه اين تلاشي تحريك‌آميز است. هر طرف درگير مناقشه بايد خشونت را متوقف كند.

لاوروف توضيح داد: ايده ما دعوت از همه بازيگران خارجي درگير در اوضاع سوريه است. در مرحله اول همه بازيگران بين‌المللي بايد در اين نشست شركت كنند. در نظر داريم حدود 15 كشور در اين كنفرانس شركت كنند و همه بايد اعلام كنند كه ما از طرف كوفي‌عنان حمايت مي‌كنيم و كمك‌خواهيم كرد به اجراي آن. همه بازيگران بين‌المللي بايد از اهرم‌هاي خود استفاده كنند كه همه نيروهاي داخل سوريه را وادار كنند فشار آورند تا پشت ميز مذاكرات با هم بنشينند.

وزير خارجه روسيه گفت: برخي طرف‌ها اعلام مي‌كنند كه ما از طرف كوفي‌عنان حمايت مي‌كنيم، اما آن‌ها شروع به گفتن اين مي‌كنند كه اين طرح با شكست مواجه است، اما حرف‌هاي ما بايد در اعمال‌مان وجود داشته باشد. به همين دليل ما اين كنفرانس را برگزار مي‌كنيم. قبل از همه بايد از همه طرف‌ها بخواهيم كه تاييد كنند كه از طرف كوفي عنان حمايت مي‌كنند و به اجراي آن كمك مي‌كنند و در اين زمينه موضع ايران و روسيه يكسان است.

به گزارش ايسنا، سرگئي لاوروف در ابتداي نشست مطبوعاتي خود با صالحي ملاقات احمدي‌نژاد و پوتين در حاشيه اجلاس شانگهاي در پكن را بسيار مثبت ارزيابي كرد و گفت: سومين نشست كميسيون مشترك تجاري ايران و روسيه قرار است به‌زودي برگزار شود. اميدواريم حجم مبادلات تجاري بعد از برگزاري اين نشست، بسيار ارتقا يابد.

او شركت جليلي در اجلاس مسوولان امنيتي كشورها در سنت‌پترزبورگ را بسيار مثبت ارزيابي كرد و افزود: توافق كرديم موارد تصويب شده در اجلاس سران خزر در سال 2010 را پيگيري كنيم.

وي موضوع سوريه را از ديگر موارد گفت‌وگويش با صالحي دانست و گفت: در مورد كنفرانس بين‌المللي سوريه كه قرار است به زودي برگزار شود، تبادل‌نظر كرديم. علاقه‌مند هستيم در موضوعات ديگر بين‌المللي از جمله فلسطين كه بسيار اهميت دارد نيز با يكديگر همكاري كنيم. بايد براي حل و فصل اين موضوع جلو رويم.

لاوروف در مورد نشست ايران و 1+5 كه قرار است در مسكو برگزار شود، گفت: در اين باره تبادل نظر شد. معتقديم طرف ايراني براي يافتن راه‌حل‌هايي كه منجر به پيشرفت در زمينه هسته‌يي ايران شود، تلاش مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha