• شنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 91032010853

تا پايان خردادماه

توليد نفت از يك ميدان مشترك با عراق دو برابر مي‌شود

توليد نفت از يك ميدان مشترك با عراق دو برابر مي‌شود

توليد نفت خام از ميدان نفتي يادآوران كه مشترك با عراق است تا پايان خردادماه امسال دو برابر مي‌شود.

توليد نفت خام از ميدان نفتي يادآوران كه مشترك با عراق است تا پايان خردادماه امسال دو برابر مي‌شود.

سلبعلي كريمي ـ مديرعامل شركت نفت اروندان ـ در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با اعلام اينكه توليد نفت از ميدان مشترك نفتي اروندان تا پايان خرداد ماه افزايش مي‌يابد، گفت: در حال حاضر توليد نفت از اين ميدان روزانه 10 هزار بشكه است كه با اقدامات صورت گرفته اين رقم به 20 هزار بشكه در روز مي‌رسد.

وي در مورد چگونگي افزايش توليد نفت خام اين ميدان مشترك با عراق توضيح داد: رسيدن توليد زودهنگام ميدان يادآوران به 20 هزاربشكه در روز به علت نصب تاسيسات موقت سرچاهي توسط شركت چيني ساينوپك است.

به گفته مديرعامل شركت نفت اروندان نفت توليد شده از اين ميدان بعد از فرآورش بر سر چاه به دارخوين مي‌رود و سپس به پالايشگاه آبادان تحويل داده مي‌شود.

كريمي در پاسخ به اين سوال كه آيا اقدامي براي توسعه تاسيسات دارخوين براي تحويل نفت ميدان يادآوران در آينده انجام شده است يا خير نيز گفت: كارهاي توسعه‌اي انجام شده است البته انجام مراحل نهايي توسعه تاسيسات دارخوين نيازمند سرمايه‌گذار خارجي است.

به گزارش ايسنا به گفته مديران نفتي، توسعه ميدان نفتي يادآوران از جمله پروژه‌هاي استراتژيک صنعت نفت کشور است؛ ميداني به ابعاد 15 در 45 کيلومتر و در 70 کيلومتري جنوب غرب اهواز در نوار مرزي ايران و عراق.

حجم نفت درجاي ميدان يادآوران بيش از 12 ميليارد بشکه برآورد شده است و احتمال افزايش اين رقم تا حدود 30 ميليارد بشکه نيز وجود دارد. هم‌چنين گاز همراه نفت اين ميدان حدود 12.5 تريليون فوت مكعب است و مايعات گازي آن حدود 1.9 ميليارد بشكه تخمين زده شده كه به ترتيب حدود 2.7 تريليون فوت مكعب گاز و 397 ميليون بشكه مايعات گازي آن قابل استحصال است.

قرارداد توسعه‌ ميدان نفتي يادآوران به ارزش تقريبي دو ميليارد دلار در فاز نخست پس از سه هزار ساعت مذاكرات كارشناسي در آذر سال 1386 به امضاي شركت مهندسي و توسعه نفت ايران(متن) به عنوان كارفرما و شركت ساينوپك چين رسيد و شركت چيني كار خود را از مرداد 1387 آغاز كرد.

علي‌رغم اينكه در اين قرداد شركت چيني موظف شده بود توليد زودهنگام از اين ميدان را طي 25 ماه (شهريور 1389) عملياتي كند، اما به گفته كارشناسان، به دليل اين كه شركت چيني ساينوپك در توسعه ميدان‌هاي نفتي تجربه‌اي نداشت و توسعه ميدان يادآوران اولين تجربه آنها محسوب مي‌شد، اين كار با 17 ماه تاخير روبه‌رو شد.

هم‌چنين توسعه اين ميدان در سه فاز برنامه‌ريزي شده است که در فاز نخست، توليد روزانه 85 هزار بشکه نفت طي مدت 48 ماه پس از زمان مؤثر شدن قرارداد بود و اين زمان بر اساس قرارداد قابل تمديد به 59 ماه نيز است.

بر اساس قرارداد تكميل فاز نخست اين ميدان مشترك با عراق بايد در اوايل تابستان 1391 محقق شود كه با توجه به روند كار پيمانكار چيني در طرح توليد زود هنگام بعيد به نظر مي‌رسد كه حتي فاز نخست در مدت 59 ماه كامل شود.

در فاز دوم طرح توسعه ميدان يادآوران توليد 180هزار بشکه و در فاز سوم نيز دستيابي به مجموع توليد 300 هزار بشکه نفت سبک و سنگين پيش‌بيني شده است.

به گزارش ايسنا، البته با توجه به اينكه كشور عراق تاكنون از اين ميدان برداشتي نداشته است، با عملي شدن طرح توليد زود هنگام، ايران از عراق در برداشت نفت خام از يكي از ميادن مشترك با عراق سبقت مي‌گيرد اما مشخص نيست كه پيشتازي ايران همچنان ادامه يابد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha