• جمعه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91031910592

پوتين تاكيد كرد: حمايت مسكو از برنامه هسته‌يي صلح‌آميز ايران

پوتين تاكيد كرد: حمايت مسكو از برنامه هسته‌يي صلح‌آميز ايران

رييس‌جمهور روسيه اعلام كرد كه تا زماني كه برنامه هسته‌‌يي ايران صلح‌آميز باشد، مسكو از آن حمايت مي‌كند.

رييس‌جمهور روسيه اعلام كرد كه تا زماني كه برنامه هسته‌‌يي ايران صلح‌آميز باشد، مسكو از آن حمايت مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ولاديمير پوتين در ديدار اخير با محمود احمدي‌نژاد در حاشيه يك نشست امنيت منطقه‌اي در پكن گفت: ما همواره از حق مردم ايران به داشتن فناوري مدرن از جمله استفاده صلح‌آميز از انرژي اتمي حمايت كرده‌ايم. اما من مايلم تاكيد كنم كه منظور من برنامه‌ صلح‌آميز است و شما از موضع ما مطلعيد.

به گزارش روزنامه ديلي استار مذاكرات بين سران ايران و روسيه در نشست سازمان همكاري شانگهاي كه اولين مذاكرات دو طرف پس از بازگشت پوتين به كرملين است، در حالي اتفاق افتاد كه روسيه خود را براي ميزباني دور جديد مذاكرات درباره برنامه هسته‌‌يي ايران آماده مي‌كند.

پوتين اين اظهارات را پس از آن بيان كرد كه سران كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي روز پنجشنبه در بيانيه‌اي اعلام كردند كه با استفاده از زور در برابر ايران مخالفند و چنين اقدامي مي‌تواند امنيت جهاني را به خطر اندازد.

سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه نيز گفت كه روسیه امیدوار است هیات‌های شرکت‌کننده در مذاکرات مسکو درباره برنامه هسته‌يی ایران دارای روحیه سازنده باشند.

آلکساندر لوکاشویچ در يك نشست خبری گفت: فدراسیون روسیه همواره خواستار پیدا کردن راه‌حل‌ها دررابطه با مساله هسته‌يی ایران منحصرا با استفاده از روش های سیاسی ـ دیپلماتیک بر اساس اصول حرکت گام به گام و متقابل است. امیدواریم تمام هیات‌های نمایندگی شرکت کننده در روند مذاکرات با روحیه گفت‌وگوی سازنده به مسکو بیایند.

وي گفت: این امر باعث مي‌شود نتایج مثبت و ادامه پیشروی در مسیر رفع اختلاف‌نظرهای موجود و نزدیک‌سازی بالنده مواضع تامین شود.

مذاکرات درباره برنامه هسته‌يی ایران روزهای 18 و 19 ژوئن در مسکو برگزار می شود.

مذاکرات درباره برنامه هسته‌يی ایران 14 آوریل امسال پس از بیش از یک سال وقفه در استامبول از سر گرفته شد و روز 23 ماه مه در پایتخت عراق ادامه یافت و طی دو روز 4 دور مذاکره در آن‌جا صورت گرفت.

وزير امور خارجه روسيه نيز با اشاره به مذاكرات گروه 5+1 با ايران در مسكو گفت: اگر همه ما صميمانه به اين مذاکرات نزديک شده و اهداف ملي و اهداف محدود خودپرستانه خود را که با مأموريت عدم گسترش سلاح اتمي هيچ ارتباطي ندارد پيگيري نکنيم خواهيم توانست در مورد ملاقات‌هاي آينده به توافق برسيم.

سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در جمع رسانه‌هاي گروهي درباره ایران در حاشیه نشست شانگهای در پاسخ به اين سوال كه آيا در جريان ملاقات‌هاي برگزار شده مساله ايران بررسي شد؟ گفت: در مورد ايران قرار گذاشتيم بر اساس رويکردهاي پيشنهادي گروه 5+1اقدام کنيم که روسيه و چين در آن شرکت دارند. از جمله ملاقات دوره‌ای گروه 5+1 با نمايندگان ايران در روزهاي 18 و 19 ژوئن در مسکو تدارک ديده مي‌شود.

وي درباره اين‌كه انتظارات طرف روس از ملاقات گروه 5+1 با ايران در مسکو با توجه به روند ملاقات بغداد و اعلاميه آمريکا در مورد قصد تشديد فشار مجازات‌ها بر ايران چيست؟ نيز گفت: ما براي ملاقات مسکو آماده مي‌شويم و خواهان ادامه گفت‌وگوي سازنده هستيم. اين ملاقات نه تنها براي روسيه بلکه تمام اعضاي گروه، براي ايران و تمام جامعه جهاني شايان اهميت است. انتقال اوضاع از مسير مذاکره به مسير اقدامات قهرآميز و اعمال مجازات با منافع هيچ کسي هماهنگ نيست.

وي ادامه داد: به نظر ما مجازات‌هاي مضاعف بازدهي منفي دارد. نه تنها شوراي امنيت سازمان ملل بلکه کشورهاي مجزا به طور يکجانبه مجازات‌هايي عليه ايران اعمال کرده‌اند که به نظر ما باعث مي‌شود اعتماد جمعي بهم بخورد. روسيه با ادامه هر نوع اقدامات جبري يکجانبه مخالفت مي‌کند.

وزير امور خارجه روسيه خاطرنشان كرد: پيشنهادهاي معيني روي ميز مذاکره قرار دارد. آن‌ها طبق رويکرد پيشنهادي روسيه مبنی بر اقدام مرحله به مرحله و متقابل تهيه شده‌اند. طبق اين رويکرد در انتظار قدم اول از طرف ايران هستيم و به عنوان گروه 5+1 و به عنوان نمايندگان جامعه جهاني آماده خواهيم بود متقابلاً اقدام کنيم، قدم‌هاي مربوطه را به پيشواز ايران برداريم، در وهله اول از لحاظ عدم اعمال مجازات‌هاي جديد و «تعليق» و تخفيف مجازات‌هاي موجود. اين رويکرد کلي نسبت به امور آينده مي‌باشد. اين امر از طرف گروه 5+1 تاييد شده و پيشنهادهاي معيني بر اين اساس به طرف ايراني شده است. آن‌ها در ملاقات مسکو بررسي مي‌شوند.

وي تاكيد كرد: من نمي‌توانم ملاقات هاي قبلي در بغداد و استانبول را ناموفق توصيف کنم زيرا ما دستآوردهاي بزرگي داشتيم؛ مذاکراتي را که حدود دو سال متوقف شده بود از سر گرفتيم. ما اساساً اين تصور را داريم که اگر همه ما صميمانه به اين مذاکرات نزديک شده و اهداف ملي و اهداف محدود خودپرستانه خود را که با مأموريت عدم گسترش سلاح اتمي هيچ ارتباطي ندارد پيگيري نکنيم خواهيم توانست در مورد ملاقات‌هاي آينده به توافق برسيم. مذاکرات مسکو البته نخواهد توانست همه مسائل را فوراً حل کند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha