• دوشنبه / ۸ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 91030805351
  • خبرنگار : 71430

لاوروف: فشارها براي اجراي طرح عنان افزايش يابد/هيگ: بايد مانع بروز جنگ داخلي در سوريه شويم

لاوروف: فشارها براي اجراي طرح عنان افزايش يابد/هيگ: بايد مانع بروز جنگ داخلي در سوريه شويم

وزير امور خارجه روسيه و همتاي انگليسي‌اش در كنفرانس مطبوعاتي مشتركي در مسكو بر افزايش فشارها براي اجراي طرح كوفي عنان تاكيد كردند.

وزير امور خارجه روسيه و همتاي انگليسي‌اش در كنفرانس مطبوعاتي مشتركي در مسكو بر افزايش فشارها براي اجراي طرح كوفي عنان تاكيد كردند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از شبكه خبري اسكاي نيوز عربي، سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در كنفرانس مطبوعاتي مشتركي با ويليام هيگ، همتاي انگليسي خود كه در مسكو پايتخت روسيه انجام شد، تاكيد كرد كه كشورش فشارهاي جديدي را عليه نظام سوريه اعمال مي‌كند تا هرچه زودتر طرح كوفي عنان، نماينده سازمان ملل و اتحاديه عرب در اين كشور اجرا شود.

لاوروف عنوان داشت: ما همواره گفته‌ايم كه جامعه جهاني در خصوص سوريه اهداف مشتركي را دنبال مي‌كند و آن اينكه طرح شش گانه كوفي عنان در سوريه نبايد شكست بخورد.

وي با اشاره به خشونت‌هاي اخير در سوريه گفت: خشونت‌ها در سوريه افزايش يافته كه كشتار شهر حوله نماد بارز اين مساله است.

لاوروف ادامه داد: ما در نشست روز يكشنبه شوراي امنيت كشتارهاي شهر حوله را بررسي كرديم و ناظران بين‌المللي در گزارش خود تاكيد كردند كه بسياري از كشته شدگان در اين شهر به دليل اصابت تركش ناشي از گلوله‌ توپ و تانك كشته شده‌اند و برخي از آنها نيز از فاصله نزديك مورد شليك مستقيم قرار گرفته‌اند.

وزير امور خارجه روسيه گفت: ارتش سوريه و مخالفان اين كشور هر دو در كشتار شهر حوله سهيم هستند و بايد جلوي چنين اقداماتي گرفته شود.

لاوروف افزود: خشونت‌ها در اين شهر كاملا مشهود بود اما تحقيقات كامل در اين خصوص بايد انجام شود كه اين امر وظيفه ناظران بين‌المللي مستقر در سوريه است.

مقام ارشد سياست خارجي روسيه ادامه داد: ما در شوراي امنيت از دولت سوريه خواستيم تا سلاح‌هاي سنگين خود از جمله توپخانه و تانك را از مناطق مسكوني اين كشور خارج كند و طرح كوفي عنان را به طور كامل اجرا نمايد.

وي افزود: در شوراي امنيت به اين نتيجه رسيديم كه دولت سوريه به تعهدات خود عمل نكرده و ما فشارهاي جديدي را عليه نظام حاكم بر اين كشور افزايش مي‌دهيم تا هر چه زودتر طرح كوفي عنان اجرا شود.

سرگئي لاوروف درباره مساله كناره گيري بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه از قدرت نيز گفت: مهم اين نيست كه چه كسي رهبر سوريه باشد. مهم اين است كه خشونت‌ها در اين كشور بايد متوقف شود و طرح عنان هرچه زودتر اجرايي گردد. مردم سوريه خود بايد سرنوشت خود را انتخاب كنند و همگان به انتخاب ملت سوريه احترام مي‌گذارند.

وي ادامه داد: مذاكرات در سوريه هرچه زودتر بايد آغاز شود تا اين كشور بتواند از وضعيت موجود خود عبور كند.

لاوروف با اشاره به تلاش‌هاي بين‌المللي براي پايان دادن به وضعيت سوريه نيز گفت: ما به اقدامات خود براي قانع كردن نظام سوريه به منظور اجراي طرح كوفي عنان ادامه مي‌دهيم اما ديگر طرف‌هاي بين‌المللي از جمله اتحاديه عرب نيز بايد در اين زمينه فعال باشند تا نتيجه تلاش‌هايمان را بگيريم.

وي ادامه داد: اجراي طرح كوفي عنان منوط به توقف خشونت‌هاست و بايد دو طرف درگير در سوريه متقاعد شوند كه تصميمات فقط در حد سخن باقي نمي‌ماند و اقدامات عملي در كار خواهد بود.

لاوروف ادامه داد: ما از دولت سوريه حمايت نمي‌كنيم بلكه آن چيزي كه مورد حمايت مسكو است طرح كوفي عنان و اجراي آن است.

وي ادامه داد: در مساله سوريه بايد بي‌طرف باشيم اما در هر كشوري نظام حاكم بر آن كشور مسئوليت حمايت از جان مردم را به عهده دارد.

لاوروف ادامه داد: گروه‌هاي مسلح سوريه نيز بايد از اقدامات خشونت آميز خود دست بردارند و حاميان خارجي آنها نيز بايد اين عمل را متوقف كنند.

وزير امور خارجه روسيه گفت: دخالت نظامي در سوريه مطرح نيست و اين عمل باعث حل و فصل وضعيت سوريه نخواهد شد.

در اين كنفرانس مطبوعاتي وزير امور خارجه انگليس گفت: مهمترين مساله مورد مذاكره ميان مسكو و لندن مساله امنيت بين‌المللي و نيز مساله سوريه بود.

وي افزود: درباره سوريه مواضع دو طرف واضح و آشكار است و دو طرف بر اجراي كامل طرح كوفي عنان و حل و فصل سياسي مساله سوريه تاكيد دارد.

ويليام هيگ درباره كشتار شهر حوله نيز گفت: همگان كشتارهاي انجام شده در اين شهر را محكوم كردند و بايد براي جلوگيري از تكرار چنين حوادثي طرح كوفي عنان به طور كامل انجام شود تا مانع بروز جنگ داخلي در سوريه شويم.

وي با تاكيد بر اينكه "بشار اسد بايد از قدرت كناره‌گيري كند"، افزود: تغييرات زيادي در نظام حاكم در سوريه بايد به وجود آيد و لندن از حل و فصل سياسي وضعيت سوريه حمايت مي‌كند.

وزير امور خارجه انگليس ادامه داد: اولويت براي انگليس اجراي طرح كوفي عنان و استقرار يك نظام دموكراتيك چند حزبي در سوريه است.

وي درخصوص حوادث حوله نيز گفت: مسئوليت اصلي حوادث حوله به عهده دولت سوريه است اما تحقيقات لازم بايد درخصوص اين مساله انجام شود و ما خواستار بررسي نتايج كامل اين تحقيق هستيم.

هيگ ادامه داد: ارتش سوريه در حوادث حوله مسئول است اما گروه‌هاي ديگري نيز در سوريه هستند كه خشونت را با خشونت پاسخ مي‌دهند كه اين امر بايد پايان يابد و خشونت‌ها در سوريه هرچه زودتر متوقف شود.

وزير امور خارجه انگليس گفت: ما خوشحاليم كه در اين خصوص همگان بر يك مساله مشترك توافق دارند و آن اينكه فشارها به همه گروه‌هاي درگير در سوريه افزايش يابد تا طرح عنان در اين كشور هرچه زودتر اجرا شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha