• سه‌شنبه / ۲ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 91030201192
  • خبرنگار : 71049

گزارش خبرنگار ايسنا از بغداد

برنامه‌هاي امروز جليلي در فضاي مثبت پيش از مذاكرات

برنامه‌هاي امروز جليلي در فضاي مثبت پيش از مذاكرات

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ظهر امروز (سه‌شنبه) با نوری‌المالکی نخست‌وزیر عراق دیدار می‌کند.

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ظهر امروز (سه‌شنبه) با نوری‌المالکی نخست‌وزیر عراق دیدار می‌کند.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامي به بغداد، هم‌چنین امشب ضیافت شامي به دعوت جلال طالبانی، رییس‌جمهور عراق به افتخار هیات ایرانی برگزار می‌شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان شب گذشته در راس هیات مذاکره‌کننده با 1+5 وارد بغداد پایتخت عراق شد تا در ادامه مذاکرات استانبول که 26 فروردين برگزار شد، گفت‌وگوها از سر گرفته شود.

هیات ایرانی مذاکره‌کننده با 1+5 شب گذشته پس از ورود به بغداد و استقبال هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق به زیارت حرمین کاظمین در نزدیکی شهر بغداد رفت و مورد استقبال مسوولان حرمین شريفین قرار گرفت.

هم‌چنین پیش‌بینی می‌شود دیدارهای دیگری میان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان و دیگر مقامات 1+5 و نیز کاترین اشتون، نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا صورت گیرد.

علی باقری، معاون امنیت بین‌الملل جلیلی نیز دیدار‌هایی با مقامات برخی اعضای 1+5 خواهد داشت.

سعید جلیلی پیش از ترک ایران به مقصد بغداد

ايران و 1+5 در پايان مذاكرات استانبول توافق كردند كه مذاكرات در بغداد در راستاي برداشتن گام‌هاي متقابل براي همكاري پيگيري شود.

هم‌چنين در مذاكرات استانبول قرار شد كه معاونان اشتون و جليلي، براي تهيه و تدوين چارچوبي جهت همكاري‌هاي متقابل با يكديگر مذاكره كنند و بر اساس جمع‌بندي كه در مذاكرات ميان معاونان اشتون و جليلي به دست مي‌آيد، دو طرف در بغداد حاضر شوند و پس از گفت‌وگو و در صورت تفاهم ميان دو طرف، به يك جمع‌بندي نهايي دست يابند.

تركيب هيات نمايندگان كشورهاي عضو گروه 1+5 به جز نماينده فرانسه كه با روي كار آمدن اولاند تغيير پيدا كرده است، همان‌ تركيبي است كه در مذاكرات استانبول 2 حضور داشت.

هم‌چنين قرار است سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان، روز سه‌شنبه با برخي از مقامات عراق ديدار و گفت‌وگو كند.

علی باقری، معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، سيد عباس عراقچی ـ معاون وزیر امور خارجه، حمیدرضا عسگری ـ مشاور وزارت امور خارجه و مصطفی دولت‌یار در اين سفر جليلي را همراهي مي‌كنند.

مذاکرات ایران و 1+5 صبح فردا (چهارشنبه) در محل دارالضیافه نزدیک محل نخست‌وزیری عراق برگزار می‌شود.

خبرنگاران و رسانه‌های گروهی مختلف از سراسر دنیا طی امروز و فردا برای پوشش خبری و تصویری مذاکرات مهم ایران و 1+5 وارد بغداد می‌شوند و بنا بر ملاحظات شدید امنیتی و با توجه به برگزاری این مذاکرات در منطقه سبز بغداد که منطقه‌ای دیپلماتیک است و مراکز تصمیم‌گیری و اجرایی عراق نیز در آن واقع شده است، همگی خبرنگاران و رسانه‌های مختلف در تنها هتل این منطقه ـ هتل الرشید ـ مستقر هستند.

منطقه الخضرا یا همان منطقه سبر از زمان اشغال عراق توسط آمریکایی‌ها ایجاد شده است که تحت تدابیر شدید امنیتی و اطلاعاتی قرار دارد. پس از خروج نیروهای آمریکایی در سال گذشته از عراق و بازگشت نیروهای نظامی به پایگاه‌ها، تامین امنیت به نیروهای عراقی واگذار شد و در منطقه سبز نیز نیروهای عراقی مستقر شدند. با این حال سایه آمریکایی‌ها هنوز مثل دیوارهای بتنی منطقه سبز بر بغداد که ما از نزدیک با آن مواجه هستیم سنگینی می‌کند.

به گفته برخی مقامات هم‌چنان امنیت این منطقه در دست آمریکایی‌هاست.

بنا بر این گزارش با وجود حساسیت‌های امنیتی عراق و نگرانی کشورهای 1+5 از حضور در این کشور مذاکرات در بغداد انجام خواهد شد و مقامات عراقی اعلام کرده‌اند که تامین امنیت مذاکرات ایران و 1+5 در سطح بالایی مثل آن چه درباره برگزاری اجلاس سران اتحادیه عرب انجام شده است می‌باشد.

اما به نظر می‌آید به غیر از مسایل امنیتی، موضوع مهم دیگر "ریزگردها"یی باشد که آسمان و زمین عراق و به ویژه بغداد را در بر گرفته‌اند. آسمان بغداد کاملا به رنگ زرد و تیره درآمده است و چشم چشم را نمی‌بیند و در این هوا نفس از شماره می افتد!

ورود سعید جلیلی به بغداد

با وجود فضای امنیتی و توام با گرد و غبار شدید، فضای حاکم بر گفت‌وگوهای ایران و 1+5 به رغم سفر غیرمنتظره یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران مثبت ارزیابی می‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha