• دوشنبه / ۱ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 91030100275

وزير نفت اعلام كرد:

تعيين تكليف كليه ميدان‌هاي مشترك تا پايان شهريور/ توليد نفت ايران امسال افزايش مي‌يابد

تعيين تكليف كليه ميدان‌هاي مشترك تا پايان شهريور/ توليد نفت ايران امسال افزايش مي‌يابد

وزير نفت با اعلام اين‌كه قرار‌داد توسعه كليه ميدان‌هاي مشترك نفت و گاز تا پايان شهريورماه امسال بسته مي‌شود از افزايش توليد نفت كشور در سال جاري خبر داد.

وزير نفت با اعلام اين‌كه قرار‌داد توسعه كليه ميدان‌هاي مشترك نفت و گاز تا پايان شهريورماه امسال بسته مي‌شود از افزايش توليد نفت كشور در سال جاري خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رستم قاسمي در حاشيه مراسم افتتاح سه پروژه پتروشيمي در ماهشهر گفت: تاكنون قرار‌داد 10 ميدان مشترك نفت و گاز امضاء شده و توسعه‌ آنها نيز آغاز شده است.

وي با اشاره به اين‌كه پيش از اين وعده تعيين تكليف تمام ميدان‌هاي مشترك نفت و گاز تا پايان امسال داده شده بود، گفت: قول مي‌دهم تا پايان شهريورماه امسال كليه‌ اين ميدان‌ها تعيين تكليف شوند و قرار‌داد هشت ميدان نفت و گاز مشترك باقي‌مانده بسته و توسعه‌ آنها آغاز شود.

به گفته‌ وي در صورت توسعه‌ اين ميدان‌ها به ظرفيت توليد نفت كشور 1.5 ميليون بشكه افزوده خواهد شد.

قاسمي با اشاره به اين‌كه امسال توليد نفت كشور افزايش خواهد يافت، گفت: توليد نفت از ميدان‌هايي كه اخيرا قرار‌داد آنها بسته شده است، حداكثر تا چهار سال ديگر محقق مي‌شود و حتي برخي از آنها توان توليد نفت را تا دو سال آينده نيز دارند.

** ركورد پالايشگاه‌سازي در پارس جنوبي شكسته شد

وزير نفت با اشاره به اين‌كه تا پايان برنامه پنجم توسعه بايد ظرفيت توليد گاز كشور به يك ميليارد و 740 ميليون مترمكعب در روز برسد، اظهار كرد: توسعه همزمان كليه فاز‌هاي ميدان گازي پارس جنوبي اقدامي شجاعانه بود.

وي با تاكيد بر اين‌كه برخي از فاز‌هاي اين ميدان گازي ركورد پالايشگاه‌سازي را در دنيا شكسته است، گفت: در برخي از فاز‌هاي پارس جنوبي از شروع پروژه تا 21 ماه بعد از آن ساخت پالايشگاه 62 درصد پيشرفت داشته است كه نسبت به عملكرد شركت‌هاي بزرگ نفتي مانند توتال بسيار قابل توجه است. اين درحالي است كه كشور در تحريم نيز به سر مي‌برد.

** 70 طرح مهر ماندگار صنعت نفت امسال افتتاح مي‌شود

وزير نفت با اعلام اين‌كه امسال در صنعت نفت گام بلندي برداشته خواهد شد، گفت: در سال 91، 70 طرح مهر ماندگار افتتاح مي‌شود كه اين موضوع موجب دگرگوني در صنعت كشور خواهد شد.

** 57 درصد روستاهاي كشور گاز‌كشي شدند

قاسمي با اظهار اين‌كه به 11 هزار روستاي كشور گاز‌رساني صورت گرفته است، گفت: در حال حاضر 57 درصد روستاهاي كشور از گاز برخوردارند و تا پايان امسال نيز هزار روستاي ديگر نيز گازرساني مي‌شود. اين درحالي است كه 50 درصد روستاهاي روسيه داراي گاز هستند.

** 25 ميليون تن به ظرفيت پتروشيمي كشور افزوده شد

اين عضو هيات دولت با اعلام اين‌كه ظرف چند سال گذشته 25 ميليون تن به ظرفيت پتروشيمي كشور افزوده شده است، گفت: در حال حاضر 70 طرح پتروشيمي در كشور در حال اجرا است كه برخي از آنها امسال به بهره‌برداري خواهند رسيد.

** جلوگيري از هدر‌رفتن 20 ميليون مترمكعب گاز

قاسمي با اشاره به اين كه در حال حاضر از 40 ميليون مترمكعب از گازي كه در كشور مي‌سوزد، 50 درصد از آن توسط دو واحد ال.ان.جي جمع‌آوري مي‌شود، گفت: در حال حاضر چهار طرح ال.ان.جي ديگر در دست ساخت است كه با اتمام آنها ديگر هيچ گاز همراه نفتي در كشور نخواهد بود.

به گفته‌ وي با راه‌اندازي Lng خاص طي 10 ماه آينده از سوختن 17 ميليون مترمكعب گاز جلوگيري خواهد شد.

در پايان وزير نفت براي تشكر از كاركنان حاضر در دو طرح مجتمع پتروشيمي اروند و طرح اسكله دوم مايعات منطقه ويژه اقتصادي ماهشهر اعلام كرد: به كليه‌ كارگران و كارمندان اين دو طرح معادل يك ماه حقوق و به مديران نيز معادل 15 روز پاداش داده خواهد شد.

هم‌چنين وي اعلام كرد: كليه شركت‌ها موظف هستند با تمام نيروهاي پيمانكاري و قرار‌دادي خود قرار‌داد مستقيم امضاء كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha