• سه‌شنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91022615910
  • منبع : سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

ديدار فرمانده نيروي دريايي سپاه و هيات نظامي عمان

سردار فدوي: ايران تمام تحركات متحدان آمريكا در منطقه را رصد مي‌كند

سردار فدوي: ايران تمام تحركات متحدان آمريكا در منطقه را رصد مي‌كند

فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، برقراري تعامل و همكاري‌هاي هرچه بيشتر در ميان كشورهاي منطقه را عامل ناكام گذاشتن خباثت بيگانگان دانست.

فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، برقراري تعامل و همكاري‌هاي هرچه بيشتر در ميان كشورهاي منطقه را عامل ناكام گذاشتن خباثت بيگانگان دانست.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سردار علي فدوي با معاون عمليات ستادكل نيروهاي مسلح عمان كه در راس هياتي عالي‌رتبه به كشورمان سفر كرده است، ديدار كرد و دو طرف درباره مسائل مهم منطقه‌اي از جمله شرايط خليج‌فارس و تنگه هرمز به بحث و تبادل نظر پرداختند.

فرمانده نيروي دريايي سپاه با اشاره به نقش حساس و تعیین‌کننده خلیج فارس و تنگه هرمز اظهار كرد: این منطقه نقشی بی‌بدیل و غیرقابل مقایسه با سایر نقاط جهان دارد و جغرافیایی واحدي که مرتبط با کشورهای منطقه است، اشتراکات زیادی را میان آنها ایجاد می‌کند.

وی، موضوع انرژی در دنیا را دارای ارتباط تنگاتنگ با خلیج فارس و تنگه هرمز دانست و تصریح کرد: در سال‌های آخر جنگ تحمیلی 9 تا 10 میلیون بشکه نفت از این منطقه عبور می‌کرد اما این رقم امروز به حدود 20 میلیون بشکه رسیده است و بنا بر پیش‌بینی‌های مراجع جهانی، در سال 2020 میزان عبور نفت از تنگه هرمز به 35 تا 40 میلیون بشکه خواهد رسید و این آمار نشانگر افزایش روزافزون نقش راهبردی خلیج فارس و تنگه هرمز در معادلات انرژی دنیا است. علاوه بر این با افزایش سهم گاز از تامین انرژی، اهمیت منطقه بیش از پیش نمایان می‌شود.

فدوي با بیان اینکه "روند اقتصادی جهان به موضوع انرژی وابستگی تام و تمام پیدا کرده است"، تاكيد كزد: بطور قطع جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه به لحاظ وظیفه انسانی و اسلامی در فراهم آوردن شرایط مطلوب برای مردم خود و جهان تلاش می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران به دنبال برقراری تعامل و ارتباطی عدالت‌محور و صرفا اقتصادی برای خود و تمامی کشورهای نیازمند به انرژی منطقه است و به همین منظور تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز توسط ایران و سایر کشورهای حاشیه به منزله تامین امنیت انرژی دنیا است.

وی اهداف آمریکا برای ماندن در منطقه خلیج فارس را متفاوت با ادعای آنها دانست و تاکید کرد: آمریکایی‌ها به بهانه تامین امنیت انرژی جهانی از سال‌های پایانی جنگ تحمیلی حضور نیروهای خود در خلیج فارس را گسترش دادند اما هیچ‌گاه قادر به اثبات این ادعا نبوده‌اند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به افزایش حضور ناوگان آمریکا در سال‌های پایانی جنگ تحمیلی گفت: آمریکایی‌ها در سال 1986 میلادی بیش از 80 ناو جنگی را با توجیه تامین امنیت انرژی جهانی وارد خلیج فارس کردند و در یک سال و نیم پایان جنگ 300 فروند کشتی نظامی، تجاری و نفتی آنها مورد اصابت قرار گرفت، در حالی که در شش و نیم سال ابتدایی جنگ 250 فروند کشتی مورد اصابت قرار گرفته بود و این مساله گواهی بر نادرست بودن ادعای آمریکا است. آمريكا در دستيابي به منافع و اهداف خود از هيچ اقدامي فروگذار نمي‌كند و كشتار بيش از يك ميليون نفر در عراق، افغانستان و ساير كشورهاي منطقه دلیل روشن و درستی بر اين موضوع است.

فدوي حوادث و رخدادهای سال‌هاي اخير در منطقه را به ضرر آمريكا دانست و با اشاره به خروج آنها از عراق تصريح كرد: كشورهاي منطقه و دنيا ديگر نقش تعيين‌كننده‌اي را براي آمريكا قائل نيستند. آمريكايي‌ها با تحقق نيافتن اهدافشان در عراق و با طرح خروج توافقي، در واقع از اين كشور با خفت و خواري گريختند. وضعيت آمريكا در افغانستان نیز به مراتب بدتر از عراق خواهد بود و عزيمت آمريكا از منطقه قطعي است، اما در اين عزيمت، ويراني و خرابي‌هاي بسياري به وجود آوردند كه بايد مراقب بود كشورهاي ديگري جايگزين عراق و افغانستان نشوند.

وي با تاكيد بر اينكه "هيچ زمينه‌اي را نبايد براي خباثت آمريكا فراهم كرد"، گفت: تعامل و همكاري كشورهاي منطقه تنها عاملي است كه مي‌تواند روند صحيحي را در اين خصوص ايجاد كند. در منطقه خليج‌فارس و تنگه هرمز كشورهايي هستند كه بر عليه منافع خود و مسلمانان خباثت مي‌كنند. جمهوري اسلامي ايران در اين منطقه به طور دقيق و همه‌جانبه تحركات كشورهايي را كه در راستاي اهداف آمريكا گام برمي‌دارند رصد و در چارچوب اهداف بازدارندگی خود و تمامي شناورهاي نظامي و غير نظامي آنها را به طور كامل كنترل مي‌كنند.

فرمانده نيروي دريايي سپاه با بيان اينكه "اقدامات و كنترل ما در خليج‌فارس، كشورهاي بيگانه را نيز شامل مي‌شود"، اظهار كرد: تعامل و همكاري با كشورهاي همسايه مورد تاكيد نيروهاي دريايي جمهوري اسلامي ايران بوده است و نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوري اسلامي ايران این امر را به طور كامل مورد توجه قرار می‌دهند.

وي همچنين با اشاره به استقرار ستاد فرماندهي نيروي دريايي سپاه در بندرعباس خاطرنشان كرد: با استقرار ستاد فرماندهي، منطقه خليج‌فارس و تنگه هرمز از نزديك‌ترين محل و شرايط ممكن مورد توجه و دقت قرار گرفته است و به واقع مي‌توان گفت كنترل منطقه از دريا انجام می‌شود.

فدوي در پايان، شرايط امروز منطقه را ويژه و خاص توصيف و تاكيد كرد: در اين شرايط تمامي كشورهاي منطقه بايد مراقبت‌هاي بيشتري از وضعیت داشته باشند و برقراري و ارتقای تعاملات در اين مهم می‌تواند نقش بسزايي را ايفا کند.

بر اساس اين گزارش، در این دیدار، سرتیپ ستاد "راشد بن سیف بن محسن الشیدی" ـ معاون عملیات ستادکل نیروهای مسلح عمان ـ با ابراز خرسندی از دیدار و تبادل نظر با فرمانده نیروی دریایی سپاه، بر ایجاد ارتباط و تعامل هرچه مستحکم و عمیق‌تر میان دو کشور تاکید کرد.

انتهای پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha