• دوشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 91021810182

تنه جنس چيني به يك ميدان مشترك نفتي با عراق

مشكل يادآوران پيمانكار بي‌تجربه و بي‌پول چيني است؟

مشكل يادآوران پيمانكار بي‌تجربه و بي‌پول چيني است؟

توسعه يكي از ميدان‌هاي مشترك نفتي با عراق به دومين شركت بزرگ نفتي چين سپرده شده است اما با اين حال توسعه اين ميدان با برنامه پيش‌بيني شده بسيار فاصله دارد؛ فاصله‌اي 20 درصدي. برخي كارشناسان بي‌تجربه بودن پيمانكار چيني در زمينه صنايع بالادستي نفت را دليل اين امر مي‌دانند و برخي مشكلات مالي. بالاخره مشكل توسعه ميدان مشترك نفتي يادآوران نبود پول است يا بي‌تجربگي پيمانكار؟

توسعه يكي از ميدان‌هاي مشترك نفتي با عراق به دومين شركت بزرگ نفتي چين سپرده شده است اما با اين حال توسعه اين ميدان با برنامه پيش‌بيني شده بسيار فاصله دارد؛ فاصله‌اي 20 درصدي. برخي كارشناسان بي‌تجربه بودن پيمانكار چيني در زمينه صنايع بالادستي نفت را دليل اين امر مي‌دانند و برخي مشكلات مالي. بالاخره مشكل توسعه ميدان مشترك نفتي يادآوران نبود پول است يا بي‌تجربگي پيمانكار؟

ناجي سعدوني ـ مديرعامل شركت مهندسي و توسعه نفت ـ در مورد انتخاب يك پيمانكار بي تجربه براي توسعه ميدان مشترك نفتي يادآوران به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) توضيح مي‌دهد: شركت چيني سانيوپك دومين شركت بزرگ نفتي چين است و نمي‌شود آن را بي تجربه دانست. البته فعاليت‌هاي اين شركت بيشتر در موارد پايين دستي صنعت نفت بوده است.

او با اشاره به اينكه اگرچه شركت چيني ساينوپك در امور بالادستي صنعت نفت تجربه ندارد، يادآور مي‌شود كه اين پيمانكار دسترسي خوبي به منابع ساخت، مهندسي و اجرايي كشور چين در زمينه صنعت نفت دارد.

سعدوني با بيان اين‌كه يكي از دلايل امضا شدن يك قرارداد بين‌المللي علاوه بر توان اجرايي پيمانكار توانايي مالي آن هم است، يكي از دلايل امضا قرارداد با اين شركت براي توسعه ميدان شركت يادآوران را توانايي مالي پيمانكار چيني و مناسبات دو كشور مي‌داند.

مديرعامل شركت مهندسي و توسعه نفت با تاييد اينكه شركت ساينوپك مانند شركت سي.ان.پي.سي (شركت نفت دولت چين و اولين شركت نفتي اين شركت) تجربه توسعه پروژه‌هاي بالادستي ندارد، اذعان مي‌كند: پيشرفت ميدان يادآوران با تاخير همراه است.

عقب ماندگي 20 درصدي يادآوران از برنامه

سعدوني همچنين عقب ماندگي طرح توسعه ميدان مشترك يادآوران را از برنامه 20 درصد دانست و در پاسخ به اين سوال كه آيا اين عقب ماندگي به دلايل مشكلات مالي پيمانكار چيني بوده يا مواردي ديگر مي‌گويد: اين عقب‌ماندگي حاصل مجموع شرايط بوده است. البته تلاش خواهيم كرد كه اين 20 درصد عقب ماندگي را در آينده جبران كنيم.

توليد از يادآوران تا دو هفته آينده به 20 هزار بشكه مي‌رسد

البته به گفته وي توليد زودهنگام از ميدان نفتي يادآوران با وجود اين كه در برنامه توسعه اين ميدان نبود، عملي شده و توليد نفت خام از اين ميدان تا دو هفته آينده به 20 هزار بشكه در روز مي‌رسد.

اين در حالي است كه بر اساس برنامه اعلام شده از سوي شركت مهندسي و توسعه نفت ايران(متن) در بهمن ماه سال 1390 توليد زود هنگام از ميدان نفتي يادآوران بايد محقق مي‌شود.

به گزارش ايسنا به گفته مديران نفتي، توسعه ميدان نفتي يادآوران از جمله پروژه هاي استراتژيک صنعت نفت کشور است؛ ميداني به ابعاد 15 در 45 کيلومتر و در 70 کيلومتري جنوب غرب اهواز در نوار مرزي ايران و عراق واقع است.

حجم نفت درجاي ميدان يادآوران بيش از 12 ميليارد بشکه برآورد شده است و احتمال افزايش اين رقم تا حدود 30 ميليارد بشکه نيز وجود دارد. هم‌چنين گاز همراه نفت اين ميدان حدود 12.5 تريليون فوت مكعب است و مايعات گازي آن حدود 1.9 ميليارد بشكه تخمين زده شده كه به ترتيب حدود 2.7 تريليون فوت مكعب گاز و 397 ميليون بشكه مايعات گازي آن قابل استحصال است.

پس از چند سال كارشناسي پروژه به چيني‌ها رسيد

قرارداد توسعه‌ ميدان نفتي يادآوران به ارزش تقريبي دو ميليارد دلار در فاز نخست پس از سه هزار ساعت مذاكرات كارشناسي در آذر سال 1386 به امضاي شركت مهندسي و توسعه نفت ايران(متن) به عنوان كارفرما و شركت ساينوپك چين رسيد و شركت چيني كار خود را از مرداد 1387 آغاز كرد.

علي‌رغم اينكه در اين قرداد شركت چيني موظف شده بود توليد زودهنگام از اين ميدان را طي 25 ماه عملياتي كند، اما به گفته كارشناسان، به دليل اين كه شركت چيني ساينوپك در توسعه ميدان‌هاي نفتي تجربه‌اي نداشت و توسعه ميدان يادآوران اولين تجربه آنها محسوب مي‌شد، اين كار با 17 ماه تاخير روبه‌رو شد.

آيا فاز نخست به موقع توليدي مي‌شود؟

هم‌چنين توسعه اين ميدان در سه فاز برنامه‌ريزي شده است که در فاز نخست، توليد روزانه 85 هزار بشکه نفت طي مدت 48 ماه پس از زمان مؤثر شدن قرارداد بود و اين زمان بر اساس قرارداد قابل تمديد به 59 ماه نيز است.

بر اين اساس تكميل فاز نخست اين ميدان مشترك با عراق بايد در اوايل تابستان 1391 محقق شود كه طبق نظر متخصصان نفتي، با توجه به روند كار پيمانكار چيني در طرح توليد زود هنگام بعيد به نظر مي‌رسد كه حتي فاز نخست در مدت 59 ماه كامل شود.

در فاز دوم طرح توسعه ميدان يادآوران توليد 180هزار بشکه و در فاز سوم نيز دست‌يابي به مجموع توليد 300هزار بشکه نفت سبک و سنگين پيش‌بيني شده است.

به گزارش ايسنا، البته با توجه به اينكه كشور عراق تاكنون از اين ميدان برداشتي نداشته است، با عملي شدن طرح توليد زود هنگام، ايران از عراق در برداشت نفت خام از يكي از ميادن مشترك با عراق سبقت مي‌گيرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha