• چهارشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91021307142

به مناسبت نشست شوراي اجرايي سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي

ابراز نگراني "نم" و چين از تصميم آمريكا و روسيه درباره سلاح‌هاي شيميايي

کشورهای عضو جنبش غيرمتعهدها و چین از رعايت نكردن ضرب‌الاجل نهایی برای امحای کامل ذخایر سلاح‌های شیمیایی توسط آمريكا و روسيه ابراز نگرانی جدی کردند.

کشورهای عضو جنبش غيرمتعهدها و چین از رعايت نكردن ضرب‌الاجل نهایی برای امحای کامل ذخایر سلاح‌های شیمیایی توسط آمريكا و روسيه ابراز نگرانی جدی کردند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گروه كشورهاي جنبش غيرمتعهدها (نم) به همراه چين در بيانيه‌اي مشترك در اولين روز برگزاري شصت و هشتمین نشست شوراي اجرايي سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي در لاهه هلند، مواضع مشترك خود را درباره مهم‌ترين مسايل و تحولات بين‌المللي مرتبط با اين سازمان تشريح كردند.

در اين بيانيه، گروه غيرمتعهدها و چين با اذعان به اين موضوع كه مساله سلاح‌هاي كشتار جمعي هم‌چنان يكي از تهديدهای اصلي براي صلح و امنيت بين‌المللي به شمار مي‌آيد، خلع سلاح كامل و همه جانبه را خواستار شدند و راه رسیدن به این هدف جهانی را اجراي غيرتبعيض‌آميز تمام مفاد كنوانسيون منع سلاح‌هاي شيميايي دانستند.

در این بیانیه، کشورهای عضو غيرمتعهدها و چین از این که ضرب‌الاجل نهایی برای امحای کامل ذخایر سلاح‌های شیمیایی و هم‌چنین سلاح‌های شیمیایی قدیمی و رها شده تا 29 آوریل 2012 از سوی کشورهای دارنده این گونه سلاح‌ها به‌ویژه آمریکا و روسیه رعایت نشده است و این کشورها با ارایه طرح‌های انهدام خود اعلام کرده‌اند که قادر به عمل به این ضرب‌الاجل نبوده‌اند، ابراز نگرانی جدی کردند.

در این بیانیه از کشورها خواسته شده است که بر تعهد خود در چارچوب اين كنوانسيون براي عمل به ضرب‌الاجل فوق براي نابودي كامل اين سلاح‌ها پايبند باشند.

كشورهاي غيرمتعهد و چين در اين‌باره تاكيد كرده‌اند كه رعايت نكردن اين تاريخ، موجب آسیب رسیدن به اعتبار و تمامیت کنوانسیون و به خطر افتادن صلح و امنیت بین‌المللی شده است.

در اين بيانيه، بر اصل «جهان‌شمولی» کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی به منظور عضویت تمامی کشورهای جهان در این کنوانسیون تاکید شده است و در همین راستا از دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و تمام کشورهای عضو خواسته شده است که از تمام ظرفیت‌ها و امکانات دوجانبه، منطقه‌يی و بین‌المللی و چندجانبه براي تشویق کشورهایی که تاکنون عضو این کنوانسیون نشده‌اند، برای الحاق به کنوانسیون و اجرای مفاد آن به منظور ایجاد جهانی عاری از هرگونه سلاح شیمیایی استفاده کنند. هم‌چنین در این‌باره تاکید شده است که کشورهایی که عضو کنوانسیون نیستند، نباید امکان بهره‌مندی از منافع مترتب بر کنوانسیون را که شامل کشورهای عضو می‌شود، داشته باشند.

اجراي كامل، موثر و غیرتبعیض‌آمیز مفاد كنوانسيون درباره تجارت و همكاري بين‌المللي بين كشورهاي عضو و حذف کنترل‌ها و محدودیت‌های صادراتی بین اعضاء که از سوی برخی از کشورها با اهداف و انگیزه‌های سیاسی صورت می گیرد، از ديگر موضوعاتي بوده است كه در اين بيانيه مشترك از سوي كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهد و چين بر آن تاكيد شده است. در همین زمینه، اذعان شده است که اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه کشورهای عضو برخلاف مفاد کنوانسیون است و می‌تواند اعتبار آن را مخدوش كند.

در بخشي از اين بيانيه، کشورهای عضو جنبش غيرمتعهدها و چین با حمایت کامل از تصمیم کنفرانس شانزدهم کشورهای عضو (دسامبر 2011)، از تأسیس شبکه بین‌المللی حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که به پیشنهاد و ابتکار و پیگیری جمهوری اسلامی ایران در دستور کار این سازمان قرار گرفته بود، خواستار تشکیل فوری این شبکه و هم‌چنین تقويت حمايت‌هاي بين‌المللي براي ارایه كمك و مراقبت‌هاي پزشكي به قربانيان سلاح‌هاي شيميايي شدند و توجه ویژه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی جهت حمايت از قربانيان و آسيب‌ديدگان سلاح‌هاي شيميايي را ضروری دانستند.

سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي (OPCW) پس از تصويب و لازم الاجرا شدن كنوانسيون منع سلاح‌هاي شيميايي (CWC) در سال 1997، با هدف اجراي مفاد اين كنوانسيون در لاهه (هلند) ايجاد شد. در حال حاضر 188 كشور عضو اين كنوانسيون هستند (رژیم صهیونیستی، میانمار، مصر، آنگولا، سوریه، سومالی، کره شمالی و کشور نوپای سودان جنوبی عضو این کنوانسیون نیستند) كه در ميان كنوانسيون‌هاي خلع سلاحي در جهان، بيش‌ترين شمار اعضا را داراست.

اين سازمان يك شوراي اجرايي (EC) مرکب از 41 کشور دارد كه همراه كنفرانس كشورهاي عضو(CSP)، مهم ترين نهادهای تصميم‌گیر اين سازمان محسوب مي‌شوند.

جمهوري اسلامي ايران با توجه به اين كه اصلی‌ترین قرباني سلاح‌هاي شيميايي است، با بهره‌گيري از تجارب خود در اين زمينه و آگاهي از پیامدها و خطرات اين گونه سلاح‌ها، در جريان تدوين، تصويب و لازم الاجرا شدن اين كنوانسيون و هم‌چنين پس از ايجاد سازمان مربوطه، همواره نقش بسيار فعال و تعيين كننده‌اي در تحولات و روندهاي آن داشته و هم اینک نيز از اعضاي فعال و تأثیرگذار شوراي اجرايي اين سازمان است.

شصت و هشتمین اجلاس شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که به طور فصلی (4 بار در سال) برگزار می‌شود، از سه‌شنبه 12 اردیبهشت به مدت 4 روز در لاهه هلند آغاز شده است. هیاتی به سرپرستی کاظم غریب‌آبادی، سفیر کشورمان در هلند و نماینده دائم نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در این اجلاس شرکت كرده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha