• چهارشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91021307128
  • خبرنگار : 71251

آيا خريد تضميني دواي درد كشاورزان است؟

اكران سريال تكراري پياز با هنرنمايي اشك كشاورز

اكران سريال تكراري پياز با هنرنمايي اشك كشاورز

سيب‌زميني‌كاران و پيازكاران همچنان تاوان نداشتن الگوي كشت را پس مي‌دهند و امسال هم گويا قرار است سريال تكراري سيب‌زميني و پياز با محوريت اشك كشاورزان اكران شود.

سيب‌زميني‌كاران و پيازكاران همچنان تاوان نداشتن الگوي كشت را پس مي‌دهند و امسال هم گويا قرار است سريال تكراري سيب‌زميني و پياز با محوريت اشك كشاورزان اكران شود.

به گزارش خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درحالي كه سال گذشته به دليل افزايش توليد و كاهش تقاضا، سيب‌زميني كه براي توليد هر كيلوي آن 400 ليتر آب مصرف مي‌شود، در خاك ماند و برداشت نشد امسال اين بلا بر سر پياز آمده و اين محصول زير خاك مانده است.

به دليل نداشتن الگوي كشت، كشاورزان و مصرف‌كنندگان هر ساله شاهد داستان تكراري كمبود يا افزايش توليد سيب‌زميني يا پياز هستند به طوري كه اين محصولات سالي در عرش و سالي در قعر ذلت بسر مي‌برند.

سال گذشته به دليل افزايش توليد سيب‌زميني، قيمت اين محصول به حداقل رسيد كه سازمان تعاون روستايي وارد خريد تضميني اين محصول شد و براي هر كيلو سيب‌زميني كه 300 تومان هزينه تمام شده براي كشاورز در بر داشت، 130 تومان قيمت گذاشت تا نرخ اين محصول در بازار كمتر از 130 تومان نشود.

كشاورزان به دليل قيمت بالاي پياز در سال گذشته، امسال به كشت پياز روي آوردند، به طوري كه توليد اين محصول به قدري افزايش يافته كه در مناطق قطب توليد از جمله شهرستان جيرفت، پياز از زمين برداشت نمي‌شود(!) به طوري كه معاون بهبود توليدات گياهي وزير جهاد كشاورزي توليد كثير و ظرفيت‌هاي فراوان توليد در اين منطقه و بروز مشكل براي كشاورزان را دليل اين امر مطرح كرده است.

به گفته رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و تره‌بار هر كيلو پياز در ميدان مركزي ميوه و تره‌بار 100 الي 150 تومان است؛ اين درحالي است كه هزينه حمل يك كيلوگرم پياز از جنوب كشور به تهران 100 تومان است و به اذعان وزارت جهاد كشاورزي، كشاورزان در زمينه كاشت و برداشت محصول پياز هزينه‌هاي كارگري زيادي پرداخت مي‌كنند.

بدين منظور وزارت جهاد كشاورزي وارد خريد تضميني پياز شده و هر كيلو پياز را 105 تومان خريداري ‌مي‌كند كه البته طبق اعلام معاون بهبود توليدات گياهي وزير جهاد كشاورزي خريد تضميني پياز از چند روز آينده آغاز شود.

در اين ميان جاي سوال است كه آيا خريد تضميني دواي درد كشاورزان و به تبع آن مصرف‌كنندگان است؟ و آيا هنوز وقت آن نرسيده كه الگوي كشت مدوني براي كشاورزان اجرا شود تا هر سال شاهد فراواني توليد يك محصول و افت شديد قيمت آن و از سوي ديگر كاهش توليد محصول همتاي آن و افزايش قيمت آن را در بازار مصرف شاهد نباشيم؟

داستان تكراري سيب‌زميني ـ پياز و انبوه يكي در غياب ديگري در هر سال آن قدر تكرار شده است كه بعضا به يكي از ضرب‌المثل‌هاي تبديل شده اما انگار نه كشاورزان و نه مسئولان اراده و انگيزه و يا تواني براي پايان دادن به اين ماجرا ندارند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha