• پنجشنبه / ۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 91020703300

در گفت‌وگو با ايسنا اعلام شد:

از تکمیل بخشی از آزادراه تهران ـ شمال در سال 91 تا مذاکره با چینی‌ها

از تکمیل بخشی از آزادراه تهران ـ شمال در سال 91 تا مذاکره با چینی‌ها

پیشرفت و توسعه حمل و نقل از جمله عواملی است که رشد اقتصادی کشورها را رقم می‌زند و امروزه نقش آن در توسعه پایدار بسیار روشن و انکارناپذیر است.

پیشرفت و توسعه حمل و نقل از جمله عواملی است که رشد اقتصادی کشورها را رقم می‌زند و امروزه نقش آن در توسعه پایدار بسیار روشن و انکارناپذیر است.

بر این اساس نقش حمل و نقل در كلیه سطوح زندگی از دیگر مواردی است که باعث افزایش اهمیت آن شده است زیرا با هموار کردن امر مبادله و تجارت، زمینه‌های رشد را در سطح ملی و جهانی فراهم می‌کند اما لازمه توسعه حمل و نقل، وجود زیرساخت های مناسب است تا با استفاده از آن زمینه‌هاي امکان دسترسی به رفاه و تسهیلات ملی میسر شود.

درباره توسعه زیرساخت های حمل ونقل کشور، پروژه های اولویت دار، مقطوع کردن قیمت و زمان اجرای پروژه ها، سرمایه گذاری خارجی و اعتبارات این بخش، گفت و گویی را با احمد صادقی معاون وزیر راه و شهرسازی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید:

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت و گو با خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با اشاره به اين‌كه در سال جاری اعتبارات ما نسبت به سال گذشته 38 درصد رشد داشته است، تصريح كرد: افزایش اعتبار درحالی صورت گرفته که تعداد پروژه‌ها نیز افزايش يافته است بنابراین سهم هر پروژه از میزان اعتبار کمتر می شود، به عبارت دیگر سال گذشته به‌طور ميانگين براي هر طرح 200 ميليارد ريال اعتبار داشتيم، اما اكنون براي ميانگين هر طرح حدود 180 ميليارد ريال اعتبار داريم.

وی با اشاره به اين‌كه پروژه‌هاي آزاد‌راه‌هاي تهران-شمال، تهران-ساوه، كنار‌گذر شمالي مشهد، تبريز- زنجان، راه‌آهن‌هاي قزوين - رشت، انزلي، غرب كشور، اروميه -مراغه، گرگان-اينچه برون، بزرگراه‌هاي رودهن - فيروز‌كوه - قائمشهر، بندر‌عباس - سيرجان، به دولت معرفي شده‌اند تا براي تكميل سريع‌تر از منابع حاصل از فروش اوراق مشاركت به آنها اختصاص داده شود، اظهار كرد: با تكميل عمليات اجرايي پروژه‌هاي نيمه تمام در سراسر كشور از محل درآمد فروش اوراق مشاركت، در سالهاي آتي ايمن‌تر و آسانتر شده و آمار سوانح جاده‌اي به نحو چشمگيري كاهش مي‌يابد.

افتتاح بخشی از آزادراه تهران-شمال در سال جاری و جستجو برای سرمایه گذار

وي در ادامه درباره‌ي آزاد‌راه تهران-شمال خاطرنشان كرد: قطعات دو و سه اين آزاد‌راه حداقل به سه هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد كه معادل بودجه‌ي يك سال وزارت راه و شهرسازي است، بنابراين تلاش داريم قطعات يك و چهارم را كه اهميت بسياري دارند، تكميل كنيم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اين‌كه از اعتبارات دولتي و از منابع حاصل از فروش اوراق مشاركت به اين قطعات اختصاص مي‌دهيم، اضافه كرد: همچنین به دنبال سرمايه‌گذار براي ساخت قطعات دو و سه هستيم.

صادقي در ادامه با بيان اين‌كه قطعه‌ي چهارم طي شش ماهه‌ي نخست سال و قطعه‌ي يكم تا پايان سال به بهره‌برداري مي‌رسد، خاطرنشان كرد: بهره‌برداري از قطعه يكم تا پايان سال به دلیل پل ها و تونل این قطعه به تلاش بسياري نياز دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین درباره قطعات دو و سه گفت:سرمایه گذار این قطعات فعلا انصراف داده است اما اگر پول داشته باشيم، احداث قطعه دو و سه به سه سال زمان نياز دارد.

مذاکره با چینی‌ها برای انجام عملیات روسازی پروژه قطار سریع السیر اصفهان- قم- تهران وي درباره پروژه قطار سریع السیر اصفهان- قم- تهران افزود: این پروژه در حال انجام است و تاکنون حدود 60 درصد زيرسازي آن انجام شده و سعي داريم زيرسازي با اعتبارات دولتي انجام شود.

صادقي در ادامه با بيان اين‌كه در حال مذاكره با يك گروه چيني هستيم كه عمليات روسازي را به صورت فاينانس انجام دهند، اظهار کرد: بانك مركزي نیز با فاينانس موافقت كرده بنابراین به دنبال آن هستيم كه با مشاركت سرمايه‌گذار روسازي و فاينانس را انجام دهيم.

وي درباره شرکت ایرانی که بنا بود با سرمایه خارجی روسازی را انجام دهد، تصریح کرد: شركت ايراني كه با سرمايه‌گذار خارجي مشاركت داشت، به دليل شرايط تحريم نتوانست سرمايه‌ي لازم را به خارج كشور بياورد.

اجرای سریع‌تر پروژه‌ها با مقطوع کردن زمان و قیمت

صادقي درباره‌ي مقطوع‌ كردن قيمت پروژه‌ها اظهار كرد: تفاوتي كه در وزارت راه و شهرسازي و ساير وزارتخانه‌ها وجود دارد، اين است كه قرار‌دادي كه براساس فهرست بها منعقد مي‌شود، سال به سال مشمول تعديل مي‌شود بنابراین پيمانكار علاقه‌اي به اين‌كه پروژه را به موقع تمام كند، ندارد زيرا مي‌داند هرچه پروژه به تعويق بيفتد تعديل به آن تعلق مي‌گيرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اين امر چند ضرر دارد، اضافه کرد: اول اينكه سرمايه‌هاي ما معطل مي‌شود و ديگر اين‌كه مردم از بهره‌برداري سريع پروژه‌ها محروم مي‌شوند، بنابراين تصميم گرفتيم پروژه‌ها را مقطوع کرده و برای پیمانکاران قيمت و زمان مشخص كنيم که این امر هم به نفع پيمانكار است و هم به نفع ما.

بهره‌برداری از 300 کیلومتر خط ریلی در سال گذشته

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در ادامه با اشاره به اين‌كه بيش از 9 هزار كيلومتر خط ريلي را در دست احداث داريم، اضافه كرد: در سال گذشته بيش از 155 كيلومتر را بهره‌برداري كرديم، اما حدود 300 كيلومتر خط را ساخته‌ايم و به دليل اين‌كه تا مقصد ريل‌گذاري نشده، به بهره برداری نرسیده است.

وي افزود:راه آهن نيز با دوخطه کردن خطوط موجود در زمینه احداث خطوط ریلی فعالیت می‌کند که با احتساب سهم راه آهن در سال گذشته حدود 300 كيلومتر خط ريلي به بهره‌برداري رسيده است.

اولویت با تکمیل شبکه حمل و نقل شریانی است

وي ميزان اعتبار استاني و ملي را 23 هزار ميليارد ريال اعلام و تصريح كرد: وزارت راه و شهرسازي در شبكه‌ي حمل‌ونقل، راهبردي دارد كه براساس آن شبكه‌ي حمل‌و‌نقل شرياني را با اولويت تكميل كند.

صادقي با اشاره به اين‌كه شبكه‌ي حمل‌ونقل شرياني، در برگيرنده محور‌هايي است كه ترافيك‌ بالايي دارند و تصادفات بسياري در آنها رخ مي‌دهد، خاطر نشان كرد: اين محور‌ها از نظر اقتصادي و ترانزيتي از اهميت بسياري برخوردار هستند كه كريدور‌هاي شمال -جنوب و شرق - غرب از جمله اين محور‌ها به شمار مي‌آيند.

مدير عامل شركت ساخت و توسعه‌ زيرساخت‌هاي حمل‌‌ونقل كشور افزود: تلاش داريم كليه‌ي محور‌هاي حمل‌ونقلي كه در كريدور‌هاي شمال - جنوب و شرق-غرب واقع شده، اعم از بزرگراه‌، آزاد‌راه، راه‌آهن را تا پايان دولت دهم تكميل كنيم كه اگر چنين هدفي تحقق یابد، بيش از 90 درصد مشكلات حمل‌ونقل كشور حل مي‌شود.

تلاش برای اتصال راه آهن قزوین-رشت به استان گیلان در دولت دهم و مذاکره با چینی ها

وي در ادامه راه‌آهن قزوين - رشت - آستارا را يكي از مهم‌ترين راه‌آهن‌هاي در دست ساخت از نظر توجيه فني و اقتصادي اعلام و خاطرنشان كرد: راه‌آهن از بنادر در هرمزگان و خوزستان شروع شده و به مركز رسيده كه بايد آن را از مركز در يك شاخه به بندر انزلي و در شاخه ديگر به بندر امير‌آباد ساري و سپس كشور‌هاي آسياي ميانه متصل كنيم. معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت راه‌آهن قزوين - رشت، به فعالیت بیش از شش شركت قوی در اين محور اشاره و تصریح کرد: اعتباراتي از محل منابع دولتي و اوراق مشاركت براي این پروژه پيش‌بيني كرده‌ايم و تمام تلاش ما اين است كه تا قبل از پايان دولت دهم آن را به مركز استان گيلان متصل كنيم.

وي با بيان اين‌كه صحبت‌هايي را با چند شركت چيني و داريم كه كار روسازي و ناوگان را انجام بدهند تصريح كرد: اگر چنين اتفاقي بيفتد، سرعت كار بيشتر مي‌شود.

صادقی در ادامه حضور سرمايه گذاران خارجي در توسعه شبكه ريلي كشور را حائز اهميت دانست و اظهار کرد: حضور گسترده سرمايه گذاران خارجي در ايران نشان از بي تاثيري تحريم ها و علاقمندي كشورها به سرمايه گذاري در ايران دارد.

اولویت با تکمیل پروژه‌هايي كه بيش از 50 درصد پيشرفت فيزيكي دارند

وي در ادامه درباره‌ي تعدد پروژه‌هاي نيمه‌تمام و آغاز پروژه‌هاي جديد، اظهار كرد: بسياري از پروژه‌هايي كه اكنون كلنگ‌زني مي‌شوند، مربوط به گذشته هستند و روند تصويب آنها طولاني بوده است، اما سياست ما اين است كه به پروژه‌هايي كه بيش از 50 درصد پيشرفت فيزيكي داشته و در محور‌هاي شرياني و مهم قرار دارند، عمده اعتبارات را اختصاص دهيم.

صادقی با بيان اين‌كه به پروژه‌هاي جديد حداقل اعتبار تخصيص را مي‌دهيم، گفت: فعلا در راه‌آهن بوشهر - شيراز - عسلويه سرمايه‌گذاري حدود 1500 ميليارد توماني انجام داديم كه 450 كيلومتر از اين محور را شركتي به صورت BOT انجام مي‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: اين شركت با شركت‌هاي خارجي مشاركت دارد به این صورت که از منابع اعتباري كشور‌هاي ديگر براي اين پروژه استفاده مي‌شود و دولت بازپرداخت را تضمين مي‌كند.

وی توسعه سریع زیرساخت‌های حمل و نقل کشور را از اولویت‌های این وزارتخانه در سالجاری عنوان و اظهار کرد: افزایش نقش بخش خصوصی در پروژه ها؛ راهکاری برای حمایت از کار و سرمایه ایرانی است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha