• سه‌شنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91012910283
  • خبرنگار : 90068

ادعاي جديد وزير خارجه امارات درباره سفر احمدي‌نژاد به ابوموسي

ادعاي جديد وزير خارجه امارات درباره سفر احمدي‌نژاد به ابوموسي

وزير امور خارجه امارات در اظهاراتي سخيف مدعي شد: "اشغال جزاير سه‌گانه امارات از سوي ايران به امنيت و صلح بين‌المللي خدشه وارد مي‌كند".

وزير امور خارجه امارات در اظهاراتي سخيف مدعي شد: "اشغال جزاير سه‌گانه امارات از سوي ايران به امنيت و صلح بين‌المللي خدشه وارد مي‌كند".

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) شيخ عبدالله بن زايد عصر روز گذشته در كنفرانس مطبوعاتي با انتقاد از سفر محمود احمدي‌نژاد، رييس جمهور ايران به جزيره ابوموسي ادعا كرد: جزاير سه‌گانه در منطقه‌اي حساس واقع شده و 40 درصد از انرژي جهان از اين منطقه مي‌گذرد از اين رو اشغال اين جزاير از سوي ايران به امنيت و صلح بين‌المللي ضربه مي‌زند.

وي در ادامه از ايران خواست تا براي پايان دادن به اين اختلافات كه ممكن است ايران و امارات در آينده قادر به كنترل آن نباشند، به نداي عقل خود گوش دهد.

وزير خارجه امارات گفت:‌سفر احمدي‌نژاد به ابوموسي به شكل بسيار گسترده‌اي اماراتي‌ها را برانگيخت.

وي در ادامه با ادعاي اين كه در امارات براي حل اختلافات مربوط به جزاير سه‌گانه جدي هستيم اما بنا بر آن چه دلايل داخلي ايران خواند ، گفت: تهران مايل است به تسري مشكلاتش در مسايل جزيي بپردازد. متاسفانه يك كشور همسايه، اسلامي و داراي تمدن ، بايد عاقلانه رفتار كند و از تسري دادن مشكلات و مسايل داخلي‌اش به خارج بپرهيزد چرا كه اين مساله عواقب خطرناكي را به دنبال خواهد داشت.

بن زايد افزود كه امارات و ايران براي پايان دادن به اين اختلافات به دنبال يافتن راه‌كارهاي مناسب بودند و در اين راه گام‌هايي نيز برداشتيم اما ما از آن چه آن را سفر تحريك‌آميز رييس جمهور ايران به ابوموسي خوانده غافلگير شديم.

وي مدعي شد كه اين رفتار ايران به معناي گوش ندادن به درخواست‌هاي مكرر ما براي حل اختلافات و پايان دادن به اشغال جزاير به روش گفت‌وگو، ارجاع مساله به دادگاه لاهه و يا شوراي امنيت است.

به گزارش روزنامه‌ القدس العربي چاپ لندن، وزير امور خارجه امارات ادامه داد:‌ اميدوارم برادران ايراني به دنبال كاهش تنش‌ها و بازگشت به ميز مذاكره در زماني مشخص و با دستور كاري مشخص باشند و با توافق بر سر حل موضوع، نتايج روشني از آن حاصل شود.

وي گفت: بايد به واسطه گفت‌وگوها به نكات روشني برسيم اما اگر نرسيم بايد داوري در سطح بين‌المللي دراين باره انجام شود. ما نمي‌توانيم مساله را تا ابد به حال خود رها كنيم چرا كه تاثيراتي بر امنيت و صلح جهاني خواهد داشت البته من به اين مساله به عنوان اين كه يك مساله بين ايران و امارات است، نگاه نمي‌كنم.

به گزارش ايسنا اين اظهارات و ادعاهاي وزير خارجه امارات در حالي مطرح مي‌شود كه علي‌اكبر صالحي، وزير خارجه كشورمان در گفت‌وگو با ايسنا درباره ادعاهاي اخير امارات در قبال جزاير ايران گفت: ما به دنبال اين هستيم كه بهترين روابط را با همسايگان خود داشته باشيم و اين از اولويت‌هاي سياست خارجي ماست. تمام تلاش‌مان اين است كه بتوانيم مشكلات را با همسايگان به حداقل برسانيم. خوشبختانه اقدامات خوبي با بيشتر همسايگان‌مان شروع شده است.

وي گفت: امارات نيز در زمره اين كشورها است. ما بهترين روابط را مي‌‌خواهيم با امارات داشته باشيم، همان‌طور كه روابط تجاري و اقتصادي ما قابل توجه است. گاهي سوءتفاهم‌هايي پيش مي‌آيد كه مي‌توان با مذاكرات دوجانبه آن را رفع كرد.

وزير امور خارجه كشورمان در مورد شكايت شوراي همكاري خليج‌فارس به سازمان ملل از ايران، گفت: حاكميت ما بر اين جزاير قابل گفت‌وگو و مذاكره نيست و حاكميت ايران بر اين جزاير امري مسلم و مسجل است. تفاهمنامه 1971 نيز ناظر بر اين امر است. پس از 1971 مسائلي پيش آمد كه موجبات سوء تفاهم را فراهم كرده است كه ما بارها اعلام كرده‌ايم آماده گفت‌وگو براي رفع اين سوء تفاهم‌ها هستيم؛ نه از طريق رسانه‌اي.

صالحي تاكيد كرد: بارها اعلام كرده‌ايم آماده‌ايم گفت‌وگويي دوجانبه داشته باشيم و اين مسائل را حل كنيم؛ ضمن اين كه هيچ كشوري در مورد حاكميتش صحبت نمي‌كند.

وي گفت: اميدواريم با درايت، صبر و حوصله و دورانديشي طرف‌هاي مقابل نسبت به سوءتفاهم‌هايي كه گاهي پيش مي‌آيد عمل كنند؛ زيرا اگر غير از اين باشد مسائل براي حل شدن بسيار پيچيده مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha