• شنبه / ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 90122705661
  • خبرنگار : 90068

الزهار: در ايران به دنبال تامين سازوكارهاي پايداري و ثبات در فلسطين هستيم

عضو برجسته جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با تاکید به اینکه "حماس هرگز از راه مقاومت دست نمی‌کشد"، گفت كه بيداري اسلامي در میان ملت‌هاي عرب، موجوديت رژیم صهیونیستی را بیش از پیش به خطر انداخته و سرنگونی این رژیم اشغالگر را شتاب بیشتری بخشیده است.

عضو برجسته جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با تاکید به اینکه "حماس هرگز از راه مقاومت دست نمی‌کشد"، گفت كه بيداري اسلامي در میان ملت‌هاي عرب، موجوديت رژیم صهیونیستی را بیش از پیش به خطر انداخته و سرنگونی این رژیم اشغالگر را شتاب بیشتری بخشیده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) محمود الزهار اظهار داشت: نقشه سياسي در اطراف رژيم صهيونيستي كاملا تغيير كرده و عمق راهبردي این رژيم كه پيش از اين تا داخل برخی كشورهاي عربي نفوذ كرده بود اكنون تا مرزهاي فلسطين اشغالي محدود شده است. نباید به رژیم صهیونیستی فرصت داد

عضو جنبش حماس درباره حمله اخير رژيم صهيونيستي به باريكه غزه گفت: دشمن صهيونيستی همواره آمريكا را تحت فشار قرار مي‌دهد به ويژه در سال‌هاي خاكستري كه به سال‌هاي پيش از انتخابات رياست جمهوري آمريكا گفته مي‌شود، اين اتفاق در سال‌هاي 2008 و 2009 افتاد و حمله رژيم صهيونيستي به غزه را رقم زد.

وي افزود: اسراييل كه از بحران وحشت رنج مي‌برد اكنون دچار انزواي بين‌المللي شده است و به همين سبب براي اطمينان بخشيدن به شهرك نشينان صهيونيست، آمريكا را تحت فشار مي‌گذارد و اقدام به جنگ مي‌كند.

الزهار تاکید کرد: اعلام مي‌كنيم كه اين لحظات، دوران بسيار خطرناكي هستند بايد به اسراييل پاسخي متناسب داد در غیر این صورت فرصت از دست مي‌رود و يا بايد منتظر پيامدهاي خطرناكي مشابه پيامدهاي جنگ 2008 و 2009 غزه باشيم. حملات به غزه و نتایج معکوس

الزهار خاطرنشان کرد: خسارتي كه اسراييل به فلسطيني‌ها وارد مي‌كند، كمتر از خسارتي است كه به خود اين رژيم وارد مي‌شود و اين تجاوزها برای مقاومت فلسطين تاثيري مثبت داشته است.

وی تصریح کرد: امروز صهيونيست‌ها به پناهگاه‌ها پناه برده‌اند، مدارس، دانشگاه‌ها، كارگاه‌ها و حمل و نقل و رفت و آمد آنها تعطيل شده است، اگرچه امكانات دفاعي كه ما در اختيار داريم با امكانات تهاجمي دشمن صهيونيستی قابل قياس نيست اما مهم تاثيري است كه مقاومت فلسطيني بر طرف مقابل مي‌گذارد اين تاثير كاملا فراتر از تاثيري است كه دشمن صهيونيستی بر فلسطيني‌ها در غزه مي‌گذارد. همگرایی و هماهنگی گروه های فلسطینی

الزهار درباره هماهنگي و همگرایی ميان گروه های فلسطيني اظهار داشت: در زمان حاضر عرصه فلسطين شاهد همگرايي و هماهنگی نه فقط ميان جريان هاي اسلام گرا بلكه ميان همه گروه هاي فلسطيني است و تلاش ها براي دستيابي به آشتي ملي واقعي ادامه دارد.

عضو جنبش حماس گفت: هماهنگي فلسطيني در عرصه ميداني جنبه هاي متعددي دارد و تلاش ما بر اين است كه اين هماهنگي در همه سطوح باشد و زمينه دستيابي به هماهنگي امنيتي و نظامي نيز فراهم شود تا بتوانيم توانمندي هاي خود را توسعه دهيم.

وی افزود: در اين زمینه گام هايي برداشته شده است و علت موفقيت ما در اين مرحله همكاري با يكديگر و ارائه خدمات غيرنظامي ، نظامي و امنيتي است اما در هر صورت براي مقابله با تجاوزهاي مكرر دشمن صهيونيستی نيازمند توسعه هر چه بيشتر اين همكاري‌ها هستيم. درسی فراموش نشدنی

الزهار درباره تاثير واكنش قدرتمندانه مقاومت فلسطيني به حمله اخير رژيم صهيونيستي به غزه خاطرنشان کرد : در ماه‌هاي آينده شاهد مهاجرت معكوس از اسراييل خواهيم بود زيرا تاثير واكنش مقاومت به تجاوزهاي این رژیم بر صهيونيست‌ها بسيار زياد است.

عضو جنبش حماس تصریح کرد: اين واكنش بسياري از افسانه پردازي هاي اسراييل درباره قدرت بازدارندگي از جمله گنبد آهنين را باطل و اين رويا را كه اسراييلي ها هرگاه و هر طور بخواهند مي توانند فلسطين را هدف قرار دهند، نقش بر آب مي كند.

وی تاکید کرد: واكنش مقاومت به حمله اخير صهيونيست ها به غزه ، درسي فراموش نشدنی به آنها داده است تا بر روی حساب های دور و نزديك خود بازنگري كنند. موضع حماس در قبال سخنان مقامات واشنگتن

الزهار درباره موضع گيري حماس در قبال سخنان اخير و بي سابقه مقامات واشنگتن در حمايت از رژيم صهيونيستي بویژه امنيت اين رژيم و درمقابل محكوم كردن مقاومت فلسطيني ، گفت : سخنان "باراك اوباما "رييس جمهور و " هيلاري كلينتون "وزير خارجه آمريكا درباره رژيم صهيونيستي قبل از هرچیز بازتاب دهنده وضعي است كه اسراييل در آن گرفتار شده است.

عضو جنبش حماس افزود: وقتي اوباما، امنيت اسراييل را " امري مقدس " مي شمارد و در مقابل هتك حرمت قرآن كريم و كشتار مسلمانان و تعرض به مساجد آنان را ناديده مي انگارد ، مي توان به وجود بحراني واقعي در خصوص موجوديت اسراييل پي برد.

وی اضافه کرد: گروه هاي فلسطيني با سلاح هاي ناچيزي كه در اختيار دارند که در مقايسه با سلاح هاي اسراييلي به هيچ وجه قابل ذکر نيستند ، توانسته اند حماسه هايي به يادماندني را در تاريخ ثبت كنند.

الزهار تصریح کرد: واكنش ما به حمايت آمريكا از اسراييل ، تقويت گزينه مقاومت است كه خط مقدم دفاع از امت هاي اسلامي و عربي است و تلاش داریم ثابت كنيم كه مقاومت قادر به واكنش لازم و برداشتن گام هايي است كه به پيروزي واقعي و آزادي تمام فلسطين منتهي مي شود.

عضو جنبش حماس خاطرنشان کرد: توافق هايي در سطح داخلي ميان گروه هاي فلسطيني حاصل شده است ، اگر اين توافق ها در مسير تقويت مقاومت ، شدت بخشيدن به وحدت فلسطيني و همبستگي صورت بگيرد و حمايت و پشتيباني بيداري اسلامي در كشورهاي اطرافمان را داشته باشد ، بستري براي چيدن ثمره هاي بسيار مهمي فراهم مي شود، آن وقت است كه سخنان جديدتري از اسراييلي ها خواهيم شنيد.

وی اظهارداشت: هرچند صهیونیست ها با استفاده از پول و نفوذ خود در آمريكا سعي در سوء استفاده از انتخابات رياست جمهوري آمريكا مي كنند اما هر قدر حمايت از فلسطيني ها و پشتيباني از ادامه حضور آنها در سرزمينشان افزايش يابد ، ما به هدف هایمان نزديك ر خواهيم شد و هر وقت چنين اتفاقي مي افتد ، سخنان بيشتري از آمريكايي ها و اسراييلي ها مي شنويم كه اين گونه سخنان آسيبي به ما نمي رساند بلكه نشانه هايي بسيار قوي بر اين هستند كه ما در مسير تحقق اهدافمان هستيم.

الزهار گفت: مه توافق هايي كه در ميان فلسطيني ها حاصل مي شود ، با هدف محقق ساختن وحدت جامعه فلسطيني است كه وحدت مقاومت و عدم تداخل با ساير برنامه ها را در پي خواهد داشت تا وقتي كه انتخابات در فلسطين برگزار شود و ملت فلسطين نمايندگان خود را براي پيشبرد اهداف فلسطيني انتخاب كنند.

عضو جنبش حماس افزود: منشاء موانعي هم كه اکنون وجود دارد ، اسراييلي است، به عنوان مثال ما نمي توانيم نامزد خود را براي انتخابات معرفي كنيم زيرا او در زندان هاي رژيم صهيونيستي در اسارت بسر مي برد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون 30 نماينده جنبش حماس در مجلس قانونگذاري فلسطين در زندان هاي رژيم صهيونيستي در اسارت بسر مي برند ، از این گذشته وقتي رييس مجلس قانونگذاري فلسطين اسير مي شود ، بايد به دنبال سازوكارهايي باشيم كه بتواند ما را از اين بحران بيرون آورده و همه فلسطيني ها را راضي و خرسند نگه دارد. تاثير انقلاب مصر بر فلسطيني‌ها

الزهار درباره تاثير انقلاب مصر بر فلسطيني ها بويژه در باريكه غزه و تاكيد برخي بر اينكه تغيير چنداني در جهت كاهش بار مصيبت ها از دوش مردم غزه حاصل نشده است، گفت : ويژگي هاي بيداري اسلامي ، زاده لحظه نيست بلكه ريشه در چندين دهه دارد، این بیداری رويكردي مقاومت محور دارد و ما مي توانيم دستاوردهاي آن را در آينده تضمين كنيم.

عضو جنبش حماس تصریح کرد: مصر براي مدتي ، به گنجي راهبردي براي اسراييل تبديل شده بود اما اكنون همه حرف‌ها و حديث‌ها درباره لغو توافقنامه هاي امضا شده ميان قاهره و رژيم صهيونيستي و ضرورت ياري رساني به غزه با همه امكانات است.

وی افزود: در واقع رويكردهايي در مصر وجود دارد كه غزه و كرانه باختري و فلسطين اشغالي و اراضي اشغالي سال 1948 را به فراموشي نمي سپارد. در زمان حاضر پارلمان مصر را اكثريتي اسلام گرا فرا گرفته و اين در حالي است كه مصري ها اعم از اسلام گرايان و لاييك ها و ملي گراها موضعي مشترك در قبال فلسطين دارند.

الزهار خاطرنشان کرد: مساله اين است كه تاكنون هنوز دولتي منتخب در مصر بر سر كار نيامده است ، دولت كنوني حالت انتقالي دارد و نمي توان بيش از توان محدودش از اين دولت انتظار داشت به ويژه كه مدت حاكميت اين دولت محدود و مشخص است.

عضو جنبش حماس اظهارداشت: بزودي انتخابات رياست جمهوري در مصر برگزار مي شود و هنگامي كه رييس جمهور منتخب مردم حاكم شود و اجراي مصوبات مجلس منتخب مردم را در دستور كار قرار دهد ، در آن زمان مواضع قاهره مشخصتر خواهد بود.

وی تاکید کرد: در زمان حاضر مصر نيازمند ترميم موقعيت داخلي است تا پس از آن با استناد به ثبات داخلي ، جايگاه و موقعيت خارجي خود را بازيابد و امنيت و اقتصاد خود را تثبيت كند و اين روند ، مدت زيادي نخواهد كشيد.

الزهار گفت: در اين مرحله ، هيچ نگراني ما را در باريكه غزه ، كرانه باختري و قدس تهديد نمي كند زيرا جامعه جهاني قصد دارد در روز 30 مارس براي ياري ملت فلسطين اقدام كند و اين مساله جرقه لازم را خواهد زد و به همين سبب مي توان گفت كه دشمن صهيونيستی آينده اي در خاورميانه ندارد و اين مساله را مي توان از قرائن تاريخ خواند ، آينده از آن ملت فلسطین است. اهداف سفر به ايران و روابط حماس با تهران

عضو برجسته جنبش حماس درباره اهداف سفر خود به ايران و ارزيابي او از روابط این جنبش با جمهوري اسلامي ايران دراين مرحله گفت: ما دراين سفر و در سفرهاي ديگر همواره تاكيد كرده‌ايم كه مخالف كشمكش‌هاي قومي و مذهبي درجهان اسلام هستيم.

وی افزود: در اين سفر به دنبال اين بوديم كه تاكيد كنيم راه ملت‌های مسلمان اعم از عرب و فارس، آفريقايي، آمازيقي و مالاوي يكی است، بنابراين بايد درگيري‌هاي جزئي بر سر يك چاه نفت يا مقداري مرز را كنار گذاشت.

الزهار تصریح کرد: مي خواهيم بر برنامه مقاومت و آزادي فلسطين تاكيد كنيم، سامان‌دهي به وضع داخلي فلسطين هيچگاه براي هميشه، جايگزين آرمان آزادي تمام فلسطين نخواهد شد.

عضو جنبش حماس خاطرنشان کرد:ما در سفر به ايران و دیگر کشورها به دنبال تامين سازوكارهاي پايداري و صبر و ثبات در فلسطين و حمايت كامل از همه انواع مقاومت هستيم.

وی ادامه داد: با اين سفر به دنبال ساكت كردن كساني هستيم كه معتقدند مسلمانان و اعراب يا بايد با غرب باشند يا با شرق، ما به دنبال تاكيد بر هويت اسلامي خود هستيم و مي خواهيم برنامه ها و آرمان هاي اسلامي كمال يابد همان طور كه در مصر و ليبي و ديگر كشورها اين روند شكل گرفته است.

الزهار تاکید کرد: ما در انتظار ارائه شدن يك آرمان كامل اسلامي هستيم كه از شائبه وابستگي به غرب مبرا باشد. چالش‌هاي پيش روي جنبش حماس

عضو جنبش حماس درادامه گفت وگو با العالم در باره چالش هاي پيش روي حماس در مرحله كنوني گفت: در زمان حاضر قدس ، کرانه باختری و نوار غزه در معرض تجاوزات رژيم صهيونيستي است و اينها علاوه بر محاصره اي است كه بر منطقه غزه تحميل شده است.

وی افزود: در اين ميان برخي شمشير تعرض به اسلام گرايي در كرانه باختري را از نيام كشيده اند و مي گويند اگر حماس دست در دست غرب مي گذاشت و دست از مقاومت مي كشيد ، جامعه جهاني تمام درها را به روي اين جنبش مي‌گشود، اما بايد دانست كه تحمل اين رنج‌ها هم در دنيا موجب پيروزي مي شود و هم در آخرت موجب سعادت. موضع جنبش حماس در قبال مقاومت

الزهار در باره حرف و حديث ها در خصوص سرنوشت اين جنبش و برنامه هاي آن و رابطه حماس با مساله فلسطين خاطرنشان كرد : يكي از دلايل سفرم به تهران توضيح همين مسائل است.

عضو جنبش حماس تصریح کرد: تاكيد كرديم كه به برنامه مقاومت پايبنديم و تنها زماني از آن دست مي كشيم كه وارد مرحله آزادي كامل فلسطين شده باشيم.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر ما بر روي ريل برنامه وفاق ملي حركت مي كنيم با اين حال اين كار را به هر قيمت ممكن انجام نمي دهيم.

الزهار تاکید کرد: ما از وحدت موضعگيري همه گروه ها و جريان هاي فلسطيني حمايت مي كنيم و درصدد جلب حمايت امت هاي عرب و اسلامي از اين رويكرد هستيم و هرگونه توافقي كه در اين مجال صورت مي گيرد ، در همين چارچوب است.

وی گفت: برخي تلاش مي كنند افكار عمومي را از رويكرد و طرز فكر جنبش حماس منحرف كنند اين در حالي است كه حماس بهترين فرزندان خود را در راه مقاومت فدا كرده است و به همين سبب تحت هيچ شرايطي حاضر نخواهد بود از اين راه عدول كند.

عضو جنبش حماس تاکید کرد: حماس و همه گروه هاي مقاومت فلسطيني در مسير تحقق اين هدف و آزادي سرزمين فلسطين هستند بنابراين همه بايد بدانند كه حماس از هر مسيري كه حركت كند ، چشم به قدس دارد. محور مذاکرات تهران

محمود الزهار در پاسخ به اين سئوال ، آيا اين موضوعات در ديدار با مسوولان ايراني بررسي شد؟ ، گفت : قطعا، من ديداري راهبردي با "علي لاريجاني " رييس مجلس شورای اسلامی داشتم و در اين ديدار درباره رويكرد و آرمان اسلامي صحبت کردیم.

وی افزود: از سخنان آقای لاریجانی دريافتم كه هيچ اختلاف نظري بین ما در خصوص ضرورت وحدت جهان اسلام وجود ندارد، درباره برنامه مقاومت و نيازهاي مرحله آينده نيز سخن گفتيم كه ضرورت عدم سوء تفاهم در خصوص برنامه مقاومت مهم ترين موضوع اين بخش بود.

عضو جنبش حماس اضافه کرد: سپس درباره ضرورت وحدت جامعه فلسطين با حضور همه جريان ها و جناح هاي آن تاكيد شد تا بتوانيم در مرحله آينده قدرتمندتر ظاهر شويم.

الزهار در گفت‌وگو با شبكه خبري العالم خاطرنشان کرد:درباره برخي مواضع كه اشتباه منتقل شده بود صحبت كرديم تا در مسير درست قرار گيريم و فكر مي كنم اين ديدار همان طور كه درباره آن گفته مي شود، ضروري بود.

وی تصریح کرد: به ما تاكيد شده است همه مسوولان غزه و كساني از كرانه باختري كه مي توانند از آن خارج شوند ، بايد به همه كشورهاي جهان اسلام بروند و مواضع فلسطيني را براي مسوولان آن كشورها توضيح دهند زيرا اين كشورها دغدغه فلسطين را در دل دارند و براي پيشبرد آرمان فلسطين تلاش می کنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha