• یکشنبه / ۹ بهمن ۱۳۹۰ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 9011-03799

ساخت داربست بافت قلب با استفاده از شفيره كرم ابريشم

ساخت داربست بافت قلب با استفاده از شفيره كرم ابريشم

دانشمندان مؤسسه مكس پلانك موفق به ساخت داربستي براي بافت قلبي با استفاده از شفيره كرم ابريشم «تاسار» شدند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ بافتهاي آسيب‌ديده قلب انسان قابل بازسازي نبوده و بافتهاي پيوندي در جاي سلولهاي ماهيچه آسيب‌ديده رشد مي‌كنند.

محققان موسسه تحقيقات قلب و ريه مكس پلانك آلمان در جست‌وجو براي بازگرداندن عملكرد كامل قلبي با كمك بافت قلبي مصنوعي موفق به بارگذاري سلولهاي ماهيچه قلبي در يك داربست سه بعدي از ابريشم بدست آمده از كرم ابريشم گرمسيري شده‌اند.

از ميان تمام اعضاي بدن، قلب انسان يكي از ابتدايي‌ترين اندام براي عملكرد و كارايي است. در طول دهه‌هاي متمادي، اين اندام به پمپاژ خون در بدن مي‌پردازد. با اين حال اين بهينه‌سازي عملكرد با هزينه زيادي بدست مي‌آيد: در دوره تكامل، تقريبا تمام سامانه‌هاي خود احيايي در قلب غيرفعال مي‌شوند. در نتيجه يك حمله قلبي، واقعه مهمي براي بيماران محسوب مي‌شود. سلولهاي مرده قلب به طور غيرقابل بازگشتي از بين مي‌روند و عواقب آن شامل يك زوال دائمي در قدرت پمپاژ قلب و كيفيت حياتي بيمار خواهد بود.

محققان در تلاش خود براي ايجاد درماني براي ترميم بافت قلبي، به دنبال پرورش بافتهاي جايگزين در آزمايشگاه بودند كه بتوان از آنها به توليد تكه‌هاي جايگزين براي ترميم ماهيچه آسيب‌ديده قلب استفاده كرد.

دانشمندان به ساخت صفحاتي از شفيره كرم ابريشم تاسار (Antheraea mylitta) پرداختند كه از مزايايي نسبت به ديگر مواد آزمايش شده برخوردار بودند. اين ماده از ساختارهاي پروتئيني برخوردار بوده كه چسبندگي سلولهاي ماهيچه قلب را تسهيل مي‌كنند. اين ماده همچنين درشت‌تر از الياف ابريشم است كه منجر به رشد مناسب سلول‌هاي ماهيچه‌اي در آن و تشكيل يك ساختار بافت سه‌بعدي شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha