• یکشنبه / ۲۲ آبان ۱۳۹۰ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 9008-14753
  • خبرنگار : 71038

رئيس جمهور: نبايد در گذشته متوقف شويم ميراث فرهنگي از اركان هويت يك ملت است

رئيس جمهور:
نبايد در گذشته متوقف شويم
ميراث فرهنگي از اركان هويت يك ملت است

رييس جمهور با تاكيد بر اين‌كه نبايد در گذشته متوقف شويم،  كساني‌كه در گذشته متوقف شده‌اند را متحجر خواند. 

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمود احمدي‌نژاد در مراسم آيين رونمايي از گنجينه تمدن جيرفت كه در موزه‌ي ملي برگزار شد، با تشكر از كارهاي انجام شده از سوي سازمان ميراث فرهنگي و با تبريك فرارسيدن عيد غدير خم گفت: من باور و استدلال دارم كه بزرگترين عيد بشريت عيد غدير است و نقطه اوج و نهايي رسالت تمام انبياء الهي غدير است.

وي با بيان اين‌كه عيد غدير خلاصه و نتيجه‌ي بعثت تمام انبياء الهي است، گفت: غدير يك رودخانه‌ در هستي است.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه هنوز از حقيقت انساني كسي چيزي نچشيده است، ادامه داد:‌ غدير ما را به اعماق تاريخ نمي‌برد، بلكه ما را به آينده‌ي درخشان بشر منتقل مي‌كند و عيد غدير عيد تمام انسان‌هاست.

وي‌همچنين خاطرنشان كرد: برخي فكر مي‌كنند كه عيد غدير فقط مربوط به شيعيان و مسلمانان است.غدير مربوط به كل بشريت است، چراكه انسان كامل مربوط به تمام انسان‌هاست . برگزيده‌ي خداوند براي تمام انسان‌ها و عاشق تمام انسان‌هاست و آمده است كه بشريت را به نقطه كمال برساند و اميدواريم كه هدف اصلي غدير هر چه زودتر محقق شود.

احمدي‌نژاد بخش ديگري از سخنان خود را به بيان اهميت ميراث فرهنگي اختصاص داد و گفت: برخي بودند و هستند كه به اين موضوع ايراد مي‌گيرند و مي‌گويند چرا مي‌رويد در تاريخ مي‌گرديد تا 4 تا تكه پيدا كنيد و بعد دور آن مي‌چرخيد.چرا يك تكه ديوار و ساختمان گلي نيمه مخروب را تعمير مي‌كنيد و پلاك مي‌زنيد. اين حرف‌ها و اين چيزها را كنار بگذاريد.

احمدي‌نژاد افزود: به نظر من كساني كه چنين صحبت‌هايي را مطرح مي‌كنند، از چند حقيقت غفلت كرده‌اند .اول اين كه نگاه آنها به انسان نگاه فيزيكي و مكانيكي است. و دوم اين كه جريان انسان را يك جريان پيوسته نمي‌پندارند و فكر مي‌كنند كه در آسمان باز شده و ما يك دفعه پايين افتاده‌ايم و فكر نمي‌كنند كه منحي تاريخ بشر پيوسته است و ادامه همين آينده را مي‌سازد.

احمدي‌نژاد گفت: عده‌ي ديگر نيز مخالف معرفي پيوستگي تاريخ ملت‌هاي صاحب تمدن هستند . آنهايي كه خود ريشه ندارند و مي‌گويند گذشته را كنار بگذاريد. چطور مي‌شود گذشته را كنار گذاشت. امروز محصول گذشته است و فردا نيز ادامه‌ي مسير امروز است و مدعياني در دنيا هستند كه كل سابقه‌ي تاريخي آنها به اندازه‌ي يك خانه‌ي دوران زنديه‌ي كه مردم در آن زندگي مي‌كنند، نيست. اين‌ها علاقه ندارند كه تاريخ باز شود.

وي با اشاره به تاريخ 5 هزار ساله گنجينه تمدني جيرفت و با بيان اين كه بر اساس اكتشافات به عمل آمده ارتباطات اجتماعي و فرهنگي پيش رفته‌اي در آن زمان حاكم بوده است، گفت: همانطور كه گفتم كساني نمي‌خواهند تاريخ باز شود و پشت اين قضيه صهيونيست‌ها هستند. همان‌هايي كه به دروغ تاري 2500 ساله درست كردند و مي‌خواهند هويت ما را قيچي كنند؛ چرا كه مي‌دانند ملتي كه بي‌هويت است به راحتي تاثير مي‌پذيرد.

احمدي‌نژاد در ادامه با بيان اين‌كه ميراث فرهنگي از اركان هويت يك ملت است و نشان دهنده‌ي قابليت‌هاي يك ملت است،‌ گفت: دعواي اصلي در حوزه‌ي فرهنگ است، اسلحه و بمب‌ها و مسائل اين چنيني فرعي است و آينده را نمي‌سازند . آينده را انسان‌ها مي‌سازند و انسان‌ها را فرهنگ.

احمدي‌نژاد ادامه داد: ملتي كه آرزوهاي بزرگ دارد، اگر خط سير تاريخي خود را پيدا كند و آن را ادامه دهد، راحت‌تر و سريع‌تر و با اعتماد به نفس بيشتري به آن مي‌رسد.

وي ادامه داد: اگر برويم و ببينيم كه ملتي 5 هزار سال تمدن دارند و در آن ارتباطات فرهنگي و اجتماعي قوي‌اي حاكم بوده است كه بسياري از مشكلات كنوني را حل مي‌كرد ديگر آن ملت در برابر تكنولوژي سرمايه‌داران مقهور نمي‌شود و اين تمدن خودباوري به وجود مي‌آورد و اين‌كه ما مي‌توانيم تمام قله‌ها را فتح كنيم. البته برخي از آدم‌هاي ساده لوح و سطحي اين را نمي‌خواهند.

احمدي‌نژاد با اشاره به اهميت معماري اظهارداشت: معماري تجلي فرهنگ و از عوامل اصلي شكل دهنده فرهنگ است. معماري درخدمت زندگي سعادتمند انسان است و تجلي روحيات و انديشه‌هاست كه هم اثر مي‌پذيرد و هم اثر مي‌گذارد.

احمدي‌نژاد تصريح كرد: اگر منحني تكامل معماري خود را ترسيم كنيم و بر اساس آن معماري امروز خود را ترسيم كنيم بسياري از نااميدي‌ها و ياس‌ها در جامعه از بين مي‌رود.

احمدي‌نژاد همچنين با انتقاد از معماري كنوني تهران گفت: وقتي مي‌بينيم 8 ميليون نفر در خانه‌هاي بسيار كوچك زندگي مي‌كنند، چگونه انتظار داريم كه آرامش رواني حاكم باشد.نمي‌گويم كه اين تنها عامل اصلي است، ولي يكي از عوامل اصلي است.

وي همچنين خاطرنشان كرد: در اين زمينه يك دوره غفلت پيدا شده و ما بايد شهرسازي‌مان را درست كنيم، 400 سال پيش در اصفهان يك مدل شهرسازي پياده شده كه امروز هم جواب مي‌دهد. يك موزه‌ي زنده است كه امروز در عين حال در آن زندگي مي‌كنيم. و اگر ما منحني تكامل معماري خود را ترسيم كنيم و آن را ادامه دهيم، اين موضوع در حل بسياري از مشكلات اجتماعي ما اثر گذار خواهد بود.

احمدي‌نژاد با بيان اين كه نمي‌شود رابطه با گذشته را قطع كرد، گفت: اگر انساني اين كار را بكند در واقع رابطه خود را با هويتش قطع كرده است.

رئيس جمهور افزود: ما بايد با هوشمندي، خودباوري، دقت و با استحكام، كار شناسايي ، بازيابي و صيانت از ميراث فرهنگي‌مان را دنبال كنيم و اين يك كار مهم و انقلابي است و اگر يك ملت به تخريب آثار فرهنگي خود دست بزند، در واقع دست به خودكشي زده است. ما بايد از ميراث فرهنگي صيانت كنيم و در اين ارتباط بايد كارهاي فراواني انجام داد.

رئيس جمهور در ادامه سخنان خود گفت: وقتي كه از رستم سخن مي‌آوريم كه يك اسطوره است برخي مي‌گويند چرا اسم رستم را مي‌بريد در حالي كه اسطوره‌ها هويت بخش و راهنما هستند و برخي‌ها خيلي كج افتادند. حتي وقتي اسم فردوسي را مي‌بريد، كج نگاه مي‌كنند. اگر فردوسي نبود ايراني نبود.

احمدي‌نژاد در ادامه با اشاره به تاريخ و تمدن ايران و تاثير آن در عرصه‌ي جهاني، گفت: در همين موزه‌ها اگر آثار ايران مصر، و عراق نبود، چيزي در موزه‌ها باقي نمي‌ماند بجز ويترين. نه اين‌كه هيچ چيزي باقي نمي‌ماند، ولي تقريبا چيزي در آن باقي نمي‌ماند.

وي با اشاره به اقدامات انجام شده از سوي فردوسي و تاثير آن در هويت ايران و حفظ زبان فارسي، افزود : متاسفانه وقتي اسم فردوسي و شاهنامه مي‌آيد، برخي مي گويند اين چيزها را بگذاريد كنار. به نظر من بايد فردوسي و امثال وي را در نقش تاريخي خود ديد و اين كه در مقطع خود چه كارهاي بزرگي را انجام داده‌اند.

وي ادامه داد: فردوسي در مقطع خود كارهاي بزرگي انجام داد و ري را عوض كرد و در بازيابي هويت ايراني بسيار تاثيرگذار بود و اين كه ايراني‌ها هويت خود را پيدا كنند و بر روي پاي خود و اصالت خود بايستند تا به امروز،  ولي متاسفانه برخي متوجه اين موضوع نمي‌شوند.

رئيس جمهور در ادامه گفت: چقدر به تحريك غربي‌ها در ايران كتاب سوزي شد. با هيچ ملتي به اندازه‌ي ملت ايران مخالفت نكردند و آن را مورد تعدي قرار ندادند. اگر يك ملت چيزي نداشته باشد كه مورد تجاوز قرار نمي‌گيرد، پس چيزي بوده كه اين اتفاق‌ها افتاده، نه فقط از نظر اقتصادي، بلكه از نظر انساني، فرهنگي و تمدني.

احمدي‌نژاد در ادامه با اشاره به مخالفت كنوني استكبار با ملت ايران گفت: كساني كه مي‌خواهند دنيا را يكجا ببلعند تاريخ را مطالعه مي‌كنند و آنها مي‌دانند اگر ملت ايران خود را پيدا كند، تمام مناسبات دنيا عوض مي‌شود و اگر حقيقت انساني معرفي شود، حناي آن ها ديگر رنگي ندارد. آنها با ملت ايران دشمني و مخالفت مي‌كنند تا جايي كه يكي از آنها مي‌گويند ما مي‌خواهيم ريشه‌ي ملت ايران را بكنيم، كسي كه بخواهد اين كار را بكند، نه به دنيا آمده و نه به دنيا خواهد آمد.

احمدي‌نژاد همچنين خطاب به مستكبران گفت: ملت ايران صدتا مثل شما را حذف مي‌كند، البته نه با اتم و با اسلحه. اين كار آدم‌هاي بي‌هويت و بي‌شخصيت است كه سلاح در دست مي‌گيرند. كسي كه داراي تمدن و فرهنگ است اين كار را نمي‌كند و با منطق خود شما را اداره مي‌كند، همانطور كه ملت ايران مغول را با منطق خود اداره كرد و ايران ماند و هويت اشغال‌گران عوض شد.

احمدي‌نژاد با اشاره به بازگرداندن اشياء تاريخي جيرفت به كشور گفت: اين يك اتفاق مهم است و از طرف ديگر ما براي اولين بار از مسير حقوقي توانستيم در اين ارتباط حقانيت خود را حفظ كنيم و يك راه باز شد.

احمدي‌نژاد در ادامه خطاب به مسئولان ميراث فرهنگي گفت: يك گروه در سازمان ايجاد كنيد، براي تمام اشياء تاريخي كه در دست ديگران است و براي آنها پرونده درست كنيد و سندهاي مربوطه را بدهيد و اين آثار را پيگيري كنيد. دانه دانه پيگيري كنيد، هزينه‌ي آن نيز داده مي‌شود.

احمدي‌نژاد در ادامه با تشكر از تمام كساني كه در اين زمينه فعاليت كرده‌اند و كاركنان ميراث فرهنگي و باستان شناسان گفت: از مهندس مشايي كه خيلي زحمت كشيده‌اند، در ميراث فرهنگي و يك تحركي ايجاد كردند و سازمان را زنده كردند و آقاي بقايي واحمد‌زاده كه كار را دنبال كردند، تشكر مي‌كنم.

وي در ادامه سخنان خود گفت: اكنون ما در حوزه‌ي ميراث مشغول حفظ هستيم و بايد يك جريان بهره برداري را ايجاد كنيم، بايد موضوعات گوناگون را بياوريم و سير تاريخي آن را بازسازي كنيم و آن را تنظيم كنيم و در اختيار علاقه‌مندان بگذاريم. مثلا يك موزه‌ي تكامل معماري ملت ايران. به نحوي كه دانشجويان بيايند و آن را ببينند. تا نگاه به معماري عوض شود.

احمدي‌نژاد با اشاره به اهميت ايجاد موزه‌هاي مردم شناسي گفت: ما نبايد در گذشته متوقف شوديم، كسي كه در گذشته متوقف مي‌شود متحجر است، نگاه ما بايد به آينده باشد، ولي تنظيم سير تاريخي و توجه به آن به تنظيم روابط در آينده كمك مي‌كند و اين يك كار مهم فرهنگي است كه شما مي‌توانيد آن را انجام دهيد.

پيش از سخنان رئيس جمهور احمدزاده‌ي كرماني معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي به ايراد سخنراني پرداخت.

در اين مراسم با حضور رئيس جمهور رئيس سازمان ميراث فرهنگي، معاون اجرايي رئيس جمهور و همچنين علي معلم رئيس فرهنگستان هنر از گنجينه‌ي تمدني جيرفت رونمايي شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha