• چهارشنبه / ۱۱ آبان ۱۳۹۰ / ۱۵:۴۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9008-08459
  • خبرنگار : 71150

اولين اظهار نظرهاي وزير اقتصاد پس از استيضاح: موافقت با استعفاي ابوالحسني و انتقاد از نرخ بالاي ارز

اولين اظهار نظرهاي وزير اقتصاد پس از استيضاح:
موافقت با استعفاي ابوالحسني و انتقاد از نرخ بالاي ارز

وزير اقتصاد در حاشيه جلسه امروز هيات دولت در پاسخ به اين سوال كه فكر مي‌كرديد مجلس به شما راي اعتماد دهد، گفت: با توجه به شناختي كه از مجلس داشتم مبني بر اينكه باانصاف رفتار مي‌كنند و اطمينان خاطري كه در مورد مسائل و صدق گفتار داشتم، پيش‌بيني مي‌كردم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شمس‌الدين حسيني در پاسخ به اين سوال كه آيا ديشب راحت خوابيديد؟ گفت: من همه اين شب‌ها راحت خوابيدم زيرا هنگامي كه انسان در جهت خدمت به كشورش كار مي‌كند چرا ناراحت بخوابد منتهي كم مي‌خوابيدم.

وي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به راي اعتماد مجدد از سوي نمايندگان، برنامه‌تان چيست با تشكر از مجلس شوراي اسلامي گفت: در جلسه استيضاح تقريبا هيچ پرده‌پوشي صورت نگرفت و هر چه به عنوان مدرك، مستند و ضبط صوت عليه من ارائه شد و خوشبختانه مجلس با حوصله گوش داد.

وي افزود: قانون براي من فرصت كافي فراهم كرده بود كه توضيح بدهم. دفاعيات نمايندگان و آقاي لاريجاني، حضور موثر همكارانم در دولت در مجلس و دفاع صميمانه رييس‌جمهور و در راس همه اين‌ها نگاه موشكافانه و حق‌طلبانه مجلس سبب شد كه مجدد راي اعتماد بگيرم. وزيري كه براي بار سوم از مجلس راي اعتماد مي‌گيرد مصمم‌تر خواهد بود و قطعا براي مبارزه با فساد اين بار عزم ما جذب‌تر خواهد بود. امروز متوجه شديم بايد بيش از پيش براي بستن منافذ فساد و برخورد با مفسدان تلاش كنيم و من برنامه‌هاي قبلي خود را در مورد بهبود معيشت مردم پيگيري خواهم كرد.

خبرنگاري از وزير اقتصاد سوال كرد كه آيا شما در خصوص اختلاس هزار ميلياردي در صندوق بازنشستگي اطلاعي داريد كه وي گفت: بايد اندكي تامل كرد كه آيا اين خبر صحت دارد يا خير.

وزير اقتصاد توضيح داد: من اعتقاد دارم اگرچه فساد اخير تلخ و بزرگ بود و بايد برخورد قاطعانه با آن صورت گيرد، همانطور كه مقام معظم رهبري گفتند بايد برخورد رسانه‌اي مناسبي نيز صورت گيرد، ما بايد واقعيت‌ها را به مردم بگوييم. به همكارانمان در رسانه‌ها توصيه مي‌كنم كه زير سوال بردن مشروعيت نهادهاي اقتصادي يك هنر نيست و مي‌تواند يك آسيب باشد.

حسيني خاطر نشان كرد: نظامي كه مجلس در آن به راحتي مي‌تواند وزير را استيضاح كند و در بالاترين سطوح با افراد تعارفي ندارد، مردم چه باكي بايد داشته باشند؟ مطمئن باشيد مجلس، دولت و قوه قضاييه براي ريال به ريال و قران به قران كشور ارزش قائل هستند و با مفسدان برخورد مي‌كنند ولي تاكيد من اين است كه مردم بايد به امور روزمره و اجتماعي خود بپردازند. اين كارها وظيفه حاكميت است و حاكميت با قاطعيت برخورد مي‌كند و هيچ گذشتي هم نخواهد داشت.

وي در خصوص استعفاي معاون بانك و بيمه وزارت اقتصاد نيز گفت: در مجموع رسيدگي‌هايي كه در كميسيون اصل 90 وجود داشت و من نيز حضور داشتم و به طور مشخص افرادي كه با من صحبت كردند، مطرح كردند كه ما هيچ تقصيري متوجه معاون امور بانك و بيمه وزارت اقتصاد نمي‌بينيم و قصوري مي‌بينيم اما به جميع جهات پيشنهادشان بر اين بود كه وي استعفا دهد.

حسيني اضافه كرد: اگر من ديروز مي‌گفتم كه استعفا داد و من پذيرفتم خداي نكرده ممكن بود شائبه‌هايي پيش بيايد ولي فكر مي‌كنم خود وي آنقدر از بلندي طبع و سلامت وجود بهره‌مند است كه در جهت همراهي با اين بحث اين كار را انجام دهد. طبيعي است كه من هم در مجموع در جهت گزارش كميسيون اصل 90 حركت خواهم كرد ولي تاكيد مي‌كنم موافقت من با استعفاي وي به هيچ وجه مبني بر تقصير ايشان نيست. تا جايي كه مي‌دانم وي انساني متدين و خدوم است و حال اگر مصلحت اين است ما هم با گزارش اصل 90 همراهي مي‌كنيم.

وزير اقتصاد در خصوص نوسانات بازار ارز نيز گفت: مسئول تنظيم بازار ارز، بانك مركزي است البته پيگيري خواهم كرد كه در جلسه شوراي پول و اعتبار اين موضوع به بحث گذاشته شود ولي توجه كنيد كه بانك مركزي بنا به قانون مستقل است اما اين مساله مهم است و من با ايشان صحبت مي‌كنم.

وي خاطر نشان كرد: تاكيد مي‌كنم كه همچنان سياست ما پيشگيري از نوسان نرخ ارز است و از نظر من عدد 1300 تومان بالا است و ما بايد اين نرخ را كاهش دهيم. البته بايد توجه داشت كه قيمت مناسب ارز به شرايط بازار برمي‌گردد. امروز من به عنوان وزير اقتصاد اعلام مي‌كنم با شرايط فعلي كشور و وضعيت ذخاير ارزي كشور، نرخ ارز 1300 نرخ بالايي است.

حسيني يادآور شد: من اگر رييس كل بانك مركزي بودم سياست‌ها را به گونه‌اي تنظيم مي‌كردم كه اين نرخ تعديل شود.

وزير اقتصاد در پايان در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر صحت اين موضوع كه قرار است فقط در سال يك بار ارز خروج از كشور به هر مسافر داده شود، گفت: مطلع نيستم كه چنين بخشنامه‌اي شده باشد اما اگر چنين چيزي باشد، با كليات آن موافق نيستم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha