• چهارشنبه / ۱۱ آبان ۱۳۹۰ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 9008-08264

رييس سازمان توسعه تجارت: تاکنون آماري توليد نکرده‌ايم

رييس سازمان توسعه تجارت ايران در واکنش به انتقاد از نبود توازن در رشد صادرات غيرنفتي گفت: در ارائه آمارهاي مربوط به صادرات به آمارهاي گمرک استناد مي كنيم و تاکنون آماري توليد نکرده‌ايم.

به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حميد صافدل که در نشست هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران سخن مي‌گفت، در مورد صادرات گفت: کشورها، اغلب به اين واقعيت دست يافته‌اند که همه راه‌ها به صادرات ختم مي‌شود. در همين مورد ما سند راهبردي صادرات را با نگاهي به اسناد بالادستي، استراتژي‌ها و اهداف کمي مدنظر قرار داده‌ايم که در سال نخست اجراي برنامه پنجم منتشر شده است.

وي در ادامه در واکنش به انتقاد از نبود توازن در رشد صادرات غيرنفتي اظهار کرد: تفکيکي ميان صنعت، معدن، نفت و گاز وجود ندارد اما از سال‌هاي نخست انقلاب به دليل تعصبي که نسبت به شکل گيري و رشد صادرات غير نفتي وجود داشت اين تفکيک ايجاد شد و در ارائه آمارهاي مربوط به صادرات نيز به آمارهاي گمرک استناد مي‌كنيم و تاکنون، آماري توليد نکرده‌ايم.

صافدل ادامه داد: در مقاطع مختلف نسبت به صادرات برخي کالاها حساسيت‌ها افزايش مي‌يابد که به نظر مي‌رسد، در حال حاضر اين حساسيت‌ها در مورد صادرات فرآورده‌هاي پتروشيمي است. در حالي که آمارها نشان مي‌دهد بخش قابل توجهي از صادرات اين نوع محصولات، توسط بخش خصوصي انجام مي‌شود.

رييس سازمان توسعه تجارت در ادامه به توليد صادرات محور اشاره کرد و گفت: به دنبال ادغام وزارت بازرگاني، صنايع و معادن، توليد صادرات محور براساس يک آمايش تجاري مورد مطالبه قرار گرفت. در همين راستا نيز معاونت برنامه ريزي وزارتخانه جديد فعاليت وسيعي را آغاز کرده و سند راهبردي صنعت، معدن و تجارت نيز در حال تدوين است.

وي با اشاره به رشد 17 درصدي صادرات پسته متذکر شد: صادرات ميعانات و محصولات پتروشيمي نيز با جهش روبه روشده است و رشد نسبي اين کالاها نسبت به رشد صادرات پسته و فرش باعث شده تا اين اقلام در جدول کالاهاي صادراتي به رتبه هاي پايين تر تنزل کنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha