• دوشنبه / ۱۸ مهر ۱۳۹۰ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9007-12858

چالش رييس مركز آمار با خبرنگاران: * به اعلام عمومي جزييات آمار موظف نيستيم * اختلاف آمار با بانك مركزي بايد به صورت فني برطرف شود

چالش رييس مركز آمار با خبرنگاران:
* به اعلام عمومي جزييات آمار موظف نيستيم
* اختلاف آمار با بانك مركزي بايد به صورت فني برطرف شود

رييس مركز آمار ايران به برخي ابهامات درباره اعلام نشدن نرخ بيكاري و نرخ تورم پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عادل آذر در حاشيه نشست خبري امروز خود در پاسخ به اصرار خبرنگاران درباره اعلام شاخص‌هاي كلان اقتصادي مانند نرخ تورم و نرخ بيكاري تاكيد كرد كه اين مركز اطلاعات دقيق و كامل را در اختيار مسوولان قرار مي‌دهد.

وي با بيان اين‌كه اطلاعات مورد نياز در زمينه شاخص‌هاي اقتصادي در حد وظيفه قانوني مركز اعلام مي‌شود گفت: ما نرخ بيكاري را براساس يك روش استاندارد محاسبه و از آن دفاع مي‌كنيم همچنين آن را به مسوولان اعلام مي‌كنيم.

رييس مركز آمار ايران در پاسخ به انتقاد خبرنگاران مبني بر اينكه چرا اين عدد به صورت رسمي براي رسانه‌ها اعلام نمي‌شود، گفت:‌ من اين عدد را در مجلس و صحن علني اعلام كردم و رسانه‌ها نيز از آن استفاده كردند.

آذر با بيان اين‌كه نرخ تورم نيز تا ارديبهشت ماه در پايگاه اطلاع رساني اين مركز وجود دارد گفت: عدد مربوط به خرداد ماه را نيز اعلام كرده‌ام.

وي نرخ بيكاري تابستان سال جاري را 11.1 درصد و تورم خرداد ماه را 19.7 درصد اعلام كرد.

به گفته رييس مركز آمار ايران براساس قانون اين مركز موظف است نرخ بيكاري را اعلام كند اما درباره اعلام جزييات آن به صورت عمومي وظيفه قانوني ندارد و براساس قانون داخلي خود عمل مي‌كند.

آذر در ادامه درباره اختلاف‌هاي پيش آمده در نرخ تورم اعلامي توسط اين مركز و بانك مركزي گفت: در شوراي عالي آمار در اين باره بحث جدي مطرح شد چون عدد اعلام شده توسط ما با عدد بانك مركزي اختلاف قابل توجهي داشت. به همين دليل قرار شد يك كار تخصصي و علمي صورت گرفته و مسئله حل شود.

وي در تشريح دلايل اختلاف اين دو عدد گفت: سال پايه مركز آمار ايران 81 و سال پايه بانك مركزي 83 است. از سوي ديگر سبد كالايي محاسباتي ما با هم متفاوت است. همچنين مركز آمار ايران روستاها را نيز پوشش مي‌دهد اما عدد تورم محاسبه شده در بانك مركزي فقط مربوط به شهرهاست بنابراين همه اين پارامترها باعث مي‌شود اختلاف جدي در اين دو عدد بوجود بيايد.

رييس مركز آمار ايران با تاكيد بر اين كه بايد اين اختلاف‌ها برطرف و تفاوت ارقام محاسبه شده به حداقل كاهش يابد، اعلام كرد كه پس از پايان سرشماري نفوس و مسكن در يك نشست خبري به طور تفصيلي در اين باره بحث خواهد كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha