• چهارشنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۰ / ۰۷:۳۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 9007-08173
  • خبرنگار : 71251

رئيس سازمان کشاورزي خراسان جنوبي خبر داد: برداشت بيش از 38 هزار تن انار از باغات اين استان

رئيس سازمان کشاورزي خراسان جنوبي خبر داد:
برداشت بيش از 38 هزار تن انار از باغات اين استان

رئيس سازمان جهاد کشاورزي خراسان جنوبي از آغاز برداشت انار باغ‌هاي اين استان خبر داد و پيش‌بيني كرد: 38 هزار و 203 تن انار به ارزش اقتصادي 764 ميليارد ريال از باغات انار استان برداشت شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلامرضا هادربادي اظهار كرد: سطح زير كشت انار بارور سه هزار و 473 هكتار و انار غير بارور 200 هکتار است.

وي ميانگين توليد انار در هر هکتار را 11 تن عنوان و پيش‌بيني كرد: در مجموع 38203 تن انار به ارزش اقتصادي 764 ميليارد ريال از باغات انار استان برداشت شود.

هادربادي با اشاره به اينکه شهرستانهاي فردوس، سرايان و بيرجند به ترتيب بيشترين ميزان توليد انار استان را دارند، گفت: درخت انار نياز به تابستان گرم، طولاني و خشک و زمستان نسبتا سرد دارد. بنابراين بهترين نقاط کشت و پرورش انار استان شهرستانهاي فردوس، سرايان و بخش خوسف شهرستان بيرجند است و انار از جمله محصولاتي است که سازگاري کامل با شرايط آب و هوايي استان را دارد.

وي تعداد خانوار بهره بردار از محصول انار در استان را13 هزار خانوار اعلام و تصريح کرد: كرم گلوگاه انار از مهمترين آفات اين محصول است كه بهترين راه مقابله با آن مبارزه تلفيقي است. يعني استفاده از مبارزه بيولوژيک با استفاده از زنبور تريکوگراما و مبارزه مکانيکي که شامل جمع آوري انارهاي آلوده و معدوم نمودن آنهاست.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي خراسان جنوبي با اشاره به اينکه خراسان جنوبي رتبه سوم توليد انار کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: رقم شيشه کپ انار استان يکي از بهترين ارقام صادراتي کشور است.

وي با اشاره به اينکه هم اکنون دو کارخانه فرآوري و يک سردخانه انار در شهرستان فردوس فعال است، افزود: اين محصول به عنوان يك محصول سالم (توليد بدون سم ) به صورت يک محصول صادراتي ارزشمند در بخش كشاورزي مورد توجه قرار گرفته و ساليانه بيش از 30 درصد انار استان به کشورهاي حاشيه خليج فارس ، ژاپن ، کره صادر و 70 درصد باقيمانده آن ضمن تامين نياز داخلي استان به ساير استانهاي کشور ارسال مي‌شود.

هادربادي انواع ارقام انار استان را حدود 20 رقم عنوان كرد و گفت: مهمترين ارقام شيشه کپ، زاغ يزدي، شيرين پوست سفيد، شيرين پوست قرمز، ملس يزدي هستند.

به گفته وي در راستاي حمايت باغداران انار 275 تن كودهاي شيمايي ماكرو و ميكرو بين باغداران توزيع شده است. سال گذشته چندين باغ الگويي انار به منظور تعيين و معرفيرقم مقاوم در مقابل آفت كرم گلوگاه انار در سطح استان ايجاد شده است. همچنين به منظور مبارزه با كرم گلوگاه انار و در راستاي اجراي پروژه دفع فيزيكي، مبارژه بيولوژيكي با كرم گلوگاه در سطح دو هكتار از باغهاي انار انجام شده است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي خراسان جنوبي خاطر نشان كرد: مصرف انار خون ساز است و خون را تصفيه مي‌کند. براي سالمندان بهترين دارو براي تقويت کليه است. رنگ صورت را شاداب مي‌کند. صدا را باز کرده و گرفتگي صدا را برطرف مي‌کند. همچنين آب انار مقوي قلب و معده است و جوشانده پوست ريشه درخت انار کرم معده و روده را از بين مي‌برد وجوشانده پوست درخت انار نيز اثر ضد کرم دارد، براي برطرف کردن گلو درد و زخم گلو از جوشانده پوست انار و يا جوشانده برگهاي انار استفاده مي شود.

وي از باغداران خواست با رعايت نكات فني از قبيل عدم استفاده از کودهاي شيميايي ، جمع‌آوري انارهاي آلودهو معدوم نمودن آنها، استفاده از كودهاي حيواني و آلي به صورت چالكود يا نوار كود در زمستان و مبارزه تلفيقي با آفت كرم گلوگاه براي توليد محصول ارگانيک گام بردارند.

يادآور مي‌شود؛ همايش ملي انار در روزهاي 13و 14 مهر ماه در شهرستان فردوس برگزار مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha