• دوشنبه / ۲۸ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9006-18457

تبعات ماجراي 3 هزار ميلياردي... پاسخ بانك ملت به وزير اطلاعات: پذيره‌نويسي بانك آريا كاملا در صحت انجام شد

تبعات ماجراي 3 هزار ميلياردي...
پاسخ بانك ملت به وزير اطلاعات:
پذيره‌نويسي بانك آريا كاملا در صحت انجام شد

در حالي كه چندي پيش مديرعامل بانك ملت عنوان كرده بود اين بانك در ماجراي سوءاستفاده سه هزار ميلياردي درگير نيست روز گذشته وزير اطلاعات گفت كه بانك ملت در زمينه پذيره‌نويسي بانك آريا تخلف كرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايسنا حجت‌الاسلام و المسلمين مصلحي در پاسخ به اين سوال كه گفته شده بانك ملت در قضيه اختلاس دخالت داشته و پذيره‌نويسي‌هاي بانك آريا در اين بانك انجام شده است؟ اظهار كرد: پذيره‌نويسي‌ها آن‌جا صورت گرفته و نوع كاري كه در مورد پذيره‌نويسي‌ها صورت گرفته در آن تخلف و اشكال است.

در 17 اسفند 1389 نماينده هيات موسس بانك در شرف تاسيس آريا در يك نشست خبري مشترك با مديرعامل تامين سرمايه امين به راه‌اندازي بانك آريا اشاره كرده و گفته بود:‌ مقدمات تاسيس اين بانك در سال 88 فراهم شد و بعد از تهيه اساسنامه مورد تاييد بانك مركزي، مجوز شوراي پول واعتبار در ارديبهشت امسال اخذ شد.

دهقان با بيان اينكه 10 نفر از اشخاص حقيقي فعال در حوزه فولاد، مواد غذايي، فعاليت‌هاي ساختماني و پيمانكاري اعضاي هيات موسس اين بانك هستند، خاطر نشان كرده بود: بانك آريا آخرين بانكي است با سرمايه 200 ميليارد تومان تاسيس مي‌شود.

به اين ترتيب و بر اساس اعلام فرابورس در آن زمان پذيره نويسي بانک آريا در 21 اسفند 89 با معامله 100 ميليون سهم انجام شد. سرمايه اين شرکت دو هزار ميليارد ريال بود که نيمي از آن از سوي موسسان تامين شد و 10 ميليون سهم آن از طريق شبکه کارگزاري فرابورس و 90 ميليون سهم ديگر در شعبه‌هاي منتخب بانک ملت به صورت همزمان انجام شد.

محمد آرام ـ مديرعامل تامين سرمايه امين ـ نيز در آن نشست عنوان كرده بود: بانك‌ آريا متولي انتشار اوراق تجاري خواهد بود كه اين اوراق براي تامين سرمايه در گردش بنگاه‌هاي توليدي و تجاري ديده شده است. 50 درصد سرمايه اين بانك معادل صد ميليارد تومان پذيره نويسي مي‌شود كه 10 ميليارد تومان (معادل پنج درصد) از طريق فرابورس و 90 ميليارد تومان از طريق شعب بانك ملت انجام مي‌شود.

وي با اشاره به نام امير منصور آريا كه اينك به اختلاس متهم شده است، يادآور شده بود: مشاور عرضه شركت تامين سرمايه امين و متعهد پذيره نويسي شركت سرمايه امين و شركت توسعه سرمايه‌گذاري امير منصور آرياست. همچنين عامل انتشار اين اوراق بانك ملت است و 900 ميليون سهم از طريق بانك ملت و صد ميليون سهم از طريق فرابورس عرضه مي‌شود.

گفته مي‌شود كه مديرعامل تامين سرمايه امين در حاشيه اين نشست عنوان كرده است كه بانك آريا به بازاري حدود سه هزار ميليارد توماني(!) دسترسي دارد.

به گزارش ايسنا با توجه به اظهارات وزير اطلاعات و روند پذيره نويسي ابهام‌هايي نسبت به فعاليت بانك ملت و نحوه تعامل آن با بانك آريا مطرح مي‌شود كه البته مديران بانك ملت همه را رد مي‌كنند.

در اين زمينه يك كارشناس بانكي مي‌گويد: بانك ملت در حالي خود را مبرا از ماجراي سوءاستفاده مالي مي‌داند كه بايد پاسخ دهد در انجام پذيره‌نويسي بانك آريا كه اتفاقا موسسان آن همان طراحان صدور IC هاي مورد نظر در بانك صادرات ايران هستند آيا تكليف قانوني ماده 5 قانون مبارزه با پولشويي و آيين‌نامه‌ اجرايي قانون مبارزه پذيره‌نويسي بانك آريا خارج از ساعات اداري انجام شده و يا سريال فيش‌هاي پذيره‌نويسي نشان از يكسان‌بودن و وحدت نشاني پذيره‌نويسان دارد، بانك ملت پاسخ داده است.

بانك ملت: پذيره‌نويسي بانك آريا بر اساس نظر بانك مركزي انجام شد

جعفري‌منش، مدير مالي بانك ملت، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، در مورد پذيره‌نويسي بانك آريا در بانك ملت مي‌گويد: براي پذيره‌نويسي در بانك ملت همه اقدامات بايد انجام شود. بدون دريافت مجوز از بانك‌ مركزي و بورس اين اقدام‌ها حتما نمي‌افتد و براي پذيره‌نويسي تمام مدارك كامل اخذ مي‌شوند.

وي در واكنش به اينكه بانك مركزي اعلام كرده كه بانك آريا مجوز نداشته است، اظهار مي‌كند: خير! قطعا مجوز داشته است و ما با مجوزهاي بانك مركزي و سازمان بورس اين كار كرديم.

او با تاييد اين كه قبل از پذيره‌نويسي استعلام از بانك مركزي صورت مي‌گيرد، مي‌افزايد: قطعا روال طبيعي، عادي و قانوني اين كار انجام ‌شده است.

جعفري‌منش در مورد بررسي دارايي‌هاي بانك متقاضي نيز اظهار مي‌كند: براي پذيره‌نويسي موسسات وارد مي شوند و دارايي‌هاي خود را مي‌آورند و به بانك مركزي مي‌دهند. در اين مقطع كاري وظيفه بانك ملت تنها پذيره‌نويسي است كه به صورت عام در اختيار همه مردم قرار مي‌گيرد. همچنين براساس مجوزهاي بانك مركزي و بورس است كه كار پذيره‌نويسي انجام مي‌شود. با اين مجوزها ما هم عمليات پذيره‌نويسي را انجام مي‌دهيم.

وي با تاييد اين‌كه در پذيره‌نويسي به مستندات بانك مركزي اكتفا مي‌شود، مي‌افزايد: مستنداتي كه ما دريافت مي‌كنيم، از مراجع قانوني و طبق ضوابط اعلام شده، است و براساس اين ضوابط علميات پذيره‌نويسي را براي همه بانك‌ها انجام مي‌دهيم.

اين مقام بانك ملت در مورد اين‌كه پذيره‌نويسي خارج از ساعات اداري بوده است يا نه؟ مي‌گويد: قطعا اين گونه نيست. روال عادي كار شروع شده و حدود چهار روز هم طول كشيده است. روال كار عادي بوده و ما تاييديه سازمان بورس را هم داريم كه طبق ضوابط و مقررات كار انجام شده و هيچ گونه مشكلي نداشتيم.

جعفري‌منش تاكيد مي‌كند: اين پذيره‌نويسي كاملا در صحت انجام شده و طبق روال بوده و تاييديه هم از بورس گرفته شده و هيچ مشكلي نداشته است.

به هر حال هر چند سوءاستفاده مالي اخير كه تعدادي از بانك‌هاي بزرگ كشور را درگير خود كرده است به لحاظ رسانه‌اي مي‌تواند خوراك خوبي براي خبرنگاران باشد اما بايد در كنار بررسي موضوع و يافتن مقصران اصلي به جايگاه نظام بانكي و صدمه‌اي كه به آن نيز وارد مي‌شود، توجه كرد. موضوعي كه شايد در بين شايعه‌ها و گمانه‌زني‌ها و اظهار نظرهاي جهت‌دار طرفين به كدر شدن واقعيت‌ها بيانجامد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha