• یکشنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 9006-17487

سي.ان.ان: ايران پيروز ميدان نبرد آمريكا با تروريسم است

سي.ان.ان گزارش داد: تحليل‌گران و مقامات ايراني مي‌گويند 10 سال پس از حملات 11 سپتامبر، جمهوري اسلامي ايران دشمن بلندمدت آمريكا موقعيت خود را به عنوان يك صاحب قدرت غيرقابل ترديد در خاورميانه تثبيت كرده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سي.ان.ان در اين گزارش افزود: بيش‌تر نفوذ نوظهور ايران پس از آن ظاهر شد كه واشنگتن سياست خارجي پس از 11 سپتامبر را لحاظ كرد. يك استراژي كه جنگ معروف به جنگ با تروريسم و حملات عليه عراق و افغانستان، دو همسايه متخاصم با ايران را در دولت بوش به پيش برد. اشغال نظامي آن كشورها در دوران رياست جمهوري باراك اوباما ـ رييس‌جمهور فعلي آمريكا ـ نيز ادامه داشته است.

سي.ان.ان به نقل از يك محقق و نويسنده‌ي مذهبي، افزود: ترديدي نيست كه ايران بزرگ‌ترين ذي‌نفع جنگ با تروريسم بوده است.

سي.ان.ان هم‌چنين به نقل از فرد ديگري كه وي را تحليل‌گر مسائل خاورميانه و عضو موسسه‌ي بين‌المللي صلح كارنگي معرفي كرد، افزود: اقدامات ما و برخي اشتباهات ما پس از 11 سپتامبر واقعا جايگاه ايران در جهان را ترفيع بخشيد.

اين گزارش با ذكر اين‌كه «پيش از سال 2001 واشنگتن ايران را خطرناك اما منزوي مي‌ديد» ادعا كرد ايران تلاش كرده است انقلاب اسلامي را به فراتر از مرزهايش صادر كند اما اين تلاش توسط دو دشمن اين كشور محدود و محصور شده بود.

در غرب ايران، عراق در دوران صدام كشوري بود كه در جنگ خونين هشت ساله در دهه‌ي 80 ميلادي با ايران جنگيده بود و در سمت شرق اين كشور افغانستان دوران طالبان قرار داشت كه ايران را دشمن مي‌دانست.

در يك دوره‌ي زماني دو ساله جنگ‌هاي تحت رهبري آمريكا در عراق و افغانستان دو دشمن منطقه‌يي خطرناك ايران را سرنگون كرد و نفوذ و دامنه دسترسي ايران را به سرعت افزايش داد.

اين تحليل‌گر مسائل خاورميانه گفت: پيش از 11 سپتامبر 2001 دو رژيم در افغانستان و در عراق بود كه وزنه‌هايي در برابر نفوذ ايران بود.

او افزود: نه تنها آن رژيم‌ها خلع شدند بلكه موضوع مهم اين است كه ايران اكنون نفوذ بسيار بيش‌تري هم در عراق و هم در افغانستان دارد.

امروز ايران يكي از شركاي برجسته تجاري عراق است كه سال گذشته صادراتي هفت ميلياردي به اين كشور داشت و به گفته‌ي مقامات ايراني اين رقم در مقايسه با سال 2003 كه حدود 230 ميليون برآورد مي‌شد، پيش از 25 برابر شده است.

ايران روابط اقتصادي با افغانستان را نيز تقويت كرد و در سال جاري پروژه‌هاي تجاري و ساخت و ساز به ارزش بيش از يك ميليارد دلار بنا به گفته‌ي فداحسين مالكي ـ سفير ايران در كابل ـ داشت.

در حالي كه واشنگتن خروج سربازان از افغانستان را آغاز مي‌كند، ايران روابط سياسي با افغانستان را تقويت كرده است. مقامات عالي‌رتبه‌ي ايراني سفرهاي منظمي به كابل دارند.

سي.ان.ان ادامه داد: تهران حامي پر و پا قرص دولت شيعه عراق است. بسياري از رهبران سياسي و مذهبي فعلي عراق در دوران صدام سال‌ها در تبعيد در ايران به سر مي‌بردند.

اما احتمالا نگران‌كننده‌ترين موضوع براي واشنگتن ادعاهاي مبني بر تلاش تهران براي مجهز كردن گروه‌هاي شورشي در منطقه در تلاش براي افزايش خطرات براي حضور آمريكا در منطقه است.

اما يك مقام عالي‌رتبه‌ي ايراني اين اتهامات را رد كرد. اين مقام كه به شرط فاش نشدن نامش با سي.ان.ان صحبت كرد، گفت: منطقي نيست كه ايران به مسلح كردن هر گروهي و يا به حمايت از تروريسم در منطقه بپردازد.

وي افزود: براي ما قابل پذيرش نيست كه مرزهايي ناايمن داشته باشيم. سرمايه‌گذاري‌هاي اقتصادي و رشد منافع تجاري نيازمند آن است كه ايران در منطقه‌اي باشد كه عاري از تروريسم است.

سي.ان.ان ادامه داد: آن‌چه مقامات ايراني درباره‌اش مجادله نمي‌كنند، نفوذ رو به رشد ايران در منطقه است. محمود احمدي‌نژاد ـ رييس‌جمهور ايران ـ در مصاحبه‌ها و در گفت‌وگوهاي علني اغلب ايران را يك ابرقدرت مي‌خواند.

غلامعلي حدادعادل ـ رييس كميسيون فرهنگي مجلس ايران ـ گفته است: امروز ايران به كشوري با نفوذ در منطقه تبديل شده است.

سي.ان.ان ادامه داد: ايران ظاهرا نقش خود به عنوان يك بازيگر حياتي در هرگونه وقايع سياسي، نظامي و اقتصادي در خاورميانه و مناطق اطراف را تحكيم مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha