• شنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9006-12016

فرزين اعلام كرد:/2/ يارانه نقدي مي‌تواند سه برابر شود پيشنهاد افزايش20 درصدي قيمت آب مطرح شد گزارش عملكرد هدفمندي يارانه‌ها به مجلس مي‌رود

دبير ستاد هدفمندي يارانه‌ها با اشاره به تغيير نحوه تخصيص يارانه شير از واحد صنعتي به توليدكننده گفت:‌ پس از اين تغيير واحدهاي صنعتي مطالبات دامداران را به بهانه عدم اختصاص يارانه پرداخت نكردند اما محاسبات ما نشان داد كه از ابتداي سال تا نيمه تير ماه كل يارانه تخصيصي به اين بخش صد ميليارد تومان بوده كه در اختيار وزارت بازرگاني گذاشته شده تا مطالبات دامداران پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا فرزين در ادامه نشست خبري خود با بيان اين كه 250 ميليارد تومان وجوه اداره شده در اختيار سازمان هدفمندي يارانه‌ها قرار گرفته تا به حمايت از دامداران اختصاص يابد گفت: همچنين 160 ميليارد تومان منابع در اختيار بانك كشاورزي قرار گرفته تا با تلفيق منابع خود رقمي معادل540 ميليارد تومان به طرح‌هايي كه در آن‌ها صرفه جويي انرژي در بخش كشاورزي حاصل مي‌شود اختصاص يابد.

فرزين در پاسخ به سوالي درباره صحت موضوع افزايش20 درصدي قيمت آب با توافق وزارت نيرو و وزارت اقتصاد گفت: مدتي پيش وزير نيرو و وزير اقتصاد در جلسه‌اي موضوعات اين حوزه را بررسي كردند.

وي افزود: يكي از مسائلي كه در حوزه آب مشكل نقدينگي ايجاد كرده اين است كه شركت‌هاي آب و فاضلاب نتوانسته‌اند مطالبات خودشان را تامين كنند نكته بعد اين است كه چون قيمت‌گذاري آب در دهك‌ها متفاوت بود به دليل صرفه‌جويي‌هاي صورت گرفته بخشي از درآمد پيش بيني شده ناشي از فروش آب محقق نشده است.

دبير ستاد هدفمندي يارانه‌ها بر اين اساس پيشنهاد شد گزارش اوليه‌اي درباره اصلاح قيمت آب ارائه شود چون در قانون اجازه افزايش 20 درصدي قيمت داده شده است ولي با اين وجود حتي گزارش به ستاد هدفمندي هم نرسيده و تصويب هم نشده است.

سخنگوي كارگروه تحولات اقتصادي درباره اظهارنظر اخير رييس جمهوري مبني بر سه برابر شدن يارانه نقدي گفت: رييس جمهور گفته‌اند يارانه نقدي مي‌تواند سه برابر شود. در حال حاضر متوسط قيمت انرژي در كشور ما بين 30 تا 35 دلار است در حالي كه قيمت هر بشكه نفت صد دلار است، بنابراين اگر بخواهيم طي پنج سال قانون هدفمندي را اجرا كنيم درآمدهاي ناشي از اصلاح قيمت‌ها تا سه برابر افزايش مي‌يابد و براساس آن يارانه نقدي هم مي‌تواند سه برابر شود.

فرزين همچنين با بيان اين‌كه گزارش عملكرد 9 ماهه هدفمندي يارانه‌ها براي ارائه به مجلس آماده شده است گفت: دولت كاملا در چارچوب قانون هدفمندي عمل كرده و محاسبات ما هم نشان مي‌دهد كه30 درصد سهم بخش توليد در سال گذشته اختصاص يافته است.

وي درباره درآمدهاي هدفمندي يارانه‌ها با تاكيد بر اين كه بايد يك سال از اجراي قانون بگذرد تا بتوان گزارش دقيقي از اين موضوع ارائه كرد گفت: دولت در سال گذشته از تنخواه، منابع بودجه و منابع ناشي از اصلاح قيمت‌ها استفاده كرد اما امسال نه تنها از تن‌خواه استفاده نكرده بلكه ماهانه 200 ميليارد تومان اقساط تن‌خواه سال گذشته را نيز تسويه مي‌كند.

معاون اقتصادي وزير اقتصاد با بيان اين كه هم اكنون ماهيانه سه هزار و 300 ميليارد تومان يارانه به خانوارها پرداخت مي شود تاكيد كرد كه بر همين اساس منابع ناشي از هدفمندي را محاسبه كرد چون هزينه‌ و درآمد هدفمندي يكسان است.

او با تاكيد بر اين‌كه يك گام از هدفمندي يارانه‌ها اجرا و دو گام ديگر آن باقي مانده است از اعلام زمان اجراي گام دوم خودداري و خاطرنشان كرد: قانون اعلام كرده كه اين كار بايد در پنج سال صورت گيرد.

وي با بيان اين كه عدد دقيق درآمد ناشي از هدفمندي پس از بررسي‌هاي لازم و حسابرسي به خصوص از شركت‌هاي نفت و نيرو و تاييد سازمان حسابرسي اعلام مي‌شود، افزود: طبيعي است كه بعد از اجراي گام دوم و افزايش قيمت‌ها يارانه نقدي هم افزايش مي‌يابد.

دبير ستاد هدفمندي يارانه‌ها درباره موضوع حذف يارانه افراد مرفه نيز گفت:‌من نمي‌توانم زمان اين اقدام را تعيين كنم البته براي عملياتي كردن آن دو سناريو پيش بيني شد كه يكي موضوع خوشه‌بندي بود كه عملياتي نشد روش ديگر تقسيم‌بندي جغرافيايي بود كه باز به نتيجه رسيديم اين كار ممكن نيست اما مطالعا‌تمان در اين باره ادامه دارد.

فرزين با تاكيد بر اين كه براي ارائه گزارش دقيق از هدفمندي يارانه‌ها بايد يك سال از اجراي آن بگذرد گفت: من معتقدم در برخي جاها اگر مشكلاتي هم هست خيلي به هدفمندي ربطي ندارد. ضمن اين‌كه سهم بخش توليد هم اكنون در حال پرداخت است و قيمت‌هاي تبعيضي و ترجيحي براي بخش توليد اعمال مي‌شود.

وي درباره‌ آخرين وضعيت يارانه ايرانيان خارج از كشور نيز گفت: همچنان در حال بررسي اين موضوع هستيم. چون كسي از خارج از كشور امكان ثبت نام ندارد و اگر هم از داخل كشور براي او ثبت نام شده بايد شناسايي شود. البته ارزيابي‌هاي ما مشخص كرده عدد ايرانيان خارج از كشور كه يارانه نقدي مي‌گيرند به آن ميزاني كه در بعضي مجامع اعلام شد نيست.

دبير ستاد هدفمندي يارانه‌ها در پايان با اشاره به اين كه خوشبختانه پيش بيني‌هاي برخي افراد درباره تورم شديد ناشي از هدفمندي يارانه‌ها محقق نشد گفت: در تير ماه شيب تورم كه از آن به نام تورم نقطه به نقطه ياد مي‌شود كاهش يافت و بعد از اين نيز شاهد كاهش مستمر تورم نقطه به نقطه خواهيم بود.اگرچه بخشي از تورم ناشي از افزايش قيمت جهاني است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha