• چهارشنبه / ۵ مرداد ۱۳۹۰ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 9005-17663.182754
  • خبرنگار : 71049

سفيرعراق در گفت‌وگو با ايسنا: اجازه فعاليت به منافقين و پژاك نمي‌دهيم تعيين مرز زميني يك سال ديگر پايان مي‌يابد رواديد 3ماهه براي بازرگانان ايراني صادرمي‌شود

سفيرعراق در گفت‌وگو با ايسنا:
اجازه فعاليت به منافقين و پژاك نمي‌دهيم
تعيين مرز زميني يك سال ديگر پايان مي‌يابد
رواديد 3ماهه براي بازرگانان ايراني صادرمي‌شود

سفير عراق در تهران گفت: "عراق مصمم است و تصميم قطعي دارد منافقين در عراق نمانند. با خارج شدن نيروهاي آمريكايي شرايط براي ماندن آن‌ها در عراق بسيار سخت خواهد شد."

وي تاكيد كرد: "عراق به هيچ گروه تررويستي اجازه اقدام عليه كشورهاي همسايه و هم‌جوارش را نمي‌دهد."

الشيخ درباره خروج نيروهاي آمريكايي از عراق با بيان اين‌كه تصميم‌گيري در اين‌باره در چند مرحله اتخاذ مي‌شود تصريح كرد كه عموم مردم مايل به باقي ماندن نيروهاي خارجي در عراق نيستند.

محمد مجيد الشيخ ـ سفير عراق در تهران ـ ضمن حضور در ايسنا و بازديد از اين خبرگزاري، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

بعد از سقوط صدام صفحه آميخته به نفرت بر روابط ايران و عراق را ورق زديم

سفير عراق در تهران در پاسخ به اين پرسش كه چشم‌انداز افزايش حجم روابط اقتصادي ايران و عراق در پنج سال گذشته را چگونه مي‌بينيد؟ به نقل از محمدرضا رحيمي ـ معاون اول رييس‌جمهور ـ در سفر اخيرش گفت كه البته وي رقم 30 ميليارد را در فرودگاه بغداد مطرح كرد كه قابل توجه است.

او در عين حال خاطرنشان كرد: روابط دو كشور بعد از سرنگوني رژيم صدام تقريبا از صفر شروع شد و توانستيم صفحه آميخته به نفرتي كه بر روابط دو كشور خيمه زده بود را ورق زنيم و صفحه جديدي را آغاز كنيم و اين به خاطر اراده سياسي بالاترين مقامات و رهبران سياسي دو كشور است. در اين صفحه جديد منافع دو ملت و كشور مدنظر است. دو كشور مشتركات بسياري دارند كه مي‌تواند مورد توجه قرار گيرد. وجود طولاني‌ترين مرز ميان ايران و عراق در بين همسايگان عراق در كنار مشتركات دو كشور مي‌تواند روابط ايران و عراق را از ساير كشورها متمايز كند.

الشيخ افزود: مراحل خوبي را در گسترش روابط گذرانده‌ايم و اميدوارم شاهد پيشرفت و توسعه بيش از پيش باشيم. در حال حاضر ميزان صادرات تركيه به عراق بيش از صادرات ايران به عراق است، بنابراين اميدواريم شاهد روزي باشيم كه شركت‌هاي ايراني بتوانند در بسياري از زمينه‌ها در عراق وارد شوند همان‌طور كه شركت‌هاي خارجي ديگر در عراق وارد شده‌اند.

الان وضعيت امنيت در عراق مناسب است

شركت‌هاي ايراني كمي كند در بازارهاي عراق وارد مي‌شوند

سفير عراق در تهران با تاكيد بر مطلوب بودن وضعيت امنيت در عراق گفت: قبلا شايد بعضي‌ها اوضاع امنيتي را براي حضور نيافتن در عراق بهانه مي‌كردند، اما الان وضعيت امنيت در عراق مناسب است و شركت‌هاي ايراني مي‌توانند رقيب خوبي براي ديگر شركت‌هاي خارجي در عراقي باشند.

وي با اشاره به ديدار معاون اول رييس‌جمهور كشورمان از عراق تصريح كرد: اين ديدار بسيار مهم بود و مي‌تواند افق‌هاي روشني بر روي روابط دو كشور باز كند كه در اين افق‌ها شركت‌هاي ايراني مي‌توانند وارد شوند. هم‌چنين در سفر مذكور شاهد همايش اقتصادي بزرگي با حضور 400 شركت تجاري و بازرگانان در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي از سوي ايران و عراق بوديم كه اميدواريم در آينده شاهد همكاري عملياتي آن‌ها با يكديگر باشيم.

الشيخ تصريح كرد: فكر مي‌كنم شركت‌هاي ايراني كمي كند در بازارهاي عراق وارد مي‌شوند.

او در بيان اين ادعا گفت: اين كه چرا اين مساله وجود دارد را بايد از شركت‌هاي ايراني جويا شد. ما در عراق بسياري از زمينه‌ها را براي ورود شركت‌هاي ايراني آماده كرده‌ايم و نمايشگاه‌هاي بزرگي در بصره، كربلا، اربيل و سليمانيه و ... برگزار كرديم. در كردستان عراق550 دفتر شركت ايراني فعاليت دارند؛ اما در نقاط ديگر عراق چنين فعاليت و حضوري را شاهد نيستيم. هم‌چنين مناقصه‌هاي زيادي در عراق برگزار مي‌شود، اما شركت‌هاي ايراني حضور كمرنگي در آن‌ها دارند كه ما نمي‌دانيم اين كندي دليلش چيست.

لغو رواديد براي زائران زود است

رواديد سه ماهه براي بازرگانان ايراني صادر مي‌شود

اين ديپلمات عراقي گفت: يكي از تسهيلاتي كه عراق مي‌تواند در اختيار بازرگانان ايراني قرار دهد صدور رواديد سه ماهه با حق ورود چندباره به عراق است كه اين مساله از سوي نخست‌وزير عراق مورد تاييد قرار گرفته است.

الشيخ درباره حذف ويزا ميان ايران و عراق گفت: اين كه از طرف عراق لغو رواديد براي زائران ايراني داشته باشيم زود است. به هر حال آمريكايي‌ها هنوز در عراق حضور دارند. هم‌چنين زيرساخت‌هاي اساسي براي استقبال از زائران تكميل نشده و هنوز آمادگي لازم وجود ندارد. اگر صدور رواديد از سوي عراق لغو شود روزانه 20 هزار زائر و حتي بيش‌تر در عراق خواهيم داشت و با زيرساخت‌هاي فعلي قادر به پاسخگويي نخواهيم بود. معتقديم شركت‌هاي ايراني علاوه بر زمينه‌هاي كشاورزي، صنعت و بازرگاني و ... مي‌توانند در زمينه گردشگري و سياحتي و ساخت هتل و خدمات به زائران فعاليت كنند و قسمتي از زيرساخت‌ها در عراق را بازسازي كنند.

سفير عراق در تهران با بيان اين‌كه تسهيل شرايط براي بازرگانان و زائران ايراني به خاطر مسايل قانوني از سوي ايران امكان‌پذير نبوده است، گفت: به عنوان مثال بانك مركزي عراق در پي آن بود تا شرايطي را ايجاد كند كه زائران و بازرگانان ايراني در سفر به عراق از كارت بانك استفاده كنند و تسهيلاتي در اين رابطه ميان بانك‌هاي دو كشور ايجاد شود؛ اما قانون بانكداري ايران به گونه‌اي است كه شرايط سختي براي عراق ايجاد مي‌كند، از اين رو اين كار صورت نگرفت.

خط تالوگ بايد به جاي خود برگردد

70 درصد مرزهاي زميني مجددا ترسيم شده است

اين ديپلمات ارشد عراقي در پاسخ به اين پرسش كه تعيين مرزهاي آبي و خشكي ايران و عراق در چه مرحله‌اي قرار دارد؟ گفت: دولت عراق مايل است مساله مرز آبي ميان ايران و عراق هر چه سريع‌تر حل و فصل شود. كميسيون‌هاي مشترك در اين زمينه بين دو كشور تشكيل شد و جلسات‌شان در حال برگزاري است. با توجه به توافق‌هاي ميان دو كشور خط تالوگ خط مرزي است. متاسفانه بر اثر عوامل طبيعي و جنگ خط تالوگ به سمت عراق حركت كرد و مقداري از خاك عراق كم شده است. در عين حال خط تالوگ بايد به جاي خود برگردد و مرز آبي همان‌طور كه مشكل مرزهاي زميني ميان عراق و ايران حل شد، حل مي‌شود.

الشيخ اضافه كرد: در حال حاضر 70 درصد مرزهاي زميني مجددا ترسيم شده است و مشكل حادي در اين زمينه وجود ندارد و معتقديم درباره مرز آبي هم بايد ابتدا تكليف خط تالوگ مشخص شود.

او در پاسخ به اين پرسش كه بهتر نيست ابتدا لايروبي با همكاري و مساعدت دو كشور انجام شود، چون ممكن است با لايروبي مشكل خط تالوگ هم حل شود و بخشي از خوردگي خاك عراق در اثر عوامل طبيعي يا جنگ اصلاح شود؛ از سويي ممكن بود شرايط فعلي عراق در مرز‌هاي آبي براي ايران روي دهد؟ با يادآوري اين مطلب كه ايران در بخش خود لايروبي را انجام داده است و طرف عراقي هم اين كار را شروع كرده است ادامه داد: بله. ممكن بود اين شرايط براي ايران هم روي دهد، اما در كل معتقديم شرايط بايد به وضعيت ابتدايي خود بازگردد.

وي تاكيد كرد: در مسايل مرزهاي زميني هم ما طبق قراردادهاي ميان دو كشور عمل كرديم و جلو رفتيم و در اين‌باره هم بايد بر همين اساس جلو رويم و فكر نمي‌كنم در اين صورت مشكل خاصي وجود داشته باشد.

كارشناسان معتقدند تا يك سال ديگر مساله تعيين مرزهاي زميني پايان مي‌يابد

تا حل نهايي مساله مرزها دو طرف از حوضچه‌هاي مشترك نفتي استفاده نمي‌كنند

سفير عراق در تهران در پاسخ به اين پرسش كه موضوع حوضچه‌هاي مشترك نفتي در ميله‌گذاري‌ها در تعيين مرزهاي زميني به چه شكل است؟ گفت: در ميله‌گذاري‌ها، حوضچه‌هاي نفتي مشترك مورد توجه قرار گرفته است.

او در پاسخ به اين پرسش كه مذاكرات درباره ميله‌گذاري چه زماني نهايي مي‌شود، اظهار كرد: بيش از دو سال است كه كارشناسان در حال گفت‌وگو بر روي اين مساله هستند و كارشناسان معتقدند تا يك سال ديگر اين مباحث به طول مي‌انجامد.

او در پاسخ به اين پرسش كه در صورت تصميم دو كشور به استفاده از حوضچه‌هاي نفتي مشترك تكليف چيست؟ گفت: بر اساس توافق دو طرف بناست از حوزچه‌هاي نفتي مشترك استفاده نشود تا اين كه مساله مرزهاي زميني حل شود. تفاهم خوبي ميان كميسيون‌ها و كميته‌هاي گفت‌وگو در اين زمينه وجود دارد و به همين دليل شاهد سرعت در كار هستيم.

حالا كه روابط دو كشور بهبود يافته بهتر است به حفظ دوستي‌ها فكر كنيم

سفير عراق در تهران درباره پذيرش مسووليت خسارات جنگ از سوي عراق با بيان اين كه روابط بين دو كشور و بهبود و توسعه آن در اولويت ماست افزود: صدام نمي‌خواست روابط خوبي بين دو كشور برقرار باشد و جنگي به راه انداخت كه بيش از يك ميليون نفر از دو كشور كشته شدند. حفظ روحيه برادري ميان دو كشور مهم‌ترين عاملي است كه مي‌تواند روابط دو كشور را گسترش دهد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه بهتر نيست ضمن توسعه روابط و حفظ دوستي‌ها برخي مسايل ميان دو ملت در رابطه با جنگ تحميلي حل شود؟ تاكيد كرد: ما معتقديم جنگ به سود هيچ يك از دو كشور نبوده است و حالا كه روابط دو كشور بهبود يافته بهتر است به گسترش و توسعه روابط و حفظ دوستي‌ها فكر كنيم.

به خاطر مشكلات در ديگر كشورها مذاكرات انتقال گاز ايران به اروپا به تاخير افتاده است

او در پاسخ به اين پرسش كه مذاكرات انتقال گاز ايران به اروپا از عراق و سوريه و تركيه در چه مرحله‌اي است، تصريح كرد: معتقدم موضوع انتقال گاز به اروپا بسيار مهم است. ايران و عراق خوشبختانه سرعت لازم را در اين‌باره داشتند، اما لوله گاز صرفا در ايران و عراق نيست، در برخي كشورهاي ديگر هم هست. قرار بود اخيرا در ايران اجلاسي در اين زمينه برگزار شود كه به خاطر برخي مشكلات در ديگر كشورها برگزار نشد و اميدواريم مشكلات اين كشورها هر چه سريع‌تر حل شود.

منافقين در عراق جايگاهي ندارند

با خروج آمريكايي‌ها از عراق شرايط براي ماندن منافقين در عراق سخت خواهد شد

الشيخ درباره اقدامات دولت عراق براي اخراج اعضاي گروهك تروريستي منافقين از عراق و اظهار نظر اخير طارق الهاشمي ـ معاون رييس‌جمهور عراق ـ درباره منافقين گفت: اظهارنظر طارق الهاشمي را نشنيدم. با اين حال تصميم اساسي دولت عراق اين است كه منافقين بايد از عراق خارج شوند. حضور اين افراد در عراق نامطلوب است و اين نظر دولت و ملت عراق است. ما اين مساله را به اين افراد و ديگر كشورها و نيز آمريكا و اتحاديه اروپا هم اعلام كرديم و تاكيد كرديم كه دولت و ملت عراق نمي‌خواهند هيچ تشكيلات و سازماني در عراق وجود داشته باشد كه از عراق به عنوان پايگاه جهت انجام عمليات عليه كشورهاي هم‌جوار به ويژه ايران استفاده كند. البته دولت عراق معتقد بود بهتر است كميته سه جانبه‌اي بين عراق، ايران و صليب سرخ تشكيل شود كه اين كميسيون راهكارها براي حل مساله منافقين و اخراج آن‌ها از عراق را بررسي كند. از اتحاديه اروپا نيز خواستيم اين افراد را در بين خودشان توزيع كنند و اسكان دهند.

وي افزود: ما مصمم هستيم و تصميم قطعي داريم كه اين افراد در عراق نمانند؛ چرا كه اين‌ها در عراق جايگاهي ندارند. به ويژه با خارج شدن نيروهاي آمريكايي از عراق شرايط براي ماندن اين افراد در عراق بسيار سخت خواهد شد.

او در پاسخ به اين كه با وجود فراخوان براي پذيرش منافقين در كشورهاي اروپايي و ديگر كشورها هنوز از سوي كشوري در اين باره اعلام آمادگي نشده است؟ گفت: ما به اتحاديه اروپا گفتيم بهتر است خروج اين افراد از عراق قبل از خروج نيروهاي آمريكايي صورت گيرد، چون منافقين در مناطقي ساكن هستند كه متعلق به ملت عراق است و مردم زمين‌هاي‌شان را مي‌خواهند.

به‌زودي كميسيون سه جانبه براي زمينه‌سازي خروج منافقين تشكيل مي‌شود

الشيخ در پاسخ به اين كه در صورت خروج آمريكايي‌ها از عراق و خارج نشدن گروهك تروريستي منافقين چه اتفاقي روي مي‌دهد؟ اظهار كرد: در زمان خودش نسبت به چنين شرايطي تصميم مي‌گيريم، در عين حال به آن‌ها گفته‌ايم نمي‌توانيم از منافقين در برابر اراده ملت دفاع كنيم و به همين خاطر پيشنهاد تشكيل كميسيون سه جانبه را داديم و احتمال دارد در آينده نزديك اين كميسيون تشكيل شود چون مورد موافقت هر سه طرف است.

به هيچ گروه تررويستي اجازه اقدام عليه كشورهاي همسايه داده نمي‌شود

وي درباره برخي اخبار مبني بر واگذاري بخش قابل توجهي از زمين‌ها در كردستان عراق به گروهك تروريستي پژاك تصريح كرد: بر اساس قانون اساسي عراق به هيچ گروه تررويستي مانند منافقين، پژاك و ...، اجازه فعاليت و اقدامي عليه كشورهاي همسايه و هم‌جوار داده نمي‌شود.

وي ادامه داد: بسياري از مسايل و اختلافات از راه‌هاي ديپلماتيك قابل حل است. مسعود بارزاني هم بر اين مساله تاكيد داشت كه موضوعات بين دو كشور از طريق گفت‌وگو حل شود و بعيد مي‌دانم منظور او مبتني بر دادن پايگاه و زمين به گروه‌هاي تروريستي باشد.

عموم مردم عراق تمايلي به ماندن نيروهاي خارجي در عراق ندارند

سفير عراق در تهران در ادامه گفت‌وگويش با ايسنا درباره احتمال تمديد حضور آمريكايي‌ها در عراق با توجه به مذاكراتي كه آمريكا به طور گسترده در اين رابطه آغاز كرده است، خاطرنشان كرد: اين مساله هم براي ملت و دولت عراق و هم كشورهاي هم‌جوار مهم است. معتقديم آن چه به نفع ملت عراق است، توسط دولت عراق تصميم‌گيري مي‌شود. چندي پيش جلسه‌اي بين نخست‌وزير و رييس‌جمهور و ساير فراكسيون‌هاي سياسي فعال در عراق برگزار شد و درباره خروج و يا باقي ماندن آمريكايي‌ها در عراق بحث شد و قرار است در جلسه‌اي ديگر در اين‌باره گفت‌وگو شود و تصميم‌گيري نهايي در اين جلسه صورت گيرد. اين تصميم به دولت و شوراي وزيران منتقل مي‌شود و تصميم‌گيري مي‌شود و پارلمان در نهايت نظر نهايي را اعلام خواهد كرد، به اين معني كه در نهايت ملت عراق در اين‌باره تصميم‌گيري مي‌كنند.

وي خاطرنشان كرد: البته از جزييات تصميم‌گيري خبر ندارم و تصميم‌گيري در چند مرحله اتخاذ مي‌شود. اما عموم مردم مايل به باقي ماندن نيروهاي خارجي در عراق نيستند. در عين حال در تصميم‌گيري در اين زمينه بايد واقعيات را هم در نظر گرفت.

نظر فراكسيون‌هاي سياسي درباره خروج آمريكا از عراق لحاظ مي‌شود

او درباره تهديد گروه صدر به استفاده از نيروي نظامي در صورت خارج نشدن نيروهاي آمريكايي از عراق گفت: اكثر فراكسيون‌ها و تشكيلات سياسي كه در تصميم‌گيري درباره ماندن يا نماندن آمريكايي‌ها در عراق حضور دارند از جمله جيش‌المهدي نظرشان اعمال مي‌شود.

درباره استعفاي معاون رييس‌جمهور عراق نگراني وجود ندارد

الشيخ درباره استعفاي عادل عبدالمهدي يكي از معاونان رييس‌جمهور عراق در دو سه هفته گذشته با بيان اين‌كه بين عادل عبدالمهدي و رييس‌جمهور تفاهم وجود دارد، اظهار كرد: قرار نيست استعفاي وي به بحران تبديل شود. در مجلس اعلا اين تصميم (استعفاي عبدالمهدي) گرفته شده است و نگراني در اين زمينه وجود ندارد. مساله‌اي كه وجود داشت اين بود كه رييس‌جمهور نمي‌خواستند وي را به لحاظ تجربيات و توانمندي‌هاي‌شان از دست بدهند اما به خاطر اصرار عبدالمهدي اين استعفا پذيرفته شد.

شش تفاهم‌نامه در سفر رحيمي به عراق امضا شد

سفير عراق در تهران با اشاره به توافق‌هاي به دست آمده در سفر معاون اول رييس‌جمهور كشورمان به عراق گفت: شش يادداشت تفاهم در زمينه جلوگيري از ماليات مضاعف گمركي بين دو كشور، مسايل فرهنگي، مخابرات، بهداشت و درمان و دارو و آموزش عالي به امضاء رسيد. هم‌چنين در ديداري كه وزير آموزش عالي عراق قرار است از ايران در آينده نزديك داشته باشد تفاهم‌نامه ديگري در اين زمينه بين دو كشور به امضاء مي‌رسد.

افزايش پروازها به فرودگاه نجف در دستور كار است

وي درباره بازگشايي فرودگاه نجف براي تسهيل رفت و آمد زائران ايراني گفت: تصميم گرفته شده به‌زودي تعداد پروازها افزايش يابد كه افزايش پرواز مستقيم به نجف هم در دستور كار است.

سفارت عراق در تهران ويزاي انفرادي صادر مي‌كند

الشيخ درباره صدور ويزاهاي انفرادي از سوي سفارت عراق و تهران با وجود آن كه ايران صدور ويزاي انفرادي را غيرقانوني اعلام كرده است، با بيان اين‌كه تصميم عراق و سفارت عراق بر صدور ويزاي انفرادي است، گفت: تا زماني كه از سوي وزارت خارجه ايران در رابطه با صادر نكردن ويزاي انفرادي نامه‌اي دريافت نكنيم، ويزا صادر مي‌شود. اين در حالي است كه بسياري از مسوولان و شخصيت‌هاي ايراني درخواست صدور ويزاي انفرادي از سفارت عراق دارند. ما نمي‌توانيم مقابل خواست ملت به ويژه در رابطه با زيارت عتبات عاليات بايستيم.

او هم‌چنين در هنگام ديدار از بخش‌هاي مختلف خبري ايسنا گفت: جالب است كه مي‌بينيم جوانان و دختران و زنان در ايسنا و اين خبرگزاري اين‌چنين كار مي‌كنند و خوشحالم با شما آشنا شدم. تصور نمي‌كردم در چنين جاي كوچكي كار چنين بزرگي صورت گيرد و اين دليلي است بر اين كه در اين جاي كوچك آدم‌هاي بزرگ حضور دارند كه فراتر از امكانات مادي موجود چنين كاري را انجام مي‌دهند و اين نشان دهنده توانمندي اين افراد است.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: زهرا اصغري

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha