شركت بوئينگ اعلام كرد كه قصد دارد دو تن از كاركنانش را در اولين ماموريت سرنشيندار فضاپيماي جديد خود به ايستگاه فضايي بينالمللي بفرستد.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين شركت آمريكايي همچنين تاييد كرد كه از موشك اطلس 5 براي آزمايش فضاپيماي CST-100 در سه پرواز آن در سال 2015 استفاده خواهد كرد.
در دو پرتاب آزمايشي اول از يك كپسول بدون سرنشين استفاده شده و در سومين پرتاب، خلبانان آزمايشي اين فضاپيما را به ايستگاه فضايي هدايت خواهند كرد.
اين طرح بر يك برنامه پيشرفت موفق و دسترسي به بودجه كافي بستگي دارد.
بوئينگ يكي از چند شركت همراه ناساست كه به توليد فضاپيماي سرنشيندار خصوصي براي انتقال فضانوردان به مدار پايين زمين ميپردازند.
ايده اصلي اين است كه ناسا و ساير سازمانهاي فضايي جهان به خريداري صندلي در اين فضاپيماها براي سفر به ايستگاه بينالمللي و ساير مقاصد كه ممكن است روزي شامل هتلها و آزمايشگاههاي خصوصي فضايي باشند، بپردازند.
ماه گذشته ناسا برنامه 30 ساله شاتلهاي خود را براي هميشه خاتمه داد كه تا حدي به هزينه بالاي آنها مرتبط بود.
اين سازمان بر اين باور است كه با انتقال مسؤوليتهاي اجرايي به بخش خصوصي، هزينه سفر به مدار پايين زمين تا حد زيادي كاهش خواهد يافت.
اين سازمان به شركت بوئينگ در ساخت فضاپيماي CST-100 كمك مالي كرده است. طراحي مخروطي اين خودرو آن را قادر به حمل تا هفت فضانورد ساخته است.
انتخاب موشك اطلس 5 براي پرتاب CST-100 مسأله عجيبي نيست چرا كه تا كنون توانسته 27 پرواز را با صد درصد موفقيت انجام دهد.
مسؤولان شركت بوئينگ، دليل انتخاب موشك اطلس 5 را تنها، ركود بالاي آن خواندهاند.
سال 2015 سال پر پروازي براي اطلس 5 خواهد بود. در اولين پرواز، CST-100 به مدار منتقل شده، در دومين پرواز، اين فضاپيما تا نيمه مسير به سمت فضا رفته و سپس به تمرين سقوط ميپردازد.
در اين شيوه، فضاپيما در نيمه راه پرواز، از موشك خود را جدا كرده، بطوري كه انگار مشكلي در موشك وجود دارد.
در صورتي كه اين پروازها با موفقيت پيش برود، ماموريت سوم به همراه خلبانهاي بوئينگ به سوي ايستگاه فضايي پرواز خواهند كرد. از اين زمان به بعد است كه CST-100 براي سرويس تجاري فضايي از سال 2016 آماده خواهد بود.
انتهاي پيام
نظرات