• شنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۰ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 9005-05069

*سفر از تهران تا اصفهان در 90 دقيقه* آغاز عمليات روسازي راه‌آهن سريع‌السير اصفهان- قم- تهران در صورت ابلاغ رييس جمهوري

*سفر از تهران تا اصفهان در 90 دقيقه*
آغاز عمليات روسازي راه‌آهن سريع‌السير اصفهان- قم- تهران در صورت ابلاغ رييس جمهوري
در صورت ابلاغ رييس جمهوري، عمليات اجرايي روسازي راه‌آهن سريع‌السير اصفهان- قم- تهران طي هفته جاري آغاز مي‌شود. به گزارش خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يك كنسرسيوم بخش خصوصي متشكل از شركت‌هاي داخلي و خارجي براي انجام عمليات روسازي مسير قطار سريع‌السير اصفهان، قم، تهران اعلام آمادگي كرده است. در اين راستا، اين شركت تابستان سال گذشته اولين درخواست ورود قطارهاي سريع‌السير را اعلام كرده و در اوايل سال جاري تفاهم‌نامه‌اي با وزارت راه و شهرسازي و شركت ساخت و توسعه‌ي زيربناهاي حمل و نقل كشور، تهيه شده است. دكتر محمدعلي بابرشمس - نماينده اين كنسرسيوم بخش خصوصي - به حمايت‌هاي وزير راه و شهرسازي براي اجراي اين پروژه اشاره و اضافه كرد: مطالعات اوليه‌ي اين طرح را انجام داده و تا مرحله‌اي پيش رفتيم، اما زيرسازي انجام شده توسط پيمانكاران از نظر ما در برخي مناطق با مشكل مواجه است. وي دولتي‌بودن پروژه را از مشكلات آن اعلام و اظهار كرد: دولت براي اجراي اين پروژه به دانش و سرمايه نياز دارد و در اين راستا بخش خصوصي بايد وارد شود. نماينده‌ي اين كنسرسيوم بخش خصوصي با اشاره به اين‌كه براي ساخت و راه‌اندازي اين پروژه كه در دوخط اجرا مي‌شود با روش BOT اقدام مي‌كنيم، تصريح كرد: بنابه برنامه‌ي در نظر گرفته شده قرار شده اين پروژه طي چهار سال به بهره‌برداري برسد و نظر ما اين است كه پروژه را 8 سال ضمانت كنيم. بابر شمس به برنامه در نظر گرفته شده براي ورود چندين واگن پرسرعت به كشور اشاره و خاطرنشان كرد: با هدف اشتغال و انتقال دانش فني، توليد اين واگن‌ها را با وزارت راه و شهرسازي مطرح كرده و به دنبال تاسيس آموزشگاه علمي هستيم. وي به صرفه‌جويي در مصرف انرژي با راه‌اندازي قطارهاي سريع‌السير در مسير اصفهان- قم - تهران اشاره و اضافه كرد: براي تامين انرژي واگن‌هاي سريع‌السير در اين مسير از گاز و هم‌چنين تركيب گاز و انرژي خورشيدي استفاده مي‌كنيم. بابرشمس با اشاره به اين‌كه پس از ابلاغ رييس‌جمهوري و به نتيجه رسيدن مذاكرات پروژه‌ي قطار سريع‌السير اصفهان- قم - تهران را آغاز مي‌كنيم، اظهار كرد: اين پروژه براي سرعت بهينه‌ي 300 كيلومتر در ساعت طراحي شده است. نماينده كنسرسيوم بخش خصوصي به كاهش زمان سفر از اصفهان به تهران اشاره و اظهار كرد: با اجراي اين پروژه زمان سفر از اصفهان به تهران به يك ساعت و نيم كاهش مي‌يابد و با توجه به اين‌كه دولت به دنبال تمركز‌زدايي از تهران است، امكان كاهش جمعيت تهران و انتقال آن به شهرهاي قم و اصفهان ميسر مي‌شود. وي با اشاره به صرفه‌جويي در مصرف بنزين و گازوئيل با راه‌اندازي اين قطار سريع‌السير گفت: برآورد ما براي اجراي اين پروژه، 8.4 ميليارد يورو معادل 120 هزار ميليارد ريال است. نماينده اين كنسرسيوم بخش خصوصي با بيان اين‌كه همزمان با اجراي پروژه انتقال دانش فني به كشور را خواهيم داشت، تصريح كرد: اگرچه زيرسازي اين مسير توسط دو شركت پيمانكاري انجام شده است، اما مجددا مطالعاتي را درباره‌ي مسير و مكانيك خاك انجام داده و در مناطقي كه مشكل وجود داشته باشد، اقدام به انجام اصلاحات مي‌كنيم. بابرشمس با اشاره به اين‌كه وزارت راه و شركت سيسترا انجام عمليات زيرسازي را تاييد نكرده‌اند، گفت: قصد داريم انجام عمليات را از صفر شروع كنيم. وي با اشاره به اين‌كه پيش‌بيني ما از قيمت بليت در اين مسير در چهار سال آينده حدود 60 هزار تومان است، گفت: طي 60 سال اخير، بخش ريلي در كشورمان از فقدان زيرساخت مناسب رنج برده است. بابرشمس در ادامه با بيان اين‌كه با اجراي اين پروژه قصد داريم، جنوب غرب را به شمال شرق متصل كنيم، تصريح كرد: بنا شده اجراي اين پروژه روز نهم مرداد‌ماه در كميسيون امور زيربنايي مورد بررسي قرار گيرد. وي افزود: پس از ورود به اين پروژه به پروژه‌ي اتصال اصفهان - خوزستان وارد مي‌شويم. نماينده اين كنسرسيوم بخش خصوصي با تاكيد بر اين‌كه در مسير اصفهان - تهران كار را با چهار قطار كه هريك 6 تا 8 واگن خواهند داشت، آغاز مي‌كنيم، تصريح كرد: در صورت ابلاغ رييس جمهوري عمليات اجرايي پروژه طي هفته‌ي جاري آغاز مي‌شود و برآورد ما از مدت زمان بازگشت اصل و سود سرمايه 71 سال است. شمس ادامه داد: به دليل اين‌كه اين پروژه از تكنولوژي‌هاي برتر است، پيشنهاد داده‌ايم كه يك هيات حسابرس كه مورد تاييد وزارت راه و شهرسازي و كنسرسيوم باشد انتخاب، و هزينه‌هاي صورت گرفته طي انجام پروژه به عنوان سند معتبر ثبت شود. به گزارش ايسنا، عمليات زيرسازي اين مسير توسط دو شركت هراز‌راه و مترا از سال 86 آغاز شده است و به گفته‌ي مشاوران اين دو شركت عمليات اجرايي با توجه به آيين‌نامه‌اي كه مشاور خارجي (سيسترا) در اختيار قرار داده است، انجام مي‌شود. مشاوران اين پروژه مهم‌ترين مشكل در راستاي عمليات زيرسازي را آزاد‌سازي زمين‌ها مطرح و اظهار كردند حدود 200 ميليارد تومان براي اجراي عمليات زيرسازي توسط دولت اختصاص داده شده كه تاكنون 80 درصد آن پرداخت شده است. مشاوران اين دو شركت اعلام كردند كه شركت سيسترا بر اين پروژه نظارت كرده و دليل قرار‌داد با اين شركت صدور تاييده بوده است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha