• جمعه / ۲۴ تیر ۱۳۹۰ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 9004-14998
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

در مراسم افتتاح نخستين مدرسه شيمي زنجان؛ رييس انجمن فيزيك ايران: روند غيرطبيعي گرم شدن زمين، اكوسيستم جهاني را تهديد مي‌كند

رييس انجمن فيزيك ايران، روند گرم شدن زمين را غيرطبيعي دانست و گفت: اين روند، اكوسيستم‌هاي جهاني را تهديد مي‌كند.

به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران در زنجان، يوسف ثبوتي در مراسم افتتاح نخستين مدرسه شيمي در استان زنجان، با بيان اين كه زمين از نيمه دوم قرن بيستم با روندي غيرعادي در حال گرم شدن است، افزود: دليل عمده وجود چنين فرايندي، توسعه روزافزون صنعت، جمعيت و استفاده از سوخت‌هاي فسيلي بطور چشم‌گير است.

وي، مصرف روزافزون سوخت‌هاي فسيلي را موجب افزايش گازهاي گلخانه‌اي، بخصوص دي‌اكسيد كربن دانست و يادآور شد: دي‌اكسيد كربن با حضور در اتمسفر، مانع خروج تشعشعات نور خورشيد از زمين شده و در نهايت زمينه گرم شدن بيش از حد زمين را فراهم مي‌كند.

ثبوتي، گرم شدن زمين را موجب افزايش حجم آب و در نهايت بالا آمدن آن دانست و اظهار كرد: بالا آمدن آب در برخي مناطق پست همچون بنگلادش موجب نابود شدن شرايط زندگي در آن منطقه شده و زمينه مهاجرت حجم انبوهي از جمعيت به ساير نقاط را ايجاد مي‌كند.

رييس انجمن فيزيك ايران با بيان اين كه راهكارهاي پيشگيري و مقابله با اين روند مشخص است، در عين حال گفت: هزينه‌هاي كلاني كه حذف سوخت‌هاي فسيلي و جايگزين كردن سوخت‌هاي نوين، خارج كردن دي‌اكسيد کربن از جو زمين و كاهش استفاده از صنعت و رشد روزافزون جمعيت در زندگي مردم دارد، مانع استفاده از اين راه‌كارها مي‌شود.

وي كه در مراسم آغاز به كار مدرسه شيمي در استان زنجان سخن مي‌گفت، هدف از راه‌اندازي اين مدرسه را آشنايي با دستاوردهاي جديد شيمي خارج از روال دانشگاهي دانست و خاطرنشان كرد: در كنار اين موضوع مي‌توان در اين مدارس بدون نياز به تشريفات خاصي دستاوردها و يافته‌هاي شيمي را به‌صورت مستقيم وارد كتب درسي كرد.

ثبوتي، شيمي را از جمله علومي دانست كه كاربرد بسياري در زندگي روزمره مردم دارد و افزود: فارغ‌التحصيلان اين رشته بر خلاف ساير رشته‌ها از بازار كار خوبي برخوردارند.

در ادامه اين مراسم، رييس دانشكده شيمي دانشگاه علوم‌پايه زنجان نيز با بيان اين که اين دانشكده داراي 13 سال سابقه فعاليت است، اظهار كرد: در حال حاضر مسؤولان اين دانشكده در تلاش براي جذب ساير گرايش‌هاي شيمي در زمينه نانو، محيط زيست و پليمر هستند تا بدين طريق بتوان دانشگاه علوم‌پايه را در رديف دانشگاه‌هاي مطرح كشور در رشته‌هاي تحصيلات تكميلي قرار داد.

فوآد كاظمي، با اشاره به اين كه هم‌اکنون 179 دانشجو در مقطع كارشناسي ‌ارشد و 37 دانشجو در مقطع دكتري در اين دانشكده مشغول به تحصيل‌اند، گفت: در اين دانشكده چهار گرايش شيمي آلي، تجزيه، فيزيك و معدني در حال تدريس است كه بر اساس پيگيري‌هاي صورت گرفته، از مهرماه سال‌جاري گرايش پليمر نيز در اين دانشكده تدريس خواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha