آمار توليد تيبا را بايد باور كرد يا اظهارات مديرعامل سايپا را؟ !
سايپا از برنامه توليد تيبا عقب نيست. اين جمله را مديرعامل سايپا گفته است، وقتي كه از او در مورد تيراژ توليد خودرو ملي سايپا پرسيدند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ظاهرا توليد خودرو تيبا كه قرار است نخستين خودرو ملي ارزان قيمت سايپا باشد، با مشكلاتي روبهروست. اينها را آمار رسمي وزارت صنايع و معادن ميگويد.
برخي كارشناسان ميگويند كه اين مشكلات در خط توليد و تامين قطعه است. البته اين اظهارنظر رسما از طرف مدير عامل سايپا رد شده است.
نعمتالله پوستين دوز با تاكيد بر اين كه قصد ندارد پاسخ برخي از افراد و سازمانها را بدهد، گفت: "ما از برنامه توليد تيبا عقب نيستيم."
اين اظهارنظر ممكن است صريح به نظر آيد، اما پوستيندوز تلويحا مشكل تامين قطعه تيبا را هم پذيرفته و گفته "بالاخره هر خودرويي ممكن است در يك مقطع زماني دچار كمبود قطعه شود، ولي حرفهاي صحيح را از ما بشنويد."
به گزارش ايسنا، طبق برنامهريزيهاي انجام شده، قرار بود سايپا در سال جاري حدود 70 هزار دستگاه خودرو تيبا توليد كند. يعني بايد در دو ماه نخست امسال بايد شش هزار و 500 دستگاه تيبا توليد ميكرد، اما آمار نشان ميدهد كه تنها سه هزار و 210 دستگاه تيبا در اين مدت توليد شده است و اين يعني تحقق كمتر از 50 درصد برنامه توليد!
قبلا هم يك بار در پي تاخيري كه در تحويل تيباهاي پيشفروش شده پيش آمده بود، صداي مشتري هاي اين خودرو درآمده بود.
سايپا دو سال قبل يعني در سال 1388 حدود 12 هزار دستگاه از اين خودرو را به عنوان اولين خودرو ملي خودش در سه مرحله پيش فروش كرد. قرار بود حدود 8 هزار دستگاه (دو سري 4 هزار دستگاهي) از آن پاييز و زمستان همان سال و چهار هزار دستگاه نيز در بهار سال 1389 تحويل مشتريان شود، اما تاخيرها در تحويل اين خودرو به حدي باعث نارضايتي شد كه حتي مجيد هدايت، رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران را مجبور به عذرخواهي از مردم كرد.
قيمت اين خودرو كه 80 درصد آن توليد داخل است 10 ميليون تومان و در صورت نصب تجهيزات اضافي 11 ميليون و 700 هزار تومان است.
هرچند بعيد نيست كه قطعهسازان تحت تاثير مشكلات اقتصادي دچار خلف وعده در تامين قطعات تيبا شده باشند، اما اين احتمال هم وجود دارد كه سايپا در تامين مالي قطعهسازان تيبا كمكاري كرده باشد. به هر حال هر مشكلي هم كه وجود داشته باشد، سايپا بايد در اين زمينه شفاف سازي كند؛ يا اين كه اگر واقعا مشكلي وجود ندارد، بايد اميدوار بود كه روند رو به رشد توليد اين خودرو لااقل در ماههاي بعد در آمار توليد وزارت صنايع ومعادن قابل مشاهده باشد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات