• جمعه / ۱۰ تیر ۱۳۹۰ / ۱۳:۱۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 9004-04221
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

درمان ژنتيکي با ساخت دي‌ان‌اي‌ مصنوعي

درمان ژنتيکي با ساخت دي‌ان‌اي‌ مصنوعي

پژوهشگران دانشگاه کرنل در حال استفاده از DNA سنتز شده براي ساخت نانوذراتي به نام DNAزوم‌ها هستند که مي‌توانند در دارو رساني و درمان ژنتيکي به درون سلول‌ها استفاده شوند.

به گزارش سرويس فناوري ايسنا، دان لوئو، يكي از اين پژوهشگران گفت: DNAزوم‌ها مي‌توانند چندين دارو و نيز مولکول‌هاي RNA را که براي بلوکه کردن جلوه ژن‌ها طراحي شده‌اند، حمل کنند و بهبود خوبي نسبت به ساير سيستم‌هاي تحويل مانند ليپوزوم‌ها(بارپيچ‌هاي ريزي از مولکول‌هاي فسفوليپيد که غشاي مولکولي را تشکيل مي‌دهند) يا نانوذرات پليمري ايجاد کنند. همچنين به گفته اين پژوهشگران، بعضي از ساير سيستم‌هاي تحويل مي‌توانند براي سلول‌ها سمي باشند.

DNAزوم‌ها از زنجيره‌هاي کوتاهي از DNA سنتزي شروع مي‌شوند. اين زنجيرها طوري طراحي مي‌شوند که مكمل قسمتي از طول‌شان باشند، بطوري كه بتوانند به شکل ميکروسکوپي Y- شکل متصل شوند. يک مولکول ليپيد ضميمه مي‌شود و رنگينه‌هاي فلورسانت نيز مي‌توانند براي ردگيري ضميمه شوند. داروها يا RNA به طور شيميايي به واحد Y- شکل پيوند مي‌خورند و سپس واحدهاي بسياري به شکل يک کره آرايش مي‌يابند در اندازه تقريبي يک ويروس، که مي‌تواند وارد سلول‌ها شده و محموله‌اش را آزاد کند.

گروه پژوهشي لوئو زنجيره‌هاي کوتاهي از DNA سنتزي خلق مي‌کند که به گونه‌اي طراحي شده‌اند که فقط به قسمتي از طول‌شان ضميمه مي‌شوند تا بتوانند به هم وصل شده و شکل‌هايي مانند X، T، يا Y بسازند.

DNAزوم‌ها از واحدهاي Y- شکلي آرايش مي‌يابند که هر يك از سه لايه DNA تشکيل شده‌اند. يک مولکول ليپيد به دم Y ضميمه مي‌شود و داروهايي که قرار است تحويل داده شوند با بازوهاي Y پيوند شيميايي برقرار مي‌کنند. هنگامي که هدف بلوکه کردن جلوه ژن‌ها با مولکول‌هاي RAN ) siRAN مزاحم کوچک) باشد، DNA سنتزشده مي‌تواند با بخش مكمل RNA بگونه‌اي طراحي شود که RNA پيوند ضعيفي با آن برقرار کند.

به گفته اين پژوهشگران، تحويل siRAN براي ساير سيستم‌هاي دارو رساني يک چالش بوده است.

اين ترکيب DNA در محلول آب (که به مولکول‌هاي آب جذب مي‌شود) و چربي‌ها (که از آب دفع مي‌شوند) باعث مي‌شود که واحد‌هاي Y به صورت کره‌هايي با قطر 100 تا 5000 نانومتر خودآرا شوند که از چندين لايه DNA، چربي و محموله پر شده‌اند.

اين پژوهشگران جزئيات نتايج كار تحقيقاتي خود را در مجله Small منتشر كرده‌اند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha