• یکشنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9003-13487
  • خبرنگار : 71132

/تصويب فوريت ادغام ميراث فرهنگي دروزارت ارشاد/ مخالفان:براي برخورد با يك فرد، نبايد يك تشكيلات را جراحي كرد موافقان:ميراث فرهنگي ازماموريت خود منحرف شده است

/تصويب فوريت ادغام ميراث فرهنگي دروزارت ارشاد/ 
مخالفان:براي برخورد با يك فرد، نبايد يك تشكيلات را جراحي كرد 
موافقان:ميراث فرهنگي ازماموريت خود منحرف شده است

در پي بررسي دو فوريت طرح ادغام سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نمايندگان موافق و مخالف در اين رابطه صحبت كردند كه نهايتا يك فوريت اين طرح به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهرداد لاهوتي نماينده مردم لنگرود در مجلس شوراي اسلامي به عنوان يكي از طراحان دو فوريت اين طرح، خاطر نشان كرد: كشور ما جزو 10 كشور برتر دنيا از نظر جاذبه‌هاي گردشگري و آثار تاريخي است اما متاسفانه نمونه‌هايي از آثار تاريخي و فرهنگي ما در موزه‌هاي كشورهاي ديگر به نمايش گذاشته شده است.

وي اضافه كرد: سازمان ميراث فرهنگي سال‌ها زير نظر رياست جمهوري و به عنوان يكي از معاونت‌ها بوده اما آيا اين سازمان واقعا عملكرد مطلوبي داشته است؟

نماينده مردم لنگرود در مجلس شوراي اسلامي، اضافه كرد: اگر در اين حوزه سرمايه‌گذاري هم صورت گرفته باشد به گذشته اين سازمان مربوط است، اين در حالي است كه مطمئن‌ترين سرمايه‌گذاري در كشور در بخش گردشگري است، همچنين سرمايه‌گذاران نيازمند امنيت و اطمينان در اين رابطه هستند، شما نمايندگان دسترسي به رياست اين سازمان نداريد پس مي‌توانيد بفهميد كه سرمايه‌گذاران چطور به اين سازمان دسترسي پيدا خواهند كرد.

لاهوتي در پايان از نمايندگان خواست تا با تصويب دو فوريت اين طرح سازمان ميراث فرهنگي را با همين شكل زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار دهند.

علي‌اصغر يوسف‌نژاد كه به عنوان اولين مخالف دو فوريت اين طرح سخن مي‌گفت در اين رابطه، اظهار كرد: سازمان ميراث فرهنگي يك سازمان فرابخشي است و به همين دليل به عنوان معاونت رياست جمهوري مطرح است؛ اما با تبديل اين سازمان و بردن آن زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي وضع از اين بدتر مي‌شود، سرمايه‌گذاري‌ها از بين مي‌رود و پراكندگي ايجاد مي‌شود.

سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي، با طرح اين سوال كه سازمان ميراث فرهنگي چه سنخيتي با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دارد، يادآور شد: اين وزارتخانه در كارهاي خودش مانده حالا ما چطور مي‌توانيم بگوييم كه اين سازمان زير نظر اين وزارتخانه برود؟! در اين صورت باعث از بين بردن تجربيات و تنزل سطح اين سازمان در داخل و خارج از كشور خواهيم شد.

نماينده مردم ساري در مجلس شوراي اسلامي، از نمايندگان خواست تا با راي ندادن به فوريت اين طرح اجازه دهند تا كار كارشناسي بيشتري در كميسيون مربوطه در اين رابطه صورت گيرد.

محمدياري نماينده مردم تالش در مجلس شوراي اسلامي كه به عنوان موافق اين طرح سخن مي‌گفت با تاكيد بر لزوم پاسخگو بودن سازمان ميراث فرهنگي به مسائل مربوطه اين سازمان، گفت: ادغام سازمان ميراث فرهنگي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي وزير مربوطه را نسبت به تعاملات در حوزه فرهنگي پاسخگو مي‌كند، ضمن اينكه امور وزارتخانه در مسير اصلاح قرار مي‌گيرد.

وي ادامه داد: درآمد اول بسياري از كشورها از صنعت توريسم است در حاليكه ما به دليل بي‌برنامه‌گي از اين درآمد محروم هستيم.

نماينده مردم تالش در مجلس شوراي اسلامي در پايان، خاطر نشان كرد: متاسفانه ما نتوانسته‌ايم بخوبي از ميراث فرهنگي كشور پاسداري كنيم و به همين علت بسياري از ميراث فرهنگي ما به تاراج رفته است.

عيسي جعفري مخالف ديگر دو فوريت اين طرح، اظهار كرد: به نظر مي‌رسد پيشنهاددهندگان اين ادغام در اصل بخاطر برخي عزل و نصب‌ها اين پيشنهاد را دادند كه منطقي نيست براي برخورد با يك فرد يك تشكيلات را كه مي‌تواند اثربخشي خوبي در كشور داشته باشد عمل جراحي كنيم.

نماينده مردم بهار و كبودرآهنگ در مجلس شوراي اسلامي، ضمن گله‌مندي از برخي اقدامات وزارت ارشاد، اظهار كرد: در اين صورت ما يك سازمان عريض و طويل را به اين وزارت اضافه مي‌كنيم و از آن مي‌خواهيم اين وظايف سنگين را نيز به نحو احسن انجام دهد.

جعفري با بيان اينكه حذف سازمان ميراث فرهنگي از عضويت در هيات دولت و تنزل آن از معاونت رياست جمهوري باعث از بين بردن جايگاه اين سازمان در خارج از كشور خواهد شد، اظهار كرد: اين تنزل جايگاه باعث ركود جدي در فعاليت‌هاي فرابخشي اين سازمان مي‌شود.

وي اظهار كرد: چه مسئله و خسارت فوري و فوتي پيش آمده كه با طرح اين دو فوريت ما مشكل جديدي را به مشكلاتي كه در اكنون در بحث ادغام‌ها وجود دارد اضافه مي‌كنيم.

نورالله حيدري دستنايي به عنوان ديگر موافق دو فوريت طرح ادغام سازمان ميراث فرهنگي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اظهار كرد: اينكه مي‌گويند با اين مصوبه جايگاه ميراث فرهنگي را تنزل مي‌دهيم درست نيست بلكه ما اين ادغام سازمان و وزارتخانه جديدي پديد مي‌آوريم كه به ارتقاء اين سازمان خواهد انجاميد.

نماينده مردم اردل و فارسان در مجلس شوراي اسلامي، اظهار كرد: سوال من از مخالفان اين طرح اين است كه آيا اين سازمان را بويژه در سنوات اخير موفق ديده‌ايد كه نگران هستيد شرايط موجود‌ آن درهم بريزد؟

وي ادامه داد: در حال حاضر ميراث فرهنگي كشور ما در جايگاهي نيست كه بايد باشد، همچنين به وضوح مشخص است كه اين سازمان از ماموريت خود منحرف شده است.

حيدري ادامه داد: با توجه به كارنامه سياه ليدر يك گروه خاص و عوامل وابسته آن، آيا ما مسوول نيستيم كه اين طرح را به فوريت بررسي كنيم؟ چرا اين همه حيف و ميل در اين سازمان بوجود مي‌آيد و انحراف از مسووليت‌ها وجود دارد؟

نماينده مردم اردل و فارسان در مجلس شوراي اسلامي، خاطر نشان كرد: ما در پيشگاه خداوند مسوول هستيم؛ در حال حاضر ما اجازه طرح سوال از رييس‌جمهور را نداريم و به هيچ تذكري پاسخ داده نمي‌شود پس اين نهايت كاري است كه ما مي‌توانيم انجام دهيم.

وي در پايان صحبت‌هايش اظهار كرد: خداوند شاهد است كه من چندين بار گفته‌ام اگر اين سازمان به ماموريتش عمل كند در كنار اين سازمان هستيم اما چه كنيم كه اين سازمان پاسخگو نيست؛ لذا تصويب اين طرح به فوريت و در جهت خدمت به صنايع دستي كشور خواهد بود.

در هنگام بررسي دو فوريت اين طرح، بهروز جعفري در تذكري آيين‌نامه‌اي، گفت: البته كه ميراث فرهنگي بايد پاسخگو باشد و ما به اين موضوع احترام مي‌گذاريم اما طرح‌هاي دو فوريتي داراي شرايطي است.

اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، گفت: اكنون چه خسارت هنگفتي به كشور وارد شده كه اين دو فوريت بايد مطرح شود؟ اگر همكاران اجازه دهند دو فوريت اين طرح از دستور خارج شود و طرح به صورت عادي در مجلس مورد رسيدگي قرار گيرد.

باهنر كه رياست جلسه را برعهده داشت در اين باره، گفت: شما در قالب تذكر به عنوان مخالف صحبت كرديد در حاليكه موافقان و مخالفان همين حرف‌ها را مي‌گويند.

به گزارش ايسنا، در پايان سخنان موافقان و مخالفان اين طرح دو فوريت طرح ادغام سازمان ميراث فرهنگي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به راي گذاشته شد كه به تصويب نرسيد و نمايندگان با يك فوريت اين طرح موافقت كردند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha