مدارس تيزهوشان، دغدغه اصلي خانوادههاي شيرازي؛ ركوردزني برخي از مدارس شيراز در آزمون استعدادهاي درخشان
چند سالي است كه قبول شدن در آزمون ورودي مدارس تيزهوشان به دغدغه اصلي خانواده و رقابت نفسگير دانشآموزان تبديل شده و اين كه خانوادهها و همه دانشآموزان سعي ميكنند در اين رقابت استرسزا شركت كنند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه فارس، همواره ميشنويم كه جوانان ايراني هوش بالايي دارند و موفقيت آنان در آزمونها و المپيادهاي علمي دنيا، دليلي بر اين تيزهوشي شمرده ميشود اما امروز شركت در آزمون تيزهوشان و پذيرفته شدن در مدرسه تيزهوشان به دغدغهاي جدي براي خانواده دانشآموزان كلاس پنجم ابتدايي تبديل شده است.
اينكه دانشآموزان ياد شده واقعا تيزهوشان هستند؟ يا به اجبار و زور خانواده گام در مسير استعدادهاي درخشان مينهند، موضوعي است كه نيازمند واكاوي بيشتر است.
امروز افكار عمومي با اين سؤال روبرو است كه تيزهوشان در آينده چه جايگاهي دارند؟ و يا اينكه نخبگان امروز كشور در گذشته در كدام مدرسه تيزهوشان درس خواندهاند؟ و اصولاً تيزهوشي با كدام معيارهاي روانشناسي و جامعه شناختي تعريف ميشود.
به گزارش ايسنا، پنج هفته پيش در حالي اسامي دانشآموزان موفق در آزمون مرحله اول تيزهوشان استان فارس منتشر شد كه تعدادي از مدارس دولتي و غيرانتفاعي شهر شيراز موفق به كسب رتبههاي نمونه شدند و البته اعلام اين خبر بر استرس خانوادهها و دانشآموزاني كه قرار است در آينده وارد اين رقابت شوند، افزود.
«مصطفي قاسمي» كارشناس مسئول استعدادهاي درخشان اداره كل آموزش و پرورش استان فارس در گفتوگو با خبرنگار ايسنا افزود: از مجموع 8 هزار نفر دانشآموز كلاس پنجم ابتدايي كه در آزمون تيزهوشان امسال شركت كردهاند، بيش از يكهزار و 100 نفر در 15 مركز استعدادهاي درخشان استان فارس پذيرفته ميشوند.
وي ادامه داد: اين مراكز در شهرهاي شيراز، لارستان، مرودشت، داراب و آباده و يكي هم در شيراز ويژه عشاير مستقر هستند.
قاسمي با بيان اين كه هيچ تعريف مطلق و كاملي كه مورد تأييد همگان باشد، در مورد تيزهوشان وجود ندارد، ادامه داد: افراد تيزهوش و با استعداد كساني هستند كه به تشخيص متخصصان روانشناس و روان سنج، داراي توانائيهاي برجسته بوده و قادر به انجام امور در سطحي عالي باشند.
وي گفت: افراد تيزهوش در هوش كلي برجستهاند يعني عملكرد آنان در كليه امور از متوسط همسنانشان بيشتر است.
به گفته قاسمي، افراد برخوردار از عملكرد بالا شامل كساني هستند كه در هريك از زمينههاي توانائي ذهني عمومي، استعداد تحصيلي خاص، تفكر سازنده و خلاق، توانائي رهبري، هنرهاي نمايشي و ديداري، توانايي رواني و حركتي داراي موفقيتي مشهود يا بالقوه باشند.
كارشناس مسئول استعدادهاي درخشان اداره كل آموزش و پرورش استان فارس معتقد است فقط موفقيت در آزمون ملاك تيزهوشي نيست؛ زيرا اين نوع افراد ملاكهاي متعددي دارند و اين تواناييها به وسيله آزمونهاي ميزان شده هوش توسط متخصص سنجيده ميشود.
وي افزود: استعدادهاي درسي ويژه توسط آزمونهاي پيشرفت تحصيلي اندازه گرفته ميشود و با توجه به امكانات و شيوههاي متداول و قابل دسترسي هم اكنون آزمونها يكي از روشهاست.
قاسمي داشتن استعدادهاي بالقوه و آمادگي بيشتر آنان در اين زمينه از طريق مطالعه قبل از آزمون را از دلائل موفقيت در اين آزمون دانست و گفت: وجود امكانات و تجهيزات بيشتر در مدارس استعدادهاي درخشان، خانواده دانشآموزان را ترغيب ميكند كه براي موفقيت فرزندان خود تلاش كنند.
به گفته كارشناس مسئول استعدادهاي درخشان اداره كل آموزش و پرورش استان فارس در اين مراكز عوامل اجرايي و دبيران مجرب متناسب با استعدادهاي درخشان وجود دارد و برنامهاي آموزشي و پرورشي و پژوهشي متناسب با استعدادهاي آنان پيش بيني ميشود.
«مهناز عاطفي نژاد» مدير دبستان 17 شهريور ناحيه 2 آموزش و پرورش شيراز درباره چگونگي قبولي دانشآموزان در آزمون مرحله اول استعدادهاي درخشان به خبرنگار ايسنا گفت: علت اصلي موفقيت يك دانشآموز نه در حوزه تيزهوشان بلكه در مراحل كلي تحصيلي، استعداد و توان خود اوست، كافي است با فراهم آوردن شرايط مطلوب تحصيلي توان بالقوه، بالفعل شود.
وي ادامه داد: اين شرايط مطلوب را ميتوان با يك برنامه آموزشي صحيح و با به كارگيري معلماني كه روشهاي جديد تدريس را رأس كارخود قرار ميدهند به وجود آورد.
«محمد طالع قمر» مدير دبستان پسرانه علوم پزشكي شيراز نيز در اين باره گفت: علت اصلي موفقيت دانشآموزان را تلاش و كوشش معلمان و خانواده دانشآموزان و مهمتر از همه خود دانش آموز ميدانم.
به اعتقاد «سينا آل منصور» مؤسس دبستان دخترانه نخبگان اميد فردا علت قبولي دانشآموزان در آزمون استعدادهاي درخشان، تلاش معلم، برگزاري كلاسهاي فوق برنامه و آرامشي است كه از طرف معلمان و خانوداه به دانش آموز منتقل ميشود.
«جواد توكلي» مدير دبستان پسرانه وصال هم بر اين باور است كه تلاش و كوشش دانشآموز و آموزشهاي معلمان و دلسوزيهاي اولياي دانشآموز در موفقيت آنها بيتأثير نبوده است.
به گزارش ايسنا از شيراز، به اعتقاد برخي از كارشناسان حوزه تعليم و تربيت، شركت در كلاسهاي تقويتي و آشنايي با فنون درسخواندن و استفاده از كتابهاي كمك درسي از نكات مهم در موفقيت دانشآموزان در آزمون مدارس استعدادهاي درخشان است.
مدير دبستان 17 شهريور شيراز درباره تأثيرات كلاسهاي فوق برنامه در قبولي دانشآموزان گفت: در صورتي كه برنامهريزي در امر آموزش صحيح باشد و زمان و توازن دانشآموز در نظر گرفته شود كلاسهاي فوق برنامه نيز ميتواند موفقيت دانشآموز را تضمين كند.
وي با بيان اين كه نكته مهمي كه در كلاسهاي فوق برنامه بايد مورد توجه قرار گيرد، جداسازي دانشآموزان از يكديگر است، افزود: با توجه به اينكه هر دانشآموز از نظر توان هوشي و بهرهگيري از آموزش با ديگري متفاوت است بايد دانش آموزاني كه در يك سطح هوشي قرار دارند را در يك كلاس قرار داد تا آموزش براي همه دانشآموزان مؤثر واقع شود.
عاطفينژاد ادامه داد: زمان برگزاري كلاسهاي فوق برنامه بايد به گونهاي باشد كه دانشآموز از نظر جسمي و ذهني خسته نشود.
اين فعال عرصه تعليم و تربيت ابراز عقيده كرد: هر چند كلاسهاي فوق برنامه، برگزاري آزمونها، برنامهريزي آموزشي توسط مديران آموزشي و خانواده ميتواند بستر را براي نتيجه مثبت فراهم كند اما توان و استعداد فرد در اولويت قرار دارد.
عاطفينژاد درباره نقش خانواده دانشآموزان در قبولي آزمون استعدادهاي درخشان گفت: به عنوان فردي كه 14 سال در مقطع پيش دانشگاهي مديريت كردهام و هم اكنون جزء اوليا دانش آموز و اولياء مدرسه نيز هستم، نقش خانواده را در موفقيت دانش آموز 100 درصد ميدانم چرا كه خانواده با فراهم آوردن محيطي آرام و دور از دسترس، موفقيت فرزند را تضمين ميكند.
وي افزود: دانشآموز اين مدرسه در طول سال، سوابق تحصيلي درخشان داشتهاند و صرفاً آزمونها و كلاسهاي فوق برنامه چه در مدرسه و چه در خارج از مدرسه دليل موفقيت آنها نيست.
وي با اشاره به برخي از مشكلات مدارس دولتي براي راهاندازي كلاسهاي فوق برنامه اظهار كرد: متأسفانه در اين مدرسه به دليل نبود فضاي آموزشي كافي و دو شيفت بودن مدرسه امكان تشكيل كلاسهاي فوق برنامه در شيفت مخالف را نداريم؛ بنابراين مجبوريم در وقت آموزشي كلاسهاي تقويتي را ايجاد كنيم با علم بر اينكه دانشآموز خسته است و نتيجه كافي نميگيرد.
طالعقمر،مدير دبستان پسرانه علوم پزشكي درباره تأثير كلاسهاي فوق برنامه در قبولي دانشآموزان گفت: كلاسهاي فوق برنامه 50 تا 60 درصد قبولي دانشآموز را تضمين كرده زيرا كه توانسته است سطح علمي دانش آموز را بالا ببرد.
مدير دبستان علوم پزشكي افزود: بدون شك تيزهوشي، آزمونهاي پي در پي، پشتكار و تلاش 3 ماهه دانش آموزان ملاك قبولي آنها است.
طالعقمر درباره نقش خانواده دانشآموزان براي قبولي در آزمون مرحله اول گفت: خانواده دانشآموزان با توجه به درنظر گرفتن موقعيت حساس فرزندان بستري آرام را براي دانشآموزان در محيط خانه فراهم آوردهاند.
وي ادامه داد: ناگفته نماند معلمان نيز در كلاسهاي درس جهت افزايش روحيه دانشآموزان و حذف استرس با دانشآموزان صحبت ميكردند.
به اعتقاد سينا آل منصور، مؤسس دبستان دخترانه نخبگان اميد فردا با توجه به اين كه دانشآموزان بايد در رقابت بين مدارس از نظر علمي قوي باشند، كلاسهاي فوق برنامه ميتواند به بالا بردن سطح علمي دانش آموزان كمك كند اين در صورتي است كه برگزاري اين گونه كلاسها با عدم فشار روحي براي دانش آموز همراه باشد.
به گزارش ايسنا، همراهي خانواده با دانشآموز و مدرسه ضرورتي انكارناپذير در موفقيت دانشآموزان است كه بارها كارشناسان و متخصصان امر تعليم و تربيت بر آن تأكيد كردهاند و در ميان مشاركت خانواده براي موفقيت دانشآموزان در آزمونهاي سرنوشت، ضمانتي است بر موفقيت فرد.
مدير دبستان دخترانه نخبگان اميد فردا نيز در مورد حمايتهاي خانواده از دانشآموز خاطرنشان كرد: غير از تيزهوشي و آزمونها، تلاش و كوشش دانش آموز و پشتكار و حمايت خانواده دانشآموز از علل قبولي در آزمون بوده است.
وي درباره نقش خانواده دانشآموزان براي قبولي در آزمون استعدادهاي درخشان گفت: در اين راستا خانواده دانش آموزان با عمل به توصيه معلمان براي ايجاد و حفظ آرامش در خانه، فرزند خود را به سوي يادگيري بهتر سوق ميدهند.
مدير دبستان پسرانه وصال بر اين باور است كه كلاسهاي فوق برنامه تأثيرات چشمگيري درقبولي دانشآموزان اين مدرسه داشته است. به خصوص اينكه دراين مدرسه از تابستان به مدت 2 ماه، چند جلسه در هفته و از آبان نيز هفتهاي 3 روز كلاسهاي فوق برنامه برگزار ميشد.
اين كارشناس تعليم و تربيت گفت: جدا از اينكه بعضي از اولياء بدون توجه به توصيه معلمان، علاوه بر كلاسهاي تقويتي مدارس، دانش آموز را در كلاسهاي تقويتي خارج از محيط آموزشي مدرسه ثبت نام ميكردند.
مدير دبستان پسرانه وصال ادامه داد: اولين ملاك قبولي دانشآموزان در اين آزمون، تيزهوشي و استعداد اوست، ولي تلاش و پشتكار دانش آموز و زحمات معلم نيز بيتأثير نبوده است.
وي درباره نقش خانواده دانش آموزان براي قبولي در آزمون استعدادهاي درخشان گفت: خانواده دانش آموزان نيز دوشادوش معلمان، ما را در امر آموزش بچهها ياري ميكردند علاوه بر آن با آماده كردن فضايي آرام و د ور از استرس و تنش روحيه فرزندان خود را تقويت ميكردند.
به گزارش ايسنا بررسي آمار قبولي برخي مدارس ابتدايي در يكي از نواحي چهارگانه شيراز كه هر سال بيشترين تعداد قبولي را در آزمونهاي ورودي مدارس خاص، به خود اختصاص دادهاند، عمدتا نشاندهنده كاهش محسوس در تعداد قبولشدگان است.
اگرچه براي بررسي دقيقتر و عادلانهتر وضعيت بايد ضمن دسترسي به آمار تمام مدارس در نواحي چهارگانه با معيار قرار دادن مسايل علمي در محاسبات آماري، به تحليل نشست، اما نميتوان اين واقعيت را از نظر دور داشت كه آمار پذيرفتهشدگان در ميان مدارس غيرانتفاعي، رشد محسوسي دارد.
از طرفي آمار اين آزمون و مقايسه آن با سال قبل ميتواند يك هشدار به كارشناسان آموزش ابتدايي باشد، كارشناساني كه بايد به سئوالاتي دراين خصوص پاسخگو باشند.
آگاهان در اين زمينه اعتقاد دارند كه براي رسيدن به يك تحليل واقعگرايانه بايد همه شرايط را در خصوص دانشآموزان لحاظ و در نهايت نسبت به نتيجهگيري اقدام كرد.
به گزارش ايسنا، غلامحسين كدخدايي، معاون آموزشي مقطع دبستان مجتمع آموزشي دكتر حسابي ميگويد:19 درصد از دانشآموزان كلاس پنجم اين مجتمع سال گذشته در آزمون ورودي تيزهوشان در مرحله اول پذيرفته شده و در نهايت 13 درصد از 90 دانشآموز شركت كننده جواز ورود به اين مدارس را دريافت كردند.
وي افزود: اما در سال تحصيلي جاري، از ميان 90 دانشآموز كلاس پنجم، 24 درصد در مرحله اول قبول شدهاند و اين نشاندهنده رشد 5 درصدي است.
او ابراز اميدواري كرد كه در مرحله دوم نيز شاهد رشد قابل قبولي در پذيرفته شدگان از اين مدرسه باشد، گفت: هرچند بسياري از خانوادهها تمايل دارند كه فرزندانشان به مدارس تيزهوشان راه پيدا كنند اما ملاك پيشرفت تحصيلي يك دانشآموز صرفا قبولي در آزمون تيزهوشان نيست.
او ادامه داد: بايد توانايي دانش آموزان از جنبههاي مختلف مورد بررسي كرده و به آن امتياز داد، توجه داشته باشيم كه بسياري از قبول شدگان دانشگاه از مسيري غيراز مدارس تيزهوشان به مدارج عالي رسيدهاند.
كدخدايي در بخش ديگري از اين گفت و گو، اضافه كرد: رتبهبندي مدارس كاري غيراصولي است و بايد تمام مدارس به امكانات و تجهيزات آموزشي بهصورت يكسان، تجهيز شوند تا اوليا دانشآموزان صرفا بهدنبال چند مدرسه شاخص نروند.
وي اعتقاد دارد بايد زمينهاي را فراهم كرد تا هر دانشآموز در نزديكترين مدرسه به محل سكونتش امكان تحصيل داشته باشد بدون اينكه نگران سطح آموزشي و ميزان امكانات و تجهيزات كمك آموزشي يا مربيان آن باشد.
مدير دبستان علوي (دخترانه) نيز با انتقاد از نحوه برگزاري آزمون تيزهوشان، اين روند را موجب گسترش كلاسهاي خصوصي دانست و به خبرنگار ايسنا گفت: بايد نحوه و شيوه عمل در برگزاري آزمون تيزهوشان تغيير كند.
مسندي افزود: نبايد براي آزمون زمان خاصي در نظر گرفته شود بلكه كارشناسان بايد بهصورت تصادفي و بدون اطلاع قبلي با حضور در مدارس از دانشآموزان آزمون بهعمل آورده و اين گونه افراد شاخص را گزينش كنند.
وي تصريح كرد: اميدوارم طرح توصيفي آزمون تيزهوشان برداشته شود.
اين مدير مدرسه در مورد آمار قبولي مدرسه علوي گفت: سال گذشته تحصلي(88-89) از ميان 40 دانش آموز شركت كننده سه نفر در مرحله اول و دو نفر در مرحله دوم پذيرفته شدند.
وي ادامه داد: در سال تحصيلي جاري(89-90) نيز از ميان 40 دانش آموز 4 نفر در مرحله اول پذيرفته شدهاند كه اميدوار هستيم هر چهار نفر در مرحله دوم نيز موفق باشند.
اما مدير مدرسه اخترمعدل اعتقاد دارد كساني در آزمون تيزهوشان پذيرفته ميشوند كه سختكوش هستند نه تيزهوش!
ملاشفيع در گفتوگو با خبرنگار ايسنا با نام بردن از معلماني خاص كه اقدام به برگزاري كلاسهاي خصوصي كردهاند، افزود: دانشآموزان بايد براي قبولي در اين آزمون به اين كلاسها بروند، اين ظلمي علني به دانشآموزان كم بضاعت يا بيبضاعتي است كه در عين شايستگي علمي، به دليل ناتواني مالي قادر به شركت در اين كلاسها نيستند.
وي در خصوص آمار قبوليهاي اين مدرسه در آزمون سال تحصيلي گذشته و امسال گفت: در سال تحصيلي گذشته، از ميان 90 دانش آموز شركت كننده از اين مدرسه 11 نفر در مرحله اول و يك نفر در مرحله دوم قبول شدند و امسال در مرحله اول 10 قبولي داشتهايم كه براي همه آنان آرزوي موفقيت در آزمون مرحله دوم ميكنم.
به گزارش ايسنا بيات مدير دبستان دخترانه نخبگان اميد فردا، بدون آنكه در رابطه با درست يا غلط بودن شيوه گزينش دانشآموزان تيزهوش اظهار نظري داشته باشد تنها به ارائه آمار قبوليها اكتفا كرد.
بيات گفت: سال تحصيلي گذشته بيست و دو نفر از دانشآموزان معادل 70 درصد در مرحله اول و ده نفر معادل32.5 درصد در مرحله دوم پذيرفته شدند.
وي اضافه كرد: امسال نيز 32 نفر از دانشآموزان كلاس پنجم ابتدايي معادل 84 درصد دانشآموزان اين مقطع در مرحله اول پذيرفته شدهاند و هنوز مرحله دوم برگزار نشده است.
اين گزارش ميافزايد: از ميان نود دانشآموز مدرسه علوم پزشكي نيز در مرحله اول آزمون تيزهوشان امسال 20 نفر پذيرفته شدهاند.
به گزارش ايسنا، بايد توجه داشته باشيم كه تا سال گذشته در شيراز تنها يك آموزشگاه تيزهوشان، وجود داشت و دانشآموزان هر مقطع در كل شهرستان براي ورود به اين آموزشگاه رقابتي سخت را در پيش داشتند، حال آنكه از سال تحصيلي جديد در هر يك از چهارناحيه آموزش و پرورش يك آموزشگاه تيزهوشان راهاندازي شده است.
اين اتفاق تاثير بسيار زيادي بر تعداد قبول شدگان در اين مدارس خواهد داشت.
از طرفي ملاك سنجش در نواحي مختلف با يكديگر تفاوت دارد بهگونهاي كه، بر فرض مثال دانشآموزي كه در ناحيه دو قصد ورد به مدرسه تيزهوشان را دارد بايد حداقل 80 درصد كل نمره را كسب كند، حال آن كه در نواحي ديگر حداقل نمره براي قبولي در اين آزمون پايينتر است.
نكته مهمي كه نبايد از ذهن دور داشت اينكه ميزان دسترسي تمام دانشآموزان به امكانات آموزشي در تمام آموزشگاهها يكسان نبوده و معمولا دانشآموزان داراتر! تعداد بيشتري از قبوليهاي مدارس تيزهوشان را شامل ميشوند.
اين در حالي است كه جامعه اسلامي بايد تداعي كننده عدالت بوده و در هر بخش و هر گوشه آن رفتارها، عملكردها و رخدادها، نمودي از عدالت محوري برنامهريزان باشد.
امروز در حالي رقابت نابرابر براي ورود به مدارس خاص در مقاطع مختلف تحصيلي به اوج خود رسيده است كه بسياري از دانشآموزان توانا پس از بازماندن از خيل پذيرفته شدگان اين مدارس، دچار سرخوردگي شده و وارد بحراني ميشوند كه خروج از آن بسيار سخت است.
به گزارش ايسنا، شرايط حاكم بر ورود به مدارس استعدادهاي درخشان نشان ميدهد كه تيزهوشي نه يك استعداد نهفته بالقوه ذاتي در دانشآموزان بلكه مهارتي است كه از طريق معلم و كلاسهاي فوق برنامه و كتابهاي تقويتي در دانش آموزان ايجاد ميشود. اگرچه در اين شرايط از جمع چند هزار نفري دانشآموزان، يكي چند نفر دانشآموز تيزهوش به معناي واقعي شناخته شوند.
بايد چشم به آينده دوخت كه خروجي مدارس استعداد درخشان چقدر در نخبه پروري اين آب و خاك مؤثر خواهد بود.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات