• چهارشنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۸۹ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8911-08020

آمانو: هرگز نگفته‌ايم كه ايران برنامه‌ي تسليحات هسته‌يي دارد ايران و روسيه توجه كافي به حمله سايبري در نيروگاه بوشهر داشته‌اند

آمانو:
هرگز نگفته‌ايم كه ايران برنامه‌ي تسليحات هسته‌يي دارد
ايران و روسيه توجه كافي به حمله سايبري در نيروگاه بوشهر داشته‌اند

يوكيا آمانو ضمن تاكيد بر اين‌كه كرم استاكس‌نت مي‌تواند به تاسيسات هسته‌يي صدمه بزند، افزود كه ايران و روسيه توجه لازم را در اين خصوص اعمال كرده‌اند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يوكيا آمانو ـ مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ـ روز سه‌شنبه در گفت‌وگويي با خبرگزاري رويترز اظهار كرد كه حملات سايبري نظير كرم كامپيوتري "استاكس‌نت" ممكن است به سايت‌هاي هسته‌يي آسيب وارد كنند اما روسيه و ايران "توجه كافي" براي جلوگيري از هرگونه حادثه‌ي احتمالي در رآكتور بوشهر داشته‌اند.

آمانو گفت كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در حال مشاهده‌ي تحولات است و با علاقه اطلاعات مربوط به استاكس‌نت را جمع‌آوري مي‌كند.

روسيه از سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) خواسته است درباره‌ي حمله‌ي استاكس‌نت به نيروگاه هسته‌يي بوشهر به تحقيق بپردازد و اعلام كرد كه اين حمله ممكن بود باعث فاجعه‌اي در سطح چرنوبيل شود كه 1986 در اوكراين رخ داد.

اين ديپلمات پيشين ژاپني اظهار كرد: استاكس‌نت يا حمله‌ي سايبري در كل مي‌تواند براي ايمني تاسيسات و عمليات‌هاي هسته‌يي كاملا زيانبار باشد.

آمانو كه در دفتر كارش واقع در طبقه‌ي بيست و هشتم مقر آژانس در وين صحبت مي‌كرد، اذعان كرد كه آژانس فقط اطلاعات محدودي درباره‌ي اين كرم دارد كه برخي كارشناسان آن را اولين از اين نوع خوانده‌اند.

او خاطرنشان كرد كه بوشهر به وسيله‌ي روسيه ساخته شده است و توسط ايران عملياتش را آغاز خواهد كرد و ادامه داد: فكر مي‌كنم آن‌ها توجه كافي را براي جلوگيري از حوادث احتمالي ناشي از حملات سايبري داشته‌اند.

مديركل آژانس اظهار كرد كه در حال حاضر آژانس هيچ‌گونه تاخير را در راه‌اندازي عمليات‌هاي اين رآكتور درخواست نكرده است و گفت: كشورهاي مربوطه توجه كافي را به اين مساله داشته‌اند.

آمانو هم‌چنين اظهار كرد كه آژانس به برگزاري نشست كارشناسان براي مذاكره درباره‌ي مساله‌ي حملات سايبري علاقه‌مند است.

دميتري راگوزين ـ نماينده‌ي روسيه در ناتو ـ هفته‌ي گذشته در بروكسل گفت كه اين ويروس به سيستم كامپيوتري رآكتور بوشهر صدمه زده است.

ايران در ماه اوت سوخت‌گذاري بوشهر را آغاز كرد و مقامات گفته‌اند كه اين رآكتور توليد برق را در اوايل سال جاري ميلادي آغاز مي‌ كند.

بنابراين گزارش، مقامات ايران تاييد كرده‌اند كه استاكس‌نت به كامپيوترهاي كاركنان بوشهر آسيب رسانده اما تصريح كردند كه بر سيستم‌هاي اصلي تاثيري نداشته است.

كارشناسان امنيتي مي‌گويند اين حمله ممكن است يك حمله‌ي تحت حمايت يك دولت بوده باشد كه منشأ آن آمريكا يا اسراييل (رژيم صهيونيستي) است.

بنابراين گزارش، آمانو هم‌چنين گفت كه توليد اورانيوم با غناي پايين در ايران به طور ثابت ادامه داشته است و ذخاير ايران رو به رشد است.

وي افزود: وقفه كوتاه در توليد غني‌سازي در سطح پايين فقط براي مدت زماني كوتاه در اواسط نوامبر رخ داده است.

آمانو در ادامه سياست‌هاي دوپهلوي خود اظهار كرد كه آژانس نمي‌داند آيا ايران به دنبال توليد سلاح هسته‌يي است يا خير اما از برخي فعاليت‌هايي كه ممكن است به برنامه‌ي نظامي مرتبط باشد نگران است.

مديركل آژانس هم‌چنين گفت: ما كلمات‌مان را با دقت بسيار انتخاب كرده‌ايم و هرگز نگفته‌ايم كه ايران برنامه‌ي تسليحات هسته‌يي دارد اما از برخي فعاليت‌هايي كه ممكن است بعد نظامي داشته باشد نگراني داريم.

آمانو گفت: از 2008 تا كنون شركاي ما در ايران براي شفاف كردن اين مساله با ما توافق نداشته‌اند. اين بسيار باعث تاسف است.

مديركل آژانس هم‌چنين توسل به "بازرسي‌هاي ويژه" را از سوريه در صورتي كه اين كشور از دادن اجازه‌ي دسترسي به يك سايت اين كشور به بازرسان آژانس خودداري كند، منتفي ندانسته‌اند.

آمانو ادامه داد: در سايت ديرالزور ما پس از آن‌كه من مديركل شدم تا كنون پيشرفتي به دست نياورده‌ايم.

او گفت: البته ما نمي‌توانيم براي هميشه منتظر بمانيم. همين حالا هم زمان زيادي از دست رفته است.

آمانو افزود: هنوز پاسخ نامه‌اي را كه براي وليد المعلم ـ وزير امور خارجه‌ي سوريه ـ در تاريخ 18 نوامبر نوشته، دريافت نكرده است. اين اولين باري بود كه آژانس مستقيما از مقامات سوري درخواست بازرسي كرد.

وي در اين نامه از دولت خواست دسترسي فوري آژانس به اطلاعات در اماكن مربوط به ديرالزور را فراهم كند و با آژانس در كل همكاري كند.

آمريكا پيشنهاد انجام بازرسي ويژه را به آژانس داده است، مكانيسمي كه به آژانس اجازه مي‌دهد هر مكان مورد نيازي را در سوريه در فاصله زماني كوتاه پس از اعلام به دولت اين كشور مورد بازرسي قرار دهد.

وال استريت ژورنال روز سه‌شنبه گزارش داد كه ممكن است آژانس به‌زودي يك گزارش انتقادي درباره‌ي برنامه‌ي هسته‌يي سوريه در صورتي كه اين كشور با بازرسي‌هاي آژانس همكاري نكند ارايه دهد.

آمانو گفت: هيچ تصميمي اتخاذ نشده است. راه‌هاي مختلفي براي پرداختن به اين مساله وجود دارد.

بشار اسد ـ رييس‌جمهور سوريه ـ هفته‌ي گذشته به وال استريت ژورنال گفته بود كه كشورش اجازه‌ي دسترسي نامحدود به اماكن مورد نظرش را در سوريه نخواهد داد؛ زيرا ناقض استقلال حاكميت اين كشور خواهد بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha