• شنبه / ۲۵ دی ۱۳۸۹ / ۱۸:۴۰
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8910-16947
  • خبرنگار : 71049

صالحي: به مذاكرات استانبول خوشبين هستيم آژانس در حال حاضر بازرسان مقيم در اصفهان دارد

سرپرست وزارت خارجه كشورمان با انتقاد از برخي كشورهاي غربي در رد دعوت بازديد از تاسيسات هسته‌يي ايران گفت: هر قدمي كه ما برمي‌داريم، طرف مقابل به جاي تشويق قدم مثبت ما را تخطئه مي‌كند.

به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اعزامي به اراك، علي‌اكبر صالحي ـ رييس سازمان انرژي اتمي ـ عصر شنبه در يك نشست خبري پس از نشست با هيات نمايندگان و رييسان گروه‌هاي سياسي و جغرافيايي، در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين‌كه برخي كشورهاي غربي دعوت ايران را براي اين بازديد قبول نكرده‌اند، دليل آن را چه مي‌دانيد؟ گفت: اين يكي از تناقضاتي است كه آن‌ها در رفتارشان دارند. هر قدمي كه ما برمي‌داريم، به جاي تشويق ما طرف مقابل قدم مثبت ما را تخطئه مي‌كند اما آن‌ها با نيامدن‌شان خودشان را تخطئه كردند.

وي گفت: امروز وجدان مردم بسيار روشن شده است و ايران با اعتقاد به كاري كه انجام مي‌دهد اين دعوت را انجام داده است. كاري كه بعيد مي‌دانيم هيچ كشوري در دنيا انجام دهد. ما به كارمان و صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌يي‌مان اطمينان داريم.

صالحي تاكيد كرد: ما آمادگي داريم يافته‌هاي خود را در چارچوب ان.‌پي.‌تي و پادمان جامع در اختيار ساير كشورها بگذاريم.

از زمانش بگذرد پيشنهاد تبادل سوخت ديگر توجيهي ندارد

وي در پاسخ به سوال ديگري درباره‌ي مذاكرات استانبول گفت: ما به اين مذاكرات خوشبين هستيم و معتقديم هرچه زمان مي‌گذرد به نفع ماست و آن‌ها از گذشت زمان ضرر مي‌كنند. درخصوص تامين سوخت رآكتور تهران، ما درخواست سوخت 20 درصد داشتيم اما آن‌ها پاسخ معقولي به ما ندادند و ما را مجبور كردند خودمان آن را توليد كنيم.

صالحي تصريح كرد: ظرف 10 ماه آينده اميدواريم اولين صفحه سوخت را وارد رآكتور تهران كنيم و اگر از زمان خودش بگذرد پيشنهاد تبادل سوخت ديگر توجيهي ندارد. ما در توليد سوخت صبوريم و مشكلي نداريم. ما فعاليت‌هاي خود را با قوت پيش مي‌بريم و روز به روز يافته‌هاي جديدي در فن‌آوري هسته‌يي به دست مي‌آوريم و ان‌شاءالله خبرهاي خوبي در آينده خواهيم داشت.

آژانس در حال حاضر بازرسان مقيم در اصفهان دارد

رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبني بر اين‌كه آژانس درخواست بازرسي‌هاي بيش‌تر از تاسيسات هسته‌يي ايران را دارد و از سويي كشورهاي غربي، چين و روسيه درخواست كردند تا ايران اجازه‌ي بازرسي‌هاي بيش‌تر را به بازرسان آژانس دهد، گفت: بازديد بازرسان آژانس از فعاليت‌ها و تاسيسات هسته‌يي ايران در چارچوب پادمان جامع انجام مي‌گيرد. ما در حال حاضر بازرسان مقيم در اصفهان داريم و بحث بازرسي چيز جديدي نيست كه آن‌ها بخواهند اين‌گونه القا كنند كه در ايران بازرسي وجود ندارد. آن‌ها همواره حرف‌هاي انحرافي مي‌زنند اما حق بالاخره روشن خواهد شد. افرادي كه امروز و فردا از تاسيسات هسته‌يي ايران بازديد مي‌كنند نماينده‌ي 120 كشور دنيا هستند و مشاهدات‌شان را اعلام خواهند كرد.

چين و روسيه ملاحظات سياسي خود را دارند

اگر 1+5 اهداف ما را به گونه‌اي ديگر برداشت مي‌كنند اين مشكل آن‌هاست

وي درباره موضع روسيه و چين اظهار كرد: روس‌ها استقبال كردند اما چند ملاحظه داشتند كه ما پاسخ آن ملاحظات را داديم. يكي از ملاحظات آن‌ها اين بود كه با خود كارشناس بياورند و ما هم قبول كرديم كه كارشناس بفرستند.

صالحي تصريح كرد: چين و روسيه ملاحظات سياسي خود را دارند و اين‌گونه القا مي‌كنند كه ما قصد داريم بين آن‌ها (1+5) اختلاف بيندازيم؛ در حالي كه هدف ما بازگو كردن واقعيات است. اگر بر اساس برداشت‌هاي غيرعقلاني حركت كنند و از صحبت‌ها و اهداف ما به گونه‌اي ديگر برداشت كنند اين ديگر مشكل آن‌هاست. اميدواريم آن‌ها اين رفتارشان را اصلاح كنند.

سرپرست وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ديگري درباره‌ي ايجاد مشكلات به دليل تحريم‌ها در فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران، گفت: تحريم‌ها هيچ مشكلي ايجاد نكرده‌اند و ما با قوت جلو مي‌رويم. ما شاهد انجام مراحل راه‌اندازي نيروگاه بوشهر بوديم و تا يكي دو ماه ديگر اين نيروگاه به شبكه‌ي برق سراسري وصل مي‌شود. به‌ويژه در غني‌سازي ما با قوت جلو مي‌رويم. هم‌چنين در توليد سوخت، كارخانه‌ي مخصوصي را داير كرده‌ايم كه تا چند ماه آينده از آن بازديد خواهيد كرد كه از پيشرفته‌ترين كارخانجات توليد سوخت است. متاسفانه دشمنان نمي‌دانند كه با كارهاي منفي كه عليه ما انجام مي‌دهند موجب خير و بركت براي ما مي‌شوند. ايران از معدود كشورهايي است كه صفحه سوخت مي‌سازد.

به گزارش ايسنا، رييس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به برخي ادعاها مبني بر اين‌كه ايران به دنبال ساخت بمب اتمي است، گفت: داشتن و ساختن بمب شرعا از نظر ما حرام است و مقام معظم رهبري به صراحت اين را اعلام كرده‌اند. ما تا ابد به دنبال بمب نيستيم. متاسفانه بدخواهان و كساني كه عقلانيت خود را كنار گذاشته‌اند بايد بيدار شوند. ما اگر مي‌خواستيم از بمب اتم استفاده كنيم در جنگ تحميلي از آن استفاده مي‌كرديم. ما از جمله كشورهايي هستيم كه كنوانسيون‌هاي منع توليد سلاح‌هاي شيميايي و بيوتكنولوژي را امضا كرده‌ايم.

او ادامه داد: تمام اين فشارها در حالي صورت مي‌گيرد كه ايران عضو رسمي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است. آن‌ها كه خودشان مجرمند، همه را هم مجرم فرض مي‌كنند. صاحبان سلاح هسته‌يي فكر مي‌كنند ديگران هم مثل آن‌ها رفتار مي‌كنند اما براي ايران بالاترين سلاح، مردم، ايدئولوژي و دينش است كه معتقديم اين‌ها از ما حمايت مي‌كنند. ما محكم ايستاده‌ايم و نگران نيستيم و بيدار هستيم. اگر فكر كارهاي ناجور كنند عواقب آن براي خودشان وخيم خواهد بود.

وي در پاسخ به سوال ديگري درباره‌ي راديوداروهايي كه قرار است از خارج از كشور وارد كنيم، تصريح كرد: ما مكمل راديوداروها را وارد مي‌كنيم و دو نوع راديودارويي كه امروز از آن رونمايي شد ساخت خودمان است و ما بنا داريم اگر در زمينه‌ي راديودارو كمبودي داشتيم از بيرون وارد كنيم كه در حال حاضر با روسيه صحبت كرده‌ايم و آنان موافقت كرده‌اند اين داروها را در اختيار ما قرار دهند. هم‌چنين ما به دنبال توليد راديوداروهاي جديد هستيم.

صالحي با بيان اين‌كه رآكتور 40 مگاواتي اراك براي توليد راديوداروها تا حدود سه سال آينده راه‌اندازي مي‌شود، گفت: اين رآكتور نيازهاي ما را در زمينه‌ِي راديودارو و تحقيقات فراهم مي‌كند.

رييس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به سوالي ديگري مبني بر اين‌كه برخي كشورها تلاش دارند تا در روند فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران اخلال ايجاد كنند، به بحث ويروس استاكس‌نت اشاره كرد و گفت: بحث ويروس استاكس‌نت به يك سال و نيم پيش برمي‌گردد. آن‌ها وقتي اقدام به اين كار كردند فكر مي‌كردند ما خواب هستيم اما بعد از 8 ـ 7 ماه كه به نتيجه نرسيدند اين مطلب را آشكار كردند اما اگر اين مساله كارگر بود آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه به طور مرتب بازرسي كرده و گزارش مي‌دهد كند شدن روند فعاليت‌هاي ما را گزارش مي‌داد. اما توليد غني‌سازي ما بيش‌تر شده و نسل‌هاي جديد سانتريفيوژ به طور قوي در حال توليد و پيشرفت هستند؛ هرچند ما عجله‌اي براي توليد انبوه نداريم. ما سعي داريم تا نهايت بهره‌وري را داشته باشيم.

او در پاسخ به سوال ديگري درباره‌ي تاثير دعوت از گروه‌هاي بين‌المللي براي بازديد از تاسيسات هسته‌يي ايران در مذاكرات استانبول گفت: اين بازديد يك نوع اثبات و شاهدي است كه نشان مي‌دهد ايران چيزي را پنهان نمي‌كند و بر همين اساس حتي درهاي تاسيسات هسته‌يي خود را به روي نمايندگان كشورهاي ديگر باز كرده است و حضور رسانه‌هاي جمعي مي‌تواند آن‌ها را به اين سمت هدايت كند كه حقيقت را ببينند. اين بازديد نيز در همين راستا انجام شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha