• سه‌شنبه / ۳۰ آذر ۱۳۸۹ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8909-18514
  • خبرنگار : 71379

رييس كميته آموزش عالي: *ادغام آموزش و پروش و آموزش عالي سبب از دست رفتن هر دو وزارتخانه مي‌شود *وزارتخانه‌هايي كه خروجي مطلوبي ندارند بايد ادغام شوند

نايب رييس كميسيون آموزش عالي با ارزيابي مثبت از جدا شدن آموزش پزشكي از وزات بهداشت و الحاق آن به آموزش عالي در راستاي يكپارچه‌سازي وزارت علوم گفت: اما اگر آموزش و پرورش را با آموزش عالي ادغام كنيم، هم آموزش و پرورش از دست مي‌رود و هم آموزش عالي، ضمن اين‌كه ادغام اين وزارتخانه‌ها را قبل از انقلاب تجربه كرديم اما دو سال بعد مجبور شديم مجددا آنها را تفكيك كنيم.

محمدحسن دوگاني در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره طرح مباحثي پيرامون ادغام وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش و علوم گفت: بر اساس يكي از مواد مصوب برنامه پنجم شمار وزارتخانه‌ها بايد از 21 به 17 تقليل يابد كه در اين ميان حرف و حديث‌هاي بسياري در خصوص ادغام وزارتين آموزش و پرورش و آموزش عالي مطرح شده است اما كاهش تعداد وزارتخانه‌ها فقط به خاطر اين است كه ارتقا و بهره وري را افزايش و هزينه‌ها را كاهش دهيم تا وزارتخانه‌ها كارايي بيشتري به نفع مردم داشته باشند.

نماينده مردم فسا در خانه ملت ادامه داد: نبايد براي كوچك و سياست‌گذار شدن دولت به نحوي وزارتخانه‌ها ادغام شوند كه به ضرر كشور و مردم باشد، بلكه بايد از ادغام وزارتخانه‌ها كاهش هزينه‌ها و افزايش حداكثري بهره‌وري حاصل شود و به نفع كشور و مردم باشد، بنابراين بايد با انجام كار كارشناسي بررسي كنيم كه كدام وزارتخانه‌ها در حوزه ادغام مي‌گنجند.

وي با تاكيد بر اين‌كه وزارتخانه‌هايي كه هم‌اكنون كارايي ندارند بايد با يكديگر ادغام شوند، افزود: اگر اين امر تحقق يابد هم اين وزارتخانه‌ها و هم وزارتخانه‌هاي ديگر كارايي بيشتري خواهند داشت، بايد با حركت به اين سمت و سو از فرصت ايجاد شده به نحوي استفاده كنيم كه هزينه‌هاي دولت كاهش و بهره‌وري وزارتخانه‌ها افزايش يابد.

به گفته دوگاني، در اين راستا وزارتخانه‌هاي زيادي وجود دارند كه خروجي آن‌چناني نسبت به هزينه‌هاي صرف شده در چند سال گذشته نداشته‌ و نتوانسته‌اند در جهت رسالت و وظايفي كه به عهده آنها گذاشته شده موفقيتي چنداني كسب كنند، از جمله وزارت تعاون، وزارت كار، وزارت رفاه، وزارت بازرگاني كه در راستاي ايفاي وظايف مهمي ايجاد شدند، اما متاسفانه هيچ‌كدام نتوانستند اين وظايف را انجام دهند.

ناظر مجلس در شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري هم‌چنين در گفت‌وگو با ايسنا خاطرنشان كرد: براي نمونه وزارت كار نه توانست كار را در اين كشور سر و سامان دهد و نه حتي توانست قانون كار و آيين‌نامه‌هاي مربوطه را به نحوي تدوين و ريل گذاري كند كه در راستاي تحقق كارآفريني و ايجاد اشتغال باشد، و يا وزارت تعاون كه در پي اجرايي شدن اصل 44 قانون اساسي شكل گرفت، اما هيچ موفقيتي در راستا كسب نكرد؛ در حالي كه مي‌توانست در سرمايه‌گذاري،‌ ايجاد اشتغال و سر و ساماندهي به بنگاه‌هاي اقتصادي موفق شود، متاسفانه آن هم هيچ اتفاقي نيفتاد يعني تا كنون خروجي چندان موفقي نداشته است.

نايب رييس كميسيون آموزش و تحقيقات با تاكيد بر اين‌كه وزارت رفاه و تامين اجتماعي رسالتي بسي سنگين به عهده دارد، افزود: در زمان شكل‌گيري اين وزارتخانه در ابتداي مجلس هفتم بحث اين بود كه در سطح ايجاد رفاه، آسايش عمومي و ايجاد تامين اجتماعي بسيار قوي عمل كند، به خصوص در تهيه و تدوين طرح جامع تامين اجتماعي براي كشور موفق شود، اما هم اكنون كه 6 سال از احداث اين وزارتخانه سپري مي‌شود متاسفانه هنوز نه تامين اجتماعي سر و سامان گرفته و نه بيمه‌ها و نه بازنشستگان؛ لذا به نظر مي‌رسد نتوانسته‌ به رسالت خود عمل كند.

به گفته وي، در وزارت بازرگاني هم افزايش قيمت‌ها، تورم، واردات و صادرات مشكلات بسياري بوجود آورده است، به نحوي كه براي توليد كنندگان در بخش‌هاي كشاورزي، صنايع غذايي و ساير توليدات چندان موفقيتي كسب نشده است كه همه اين موارد بر مي‌گردد به مساله مهم مديريت و برنامه‌ريزي در اين وزارتخانه‌ها كه چندان موفق نبوده، اما هزينه‌هاي بسياري به كشور تحميل كرده است، لذا به نظر مي‌رسد بايد با انجام يك مطالعه كامل وضعيت موجود وزارتخانه‌ها آسيب شناسي شود و ماموريت‌ها و خروجي آنها بازنگري شود، نه اين‌كه بلافاصله ادغام وزارتخانه‌هاي بسيار گسترده و پركار آموزش و پرورش و علوم مطرح شود.

وي ضمن اعلام مخالفت با ادغام وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش و علوم اظهار كرد: مگر اين‌كه كار كارشناسي صورت گيرد و بررسي شود، اگرچه همه وزراي گذشته آموزش و پرورش و كارشناسان فرياد مي‌زنند كه وظيفه آموزش و پرورش بسيار گسترده است كه در برنامه پنجم قسمتي از آموزش و پرورش به آموزش عالي مي‌پرداخت، نظير آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي‌، تربيت معلم و دانشگاه پيامبر اعظم(ص) كه به وزارت علوم واگذار شد تا بخشي از وظايف آموزش و پرورش كاهش يابد و بتواند به 14 ميليون دانش آموز تحت پوشش خدمت‌رساني كنند. اين بدان معناست كه آموزش و پرورش از عهده كار خودش برنمي‌آيد.

وي با تاكيد بر اين‌كه وظيفه آموزش و پرورش تنها آموزش نيست، گفت: آموزش و پرورش در بعد تربيت و پرورش دانش‌آموزان رسالت سنگيني برعهده دارد، اما بواسطه گستردگي فعاليت‌ها قسمت پرورشي آموزش و پرورش چند سال است كه كاملا تعطيل شده، در حالي كه به دليل اهميت موضوع پرورش در مجلس هفتم قانون معاونت پرورشي احيا شد، اما متاسفانه آموزش و پرورش تا كنون حتي نتوانسته يك قدم در اين جهت بردارد.

عضو هيات رييسه كميسيون آموزش و تحقيقات در بخش ديگري از گفت‌وگويش با خبرنگار ايسنا تحول بنيادين در آموزش و پرورش را يكي ديگر از رسالت‌هاي مهم وزارت آموزش و پرورش دانست و تاكيد كرد: تحول بنيادين در نظام آموزش و پرورش مورد تاكيد مقام معظم رهبري است و جامعه انتظار مي‌كشد كه تحولي در آموزش و پرورش ايجاد و نظام آموزشي به روز شود، اما متاسفانه تاكنون تحقق نيافته است، عدم تحقق اين مهم گوياي آن است كه واقعا آموزش و پرورش در شرايط كنوني از عهده وظايف تعيين شده بر نمي‌آيد، لذا چطور مي‌توان اين وزارتخانه‌ را با وزارتخانه‌ي ديگر ادغام كرد.

رييس كميته آموزش عالي مجلس شوراي اسلامي وزارت علوم را از ديگر وزارتخانه‌هاي گسترده‌اي دانست كه رسالت سنگيني برعهده دارد و خاطرنشان كرد: فقط حدود دو هزار موسسه آموزش عالي دولتي و غيردولتي داريم، ضمن اين‌كه امروز آموزش عالي ايران بايد با آموزش عالي دنيا در بحث گسترش مرزهاي دانش رقابت كند و در دنيا حرفي براي گفتن و سهمي به سزا در بخش مرجعيت علمي و گسترش علم و دانش در كشور داشته باشد كه بدون شك در صورت ادغام با وزارتخانه‌اي گسترده نظير آموزش و پرورش نمي‌تواند به اين مهم دست يابد.

دوگاني در پاسخ به كساني كه عنوان مي‌كنند در كشورهاي ديگر دنيا بحث آموزش بر عهده يك وزارتخانه است، گفت: اگرچه در اين كشورها وزارت آموزش وجود دارد كه آموزش افراد را از كودكستان تا دانشگاه به عهده دارند اما آنها در كنار وزارت آموزش، وزارت فناوري و تحقيقات دارند، به تعبير بهتر رسالتي كه هم‌اكنون در كشور ما به عهده وزارت علوم است مبني بر اين‌كه هم آموزش عالي، هم ‌علوم و هم تحقيقات و فناوري را تحت پوشش قرار دهد در كشورهاي مذكور توسط وزارت فناوري و تحقيقات حمايت مي‌شود، در حالي‌كه در كشور ايران رسالت و وظايف تمام بخش‌هاي آموزشي عالي، علوم، تحقيقات و فناوري به عهده وزارت علوم گذارده‌ شده است.

به گفته ناظر مجلس در شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري، با توجه به رسالتي كه براي وزارت علوم تعيين شده اين وزارتخانه در جايگاه خوبي قرار دارد، وزارت آموزش و پرورش هم حقيقتا رسالت سنگيني بر عهده دارد، ضمن اين‌كه كشور و نظام ايران با كشورهاي لائيك و سرمايه داري متفاوت است. براي آنها بعد پرورشي اصلا مهم نيست اما آموزش و پرورش كشور ما بايد در دو بعد آموزش و پرورش حركت، و نيروي انساني مومن،‌ معتقد، در عين حال توانمند، علمي، با سواد و خوب تربيت كند تا زيربناي توسعه آموزش عالي در آينده ‌شوند، بنابراين اين دو وزارتخانه با توجه به رسالت بسيار سنگيني كه بر عهده دارند نمي‌توانند با يكديگر ادغام شوند.

وي با اعتقاد بر اين‌كه آموزش عالي بايد يكپارچه شود، تصريح كرد: آموزش عالي به بخش‌هاي مختلفي تقسيم شده كه هر كدام به يك سمت حركت مي‌كند، مثلا دانشگاه آزاد راه خود را مي‌رود، مراكز غيرانتفاعي‌ها يك راه مي‌روند و مهم‌تر اين‌كه آموزش پزشكي در وزارت بهداشت قرار گرفته و اين در حاليست كه در همه دنيا آموزش عالي يكپارچه است و واقعا هم بايد يكپارچه باشد؛ مخصوصا در علم جديد كه رشته‌ها مجزا ديده‌ نمي‌شوند و رشته‌هاي بين رشته‌اي حلقه اتصالي بين رشته‌هاي غير پزشكي و پزشكي هستند، به نحوي كه امروز ما فيزيك هسته‌اي كه هم در علم پزشكي و در وزارت بهداشت وجود دارد و هم وزارت علوم، بنابراين ادغام آموزش پزشكي وزارت بهداشت با آموزش عالي مطلوب است.

نايب رييس كميسيون آموزش و تحقيقات در خاتمه ادغام وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش و آموزش عالي را كار اشتباهي دانست و تاكيد كرد: بايد با انجام كار كارشناسي و آسيب شناسي وزارتخانه‌هاي با وظايف كمتر كه خروجي مطلوبي ندارند را با يكديگر ادغام كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha